Ελλάδα

Πεδίο δόξης λαμπρό για έναν κόσμο με λιγότερο πλαστικό

Το πλαστικό και η μάχη για την κατάργησή του, ώστε ο πλανήτης που χρόνια τώρα «φωνάζει» SOS να πάρει “ανάσα”, δεν θέλει… αργές κινήσεις. Ζητά επιτακτικά δράση εδώ και τώρα.

Τα πλαστικά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, θα αντιτείνει κάποιος. Αλήθεια είναι. Την έχουν βελτιώσει, αλήθεια κι αυτό. Όμως, κατά τα ψέματα, το περιβάλλον απλά δεν αντέχει άλλο πλαστικό.

Δεν μπορεί να «βλέπει» τους ωκεανούς γεμάτους. Δεν μπορεί να θρηνεί για θηλαστικά που πεθαίνουν γιατί καταναλώνουν το πλαστικό που κάποιοι ρίχνουν στις θάλασσες. Με απλά λόγια: ο πλανήτης δεν «σηκώνει» άλλο πλαστικό. Και εμείς, που ζούσε σε αυτόν τον πλανήτη, καλούμαστε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Η ώρα για δράση είναι τώρα. Χωρίς καθυστερήσεις.

Γιατί όχι άλλο πλαστικό

Όσα αλλά κι αν έχει, το πλαστικό έχει ένα μεγάλο καλό: η μη ορθή απόρριψή του δημιουργεί προβλήματα στο περιβάλλον.

Τα πλαστικά απορρίμματα έχουν γίνει μάστιγα για τους ωκεανούς. Μόνο να σκεφτεί κανείς πως σχεδόν το 80% των πλαστικών που ρυπαίνουν τις θάλασσες, είναι πλαστικά. Εξαιτίας του αργού ρυθμού αποσύνθεσης, ίχνη πλαστικού εντοπίζονται συχνά στα θαλάσσια είδη, όπως οι θαλάσσιες χελώνες, οι φάλαινες και τα θαλάσσια πουλιά, όπως και στα ψάρια και τα θαλασσινά που καταλήγουν στη διατροφική αλυσίδα του ανθρώπου.

Μοιραία, είναι κάτι που μας αφορά όλους. Και δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια στο πρόβλημα. Ακόμη και ο πρίγκιπας Κάρολος, ο διάδοχος του θρόνου της Βρετανίας, έχει ανέβει στο… άρμα κατά του πλαστικού. Ποιος τον ξεχνά, όταν πριν μερικά χρόνια ήρθε στην Αθήνα, επέλεξε να πιει τον καφέ του, αν και cappuccino freddo, χωρίς καλαμάκι γιατί αυτό που του έδωσαν ήταν πλαστικό;

Η Ε.Ε. στη μάχη κατά του πλαστικού

Κι αν ο Κάρολος είναι ένας, υπάρχουν κι άλλοι. Πολλά πρόσωπα. Αλλά και θεσμοί. Όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, που ήδη έχει συγκεκριμένη στρατηγική για το πλαστικό. Αναγνωρίζοντας τη σημαντική συμβολή του πλαστικού, η Ε.Ε. αναγνωρίζει και τις προκλήσεις της διαχείρισης αποβλήτων.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει το πλαστικό ως έναν πολύτιμο πόρο, που είναι μεγάλη σπατάλη να απορρίπτεται στους χώρους υγειονομικής ταφής. Έτσι, επιχειρείται να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για να ενσωματωθούν οι καλύτερες πρακτικές σε όλους τους τομείς που αφορούν το πλαστικό.

Για να έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες, απαιτείται, φυσικά, η συνεργασία όλων. Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της Ε.Ε., από το 2021 θα απαγορευτούν τα πλαστικά μαχαιροπίρουνα μιας χρήσης, οι μπατονέτες, τα καλαμάκια και οι αναδευτήρες ποτών.

Τα ευρωπαϊκά κράτη καλούνται να πετύχουν το στόχο για συλλογή 90% των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2029, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να προέρχονται τουλάχιστον κατά 25% από ανακυκλωμένο υλικό μέχρι το 2025 και 30% μέχρι το 2030. Η συμφωνία ενισχύει επίσης την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», εισάγοντας καθεστώς αυξημένης ευθύνης για τους παραγωγούς.

Πρωτοπόρος

Και αφού η Ε.Ε. και τα κράτη αλλάζουν, μοιραία πρέπει να αλλάξουμε κι εμείς. Ήδη πολλές ιδιωτικές εταιρίες δείχνουν το δρόμο για ένα καλύτερο αύριο, απαλλαγμένο από το πλαστικό. Πρωτοπόρος στην Ελλάδα είναι η Lidl Ελλάς.

Η εταιρία έχει πάρει συγκεκριμένα μέτρα και συμβάλει ουσιαστικά και πρακτικά στην προσπάθεια μείωσης του πλαστικού.

Από το 2017, πρώτη απ’ όλους, κατήργησε τις πλαστικές σακούλες μιας χρήστης των 4 λεπτών από τα καταστήματά της και τις αντικατέστησε σε μια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών. Τι σημαίνει αυτό; 842 τόνοι λιγότερο πλαστικό από το 2017.

Καταργώντας την περιμετρική σακούλα στις συσκευασίες των χαρτικών στην παλέτα, η Lidl Ελλάς συνέβαλε στο να υπάρχουν 475 τόνοι λιγότερο πλαστικό από το τέλος του 2017. Σε αυτό προσθέστε και τους 65 τόνους λιγότερο πλαστικό κάθε χρόνο, επειδή μείωσε το πάχος στα πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικού και τους 42 τόνους λιγότερο πλαστικό κάθε χρόνο, επειδή μείωσε το βάρος στο καπάκι του εμφιαλωμένου νερού.

Επίσης, Lidl Ελλάς μείωσε κατά 20% το μέγεθος συσκευασιών της συνολικά, διατηρώντας την ίδια ποσότητα σε κάθε προϊόν. Για να μειωθεί τόσο το πλαστικό όσο και οι εκπομπές CO2. Ήταν η πρώτη εταιρία που κατήργησε όλα τα πλαστικά μιας χρήσης από τα καταστήματά της και αντικατέστησε τα πλαστικά καλαμάκια με καλαμάκια χάρτινα και βιοδιασπώμενα.

Παράλληλα, εγκατέστησε 9 κέντρα ανταποδοτικής ανακύκλωσης και είναι χορηγός στα 2 πρώτα πάρκα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ανταποδοτικής ανακύκλωσης στην Ευρώπη.

Και δεν σταματά εδώ! Μέχρι το 2025 η Lidl Ελλάς δεσμεύεται για:

  • 20% λιγότερο πλαστικό στις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
  • 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής του ομίλου Schwarz για το πλαστικό, στην οποία συμμετέχει και η Lidl Ελλάς. O όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες λιανικής Lidl και Kaufland και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις και κυρίως την ανάγκη για λιγότερο πλαστικό.

Με την πρωτοβουλία REset Plastic, έχει αναπτύξει μια διεθνή στρατηγική που περιλαμβάνει πέντε τομείς δράσης: την αποφυγή, τον (επανα)σχεδιασμό, την ανακύκλωση, την απομάκρυνση και την έρευνα/καινοτομία. Έτσι μειώνεται η χρήση του πλαστικού και κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.

Τα πεδία δράσης του REset Plastic είναι:

Αποφεύγει τη χρήση πλαστικού όπου είναι εφικτό και βιώσιμο
(Επανα)σχεδιάζει τα προϊόντα ώστε να είναι ανακυκλώσιμα και να κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας
Συλλέγει, κάνει διαλογή, ανακυκλώνει και κλείνει τον κύκλο ζωής των πρώτων υλών
Υποστηρίζει εκστρατείες απομάκρυνσης πλαστικών απορριμμάτων από το περιβάλλον
Επενδύει στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και ενημερώνει για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων.

Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα