Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό οι πρώτες έξι, από τις συνολικά 44, τορπίλες βαρέως τύπου SeaHake Mod4 για τα υποβρύχια του Στόλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του onalert.gr, η κατασκευάστρια γερμανική εταιρεία Atlas Elektronik φέρεται να έχει διαβεβαιώσει τα Στελέχη του Στόλου ότι θα καταφέρει εντός των επόμενων μηνών να παραδώσει τις πρώτες τορπίλες ενώ έως τα τέλη του έτους εκτιμά ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει παραλάβει περίπου το 1/3 του συνολικού αριθμού με τις υπόλοιπες να παραδίδονται σταδιακά εντός του 2025.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η σύμβαση προέβλεπε ότι οι πρώτες τορπίλες θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί εντός του 2023 όμως οι κατασκευαστές επικαλέστηκαν σοβαρό πρόβλημα στην προμήθεια πρώτων υλών και εξαρτημάτων ζητώντας παράταση στην παράδοση έως τα τέλη της άνοιξης του 2024.
Όμως και πάλι δήλωσαν αδυναμία προκαλώντας έντονο προβληματισμό στο Ναυτικό Επιτελείο αλλά και σκέψεις για ενεργοποίηση της ρήτρας μη παράδοσης εντός του προβλεπόμενου χρόνου.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η τελευταία ενημέρωση κάνει λόγο για παράδοση εντός του καλοκαιριού με τους Γερμανούς να πιέζονται πλέον να δεχτούν αλλαγή στους οικονομικούς όρους της συμφωνίας.
Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για εξοπλιστικό πρόγραμμα το οποίο καθυστέρησε δραματικά να υλοποιηθεί καθώς τα τέσσερα υποβρύχια του Στόλου κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» βρίσκονται ήδη στη δεύτερη δεκαετία επιχειρησιακής τους ζωής. Με το Πολεμικό Ναυτικό να καταλήγει τελικά στις γερμανικές Sea Hake Μod4 αντί για τις αντίστοιχες γαλλικές και ιταλικές βαρέως τύπου, καθώς οι συγκεκριμένες τορπίλες δεν απαιτείται να πιστοποιηθούν για τα υποβρύχια «214».
Τορπίλες οι οποίες εκμεταλλεύονται στον μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες των πανίσχυρων υποβρυχίων «214» τα οποία αποτελούν «φονικές» υποβρύχιες πλατφόρμες χωρίς όμως να διαθέτουν τα αντίστοιχα όπλα. Κι αυτό γιατί έως τώρα τα πιο σύγχρονα υποβρύχια στην περιοχή μεταφέρουν στους τορπιλοσωλήνες τους τις παλαιού τύπου ξεπερασμένης τεχνολογίας τορπίλες SUT Mod 0, τις οποίες απέκτησε το Πολεμικό Ναυτικό το 1980, αλλά και τις ακόμα παλαιότερες SST 4, οι οποίες χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα αν και είναι πλέον απαρχαιωμένες.
Ταυτόχρονα με την παραλαβή των πρώτων SeaHake Mod4 αναμένεται να προχωρήσουν οι απαραίτητες εργασίες αναβάθμισης στο λογισμικό και σε άλλα συστήματα του πρώτου από τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» αλλά και του εκσυγχρονισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ» προκείμενου τα πέντε υποβρύχια να αρχίσουν να εξοπλίζονται με τις καινούργιες τορπίλες. Για να ακολουθήσουν δοκιμές οι οποίες θα ολοκληρωθούν με τη δοκιμαστική βολή της πρώτης καινούργιας εκπαιδευτικής τορπίλης.
Με ταχύτητα που αγγίζει τους 50 κόμβους (93 χλμ) και εμβέλεια 27 μιλίων (50 χλμ) οι SeaHake εκτινάσσουν τις δυνατότητες των υποβρυχίων του Στόλου έναντι κάθε εχθρικής Μονάδας Επιφανείας. Τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά τους συστήματα μπορούν να αντιμετωπίσουν και να εξουδετερώσουν παρεμβολές, αντίμετρα και «δολώματα», καθώς κατευθύνονται στο στόχο με απόλυτη ακρίβεια χάρη στη χρήση οπτικής ίνας.
Το βάρος τους ξεπερνά τον ενάμιση τόνο και η εκρηκτική τους γόμωση τα 260 κιλά. Μια και μόνο τορπίλη μπορεί να εξουδετερώσει ακόμα και να βυθίσει άμεσα πλοίο πολύ μεγάλου εκτοπίσματος.
Την ίδια ώρα πάντως η Τουρκία προχωρά στην καθέλκυση του τρίτου από τα έξι καινούργια υποβρύχια «214» και ταυτόχρονα ολοκλήρωσε τις δοκιμές της εγχώριας κατασκευής τορπίλης βαρέως τύπου ΑΚΥΑ η οποία θα εξοπλίζει τα επόμενα χρόνια όλα τα υποβρύχια του στόλου της.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Roketsan η ΑΚΥΑ θα αναπτύσσει ταχύτητα 45 κόμβων με ταυτόχρονη εμβέλεια δράσης τα 15 χιλιόμετρα.
Του Κώστα Σαρικά / onalert.gr