Αναφερόμενος στα 3 έργα, που η μέχρι σήμερα πορεία τους αποτελεί «παράδειγμα προς αποφυγή» και πρέπει να αλλάξουμε δρόμο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είπε:
Πρώτο: Πάτρα – Πύργος
«Ένα έργο που πριν 5 χρόνια ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση και σήμερα θα ήταν ολοκληρωμένο, το παραλάβαμε σπασμένο σε 8 κομμάτια. Στα 3 από τα 8 έργα δεν έχει υπογραφεί καν σύμβαση ενώ στα υπόλοιπα 5 έργα δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους και παράλληλα δόθηκε προκαταβολή μόνο σε ένα. Οι κατατμήσεις έργων σχεδόν πάντα οδηγούν σε «κουφάρια» ή σε τεράστιες καθυστερήσεις και το πληρώνουμε και 3 φορές παραπάνω. Οι υπερβολικές εκπτώσεις το θέτουν σε κίνδυνο. Και το αποκορύφωμα;
Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς ξέρετε τι παραλάβαμε; Μια χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα! (στην 5η εργολαβία).
Όπως είναι σήμερα το έργο, οδηγείται σε αδιέξοδο. Είναι εκτός πραγματικότητας να συζητάμε απλώς αν θα καθυστερήσει ή αν θα χαθούν χρήματα. Το έργο είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Χρειάζεται μια ριζική λύση.
Μελετάμε διεξοδικά τις εναλλακτικές και είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε τελικά να προχωρήσουμε σε λύση όσο το δυνατόν ταχύτερη και με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση.
Εμείς αυτό το έργο έχουμε δεσμευτεί να το κάνουμε. Και θα το κάνουμε».
Δεύτερο: Άκτιο – Αμβρακία
«Μέχρι σήμερα έχει κοστίσει 6,1εκ.€ το χλμ χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη. Ξεκίνησε το 2010 με 4 εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 142 εκ.€. Το 2017 δημοπρατήθηκε εργολαβία «σκούπα» για να ολοκληρωθεί το έργο, προϋπολογισμού 160 εκ.€! Περισσότερο από τα 4 έργα μαζί! Αλλά και πάλι δεν έχει ξεκινήσει, γιατί έχει δικαστικές εμπλοκές και δημοπρατήθηκε λάθος.
Έτσι λειτουργούν στην πράξη οι δήθεν «μεγάλες εκπτώσεις» και οι «κατατμήσεις». Τα έργα καθυστερούν και ξεφεύγουν από κάθε χρονοδιάγραμμα. Εμείς θα επανεξετάσουμε το διαγωνισμό και θα δώσουμε τη βέλτιστη λύση για να ολοκληρωθεί επιτέλους αυτό το έργο. Για να τελειώνουμε με τα μεγάλα επαναστατικά λόγια, που τελικά φέρνουν 10ετείς καθυστερήσεις, Συμπληρωματικές Συμβάσεις και οικονομικές υπερβάσεις».
Τρίτο: ΒΟΑΚ
«Λένε ότι έχει δημοπρατηθεί ο ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι ότι έχει δημοπρατηθεί μια «ιδέα» με κάτι «σκίτσα». Κι έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, δεν πρόκειται να ξεκινήσει. Γιατί μιλάμε για 3 επιμέρους έργα με 3 διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, χωρίς μελέτες και χωρίς περιβαλλοντική έγκριση. Τι σχεδιάζουμε να κάνουμε; Αρχικά να εξετάσουμε την αλλόκοτη αυτή «αρχιτεκτονική» του έργου. Να ξεκινήσουμε όσες μελέτες υπολείπονται και να ολοκληρώσουμε όσες εκκρεμούν. Να αδειοδοτήσουμε το έργο περιβαλλοντικά. Εμείς όχι απλώς θα ενεργοποιήσουμε ξανά τον ΟΑΚ, αλλά θα τον ενισχύσουμε ουσιαστικά και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσουμε για να ολοκληρώσουμε τη δημοπράτησή του»
Αττική Οδός
Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής είπε: «Μετά από διαπραγματεύσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση, οι οποίες κατέρρευσαν η Αττική Οδός ανακοίνωσε αύξηση των διοδίων. Είχε συμβατικό δικαίωμα να το κάνει; Ναι. Είχε δίκιο; Όχι. Γιατί κυρίως δεν σεβάστηκε τους πολίτες που είναι οι χρήστες του δρόμου. Εμείς, βέβαια, δεν καθόμαστε με τα χέρια σταυρωμένα».
