Σκληρή είναι η πλέον η «μάχη» των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, κάθε μέρα που περνάει εντείνεται ακόμη περισσότερο. Εκεί που πραγματικά γίνεται «πόλεμος» είναι η μέση τάση. Οι εναλλακτικοί πάροχοι σε κάποιες περιπτώσεις και προκειμένου να αποκτήσουν μερίδιο και παρουσία στην εν λόγω αγορά, είναι έτοιμοι να πουλήσουν ακόμη και με ζημιά.
Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί πελάτες είναι αυτοί που αποτελούν το μήλο της έριδος, αφού έχουν μεγάλες καταναλώσεις και ένας ή δύο εξ αυτών μπορεί να μεταβάλλει δραστικά το συνολικό μερίδιο αγοράς. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις, που κάποιος εναλλακτικός πάροχος, επιδοτεί ουσιαστικά την απόκτηση του πελάτη. Έτσι δίνει τιμολόγιο με περίπου 52 ή 53 ευρώ την μεγαβατώρα, όταν το κόστος υπερβαίνει τα 55 ευρώ. Κατά συνέπεια για τους περίπου 12 χιλιάδες πελάτες της Μέσης Τάσης δίνονται μάχες κυρίως από προμηθευτές που θέλουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην αγορά. Το παράδοξο σε κάποιες περιπτώσεις, είναι ότι εταιρείες που στο παρελθόν είχαν ακολουθήσει την ίδια επιθετική στρατηγική αποσπώντας πελάτες με τιμολόγια στο όριο της κερδοφορίας, έχοντας πλέον εδραιώσει στην πάροδο του χρόνου τη θέση τους, όταν χάνουν πελάτες με μικρά ή αρνητικά περιθώρια μάλλον… ανακουφίζονται.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η ΔΕΗ, το μερίδιο αγοράς της εταιρείας έχει υποχωρήσει στο 86,7% στα τέλη του 2017, ενώ με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΛΑΓΗΕ για το Μάρτιο, η ΔΕΗ είχε πέσει ακόμη περισσότερο στο 82,75%. Οι εταιρείες με τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς εκτός ΔΕΗ είναι οι 3 καθετοποιημένοι όμιλοι (Ήρων, Elpedison, Mytilineos) που αθροιστικά ελέγχουν το 11,1% της αγοράς.
Το υπόλοιπο 6,1% μοιράζεται μεταξύ 10 εταιρειών που ελέγχουν μερίδια από 1,5 έως 0,1%, μεταξύ των οποίων υπάρχει έντονος ανταγωνισμός αλλά και πόλεμος για την απόκτηση μεγαλύτερων μεριδίων που θα αλλάξει την κατάταξη στο μηνιαίο δελτίο που ανακοινώνουν ΛΑΓΗΕ και ΑΔΜΗΕ.
Ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο της μάχης της λιανικής είναι οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ, που έχουν ξεφύγει αρκετά από τις τιμές εκκίνησης (32 ευρώ) και καταλήγουν στα επίπεδα άνω των 42 ευρώ η μεγαβατώρα. Αρκετοί νεοεισερχόμενοι (και όχι μόνο) παίκτες επιλέγουν να χτυπούν τις τιμές προκειμένου να εξασφαλίσουν υψηλότερες ποσότητες σε fixed τιμές, έστω και εάν στην πορεία αποδεικνύεται ότι είχαν υπερεκτιμήσει τις δυνατότητές τους.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της μάχης της λιανικής είναι η δράση των traders, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα προτιμούν να μη συμμετέχουν αυτόνομα στις δημοπρασίες, αλλά συνεννοούνται με προμηθευτές, οι οποίοι αγοράζουν στις δημοπρασίες συγκεκριμένες ποσότητες σε συμφωνημένες τιμές. Εδώ οι προσπάθειες να μπει φραγμός στις εξαγωγές ενέργειας από ΝΟΜΕ, βρήκε την αντίδραση της ΕΕ, η οποία αντιτίθεται σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις στη λειτουργία των αγορών.
Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο του ΛΑΓΗΕ από τους μη καθετοποιημένους παίκτες της αγοράς το μεγαλύτερο μερίδιο έχει η Watt & Volt με 1,46%, ακολουθεί η NRG με 1,08%, η Volterra του ομίλου J&P ΑΒΑΞ με 1,01%, τα ΕΛΤΑ έκαναν πρόσφατα άλμα με μερίδιο 0,68%, η Green με 0,48%, η ΚΕΝ (όμιλος Καράτζη) με 0,41%, ο ΟΤΕ με 0,3%, η Volton (επιχειρηματίες Μπάκος – Καϋμενάκης ιδιοκτήτες της ΠΑΕ Αστέρας Τρίπολης) με 0,17% , ενώ τα πρώτα τους βήματα στην αγορά κάνουν το τελευταίο διάστημα η ΕΠΑ Αττικής αλλά και η Ζενίθ (ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας).
Του Θανάση Παπαδή