Και συνέχισε: «Ένα είναι σίγουρο: Η νέα κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί κανένα τετελεσμένο στο θέμα αυτό καθώς έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης. Παράλληλα με τα παραπάνω, σχεδιάζουμε να προχωρήσουμε γρήγορα έργα που σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν κολλήσει. Και βέβαια, όπως έχουμε ήδη αρκετές φορές αναφέρει, το πιο σημαντικό είναι να ετοιμάσουμε το στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων, που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Έργα που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη σχέση κόστους – οφέλους, τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητά τους».
Ποια έργα θα ξεκολλήσουν:
Ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι στο πλαίσιο αυτών των δύο κατευθύνσεων, στον προγραμματισμό μας έχουμε:
-
- Να λύσουμε τα ζητήματα για να ξεκινήσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.
- Να προχωρήσουμε γρήγορα έργα που υλοποιούνται, όπως το Νότιο τμήμα του Ε65.
- Να προχωρήσουμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες του «Μετρό Γραμμή 4 – Άλσος Βεϊκου – Γουδί» παρά τα πολλά προβλήματα, καθώς και τα έργα στο Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, βρίσκοντας οριστική λύση για τους σταθμούς «Εγνατία» και «Αγία Σοφία» σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού.
- Να προχωρήσουμε το διαγωνισμό της Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης της Σαλαμίνας με το Πέραμα, που έχει καθυστερήσει πολλά χρόνια.
- Να προχωρήσουμε στην υλοποίηση μιας σειράς έργων όπως το Ελευσίνα – Υλίκη, τις επεκτάσεις της Ιόνιας οδού με το Αγρίνιο και την Κακαβιά, «Δράμα – Αμφίπολη – Εγνατία», κ.λπ.
- Να ολοκληρώσουμε το σχεδιασμό και την υλοποίηση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Σύνορα και Αθήνα – Πάτρα.
- Δίνουμε μεγάλη σημασία και στη συντήρηση του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου.
Παρατηρητήριο απαλλοτριώσεων και αντιπλημμυρικά έργα
Προγραμματίζουμε, επίσης, τη δημοπράτηση δέκα αντιπλημμυρικών έργων, συνολικού προϋπολογισμού 430 εκ. €, τα οποία έχουν δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Και βέβαια, συνεχίζουμε τις Προγραμματικές Συμβάσεις, με τους Δήμους Μαραθώνα, Ελευσίνας, Αγ. Θεοδώρων – Λουτρακίου, Μάνδρας – Ειδυλλίας και Ραφήνας – Πικερμίου, για έργα αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές.
Ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και σε καίριες θεσμικές τροποποιήσεις. Δεν μας νοιάζει να ξεριζώνουμε τα πάντα, δεν θα αλλάξουμε τους Νόμους 4412 και 4413. Θα τους κάνουμε όμως καλύτερους, με μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές. Όπως τη δυνατότητα επίβλεψης και από ιδιωτικές εταιρείες. Τις μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για μεγάλα έργα και επιπλέον, θα εξετάσουμε τη δυνατότητα δημοπράτησης με «καινοτόμες προτάσεις».
Μας ενδιαφέρουν οι ουσιώδεις καινοτομίες, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία. Να αξιοποιήσουμε επιτέλους ιδέες και λύσεις δοκιμασμένες στο εξωτερικό.
Μεγάλη σημασία δίνουμε στην προετοιμασία μελετών, οι οποίες μπορούν να ελέγχονται από ιδιώτες. Χωρίς ώριμες μελέτες, δεν μπορεί η πολιτεία να υλοποιήσει έργα όταν τα χρειάζεται και έχει χρηματοδότηση.
Έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε Παρατηρητήριο Απαλλοτριώσεων, όπου να συγκεντρώνονται κριτήρια, τιμές, συνθήκες, διαδικασία και παρακολούθηση των απαλλοτριώσεων σε όλη τη χώρα.
Παράλληλα θα υλοποιήσουμε το Μητρώο Έργων. Θεμέλιο του σχεδιασμού των μελλοντικών έργων και αναγκαίο εργαλείο για ένα ολοκληρωμένο και συνεπές πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης των Υποδομών που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Η Πολιτεία θα μπορεί να ξέρει, για παράδειγμα τα έργα αρμοδιότητας κάθε φορέα ανά δήμο, περιφέρεια ή εταιρεία του δημοσίου και ποιος έχει π.χ. την ευθύνη για τη συντήρησή τους.
Επένδυση στα logistics και τις μεταφορές
«Στον τομέα των Μεταφορών, είναι πολλά τα θέματα στα οποία εστιάζουμε», είπε ο Κώστας Καραμανλής. «Πρωταρχικό ρόλο έχει η επένδυση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές. Ώστε να αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Και η ενίσχυση των λιμένων του Βορρά, θα αναβαθμίσει τη Βόρεια Ελλάδα στο χώρο των logistics.
Το 2008 η τότε στρατηγική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για την Cosco ελάχιστα αξιοποιήθηκε. Δεν θα χαθεί άλλος χρόνος.
Αναφορικά με τα Υδατοδρόμια στόχος μας είναι να αναθεωρήσουμε το νομοθετικό πλαίσιο που όπως έχουμε τονίσει δεν διευκολύνει την ανάπτυξή τους».
Εξορθολογισμός των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης
«Πρώτος στόχος», είπε, «είναι η ανανέωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία. Αλλά με διαφάνεια. Και αποφεύγοντας προβληματικές διαγωνιστικές διαδικασίες. Με σεβασμό στο δημόσιο χρήμα. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άφησε, δυστυχώς, έντονη σφραγίδα. Και μόνο θετική δεν ήταν. Εδώ όμως μιλάμε για την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών, κατά κανόνα μη προνομιούχων και οι πολίτες από εμάς αντιμετωπίζονται με σεβασμό. Πάντα. Στην Αθήνα έχουμε δραματική μείωση του στόλου των λεωφορείων και των δρομολογίων, υποβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών, αλλά και αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Στη Θεσσαλονίκη, η εικόνα είναι πολύ χειρότερη. Σήμερα δεν κυκλοφορούν πάνω από 240-260 Λεωφορεία στη συμπρωτεύουσα. Είναι δραματική. Μείωση του στόλου, εικονικά δρομολόγια, κατάρρευση της τηλεματικής, δραματική πτώση των εσόδων. Έχουμε ένα κρατικοποιημένο οργανισμό ο οποίος λαμβάνει 200% επιδότηση ενώ η ευρωπαϊκή νόρμα είναι 40-60%! Εδώ που έχουμε φτάσει, λοιπόν, προχωράμε άμεσα στην εκπόνηση ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσης ώστε να αποφύγουμε κατάρρευση του ΟΑΣΘ. Τι χρειάζεται τώρα; Πρώτον: να αξιοποιήσουμε όλα τα ικανά στελέχη του ΟΑΣΘ. Χωρίς κομματικές παρωπίδες, όπως συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια.
Δεύτερον: αλλαγή της διοίκησης. Και κάτι ακόμα. Η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση σήμερα στο Μετρό της Αθήνας αλλά και στους σιδηροδρόμους μας είναι δύσκολη και προβληματική.
Και αυτό το αντιλαμβάνονται οι πολίτες που χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα και συχνά αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις κι άλλα προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε».