Σάββατο, 16 Νοε.
14oC Αθήνα

«Στη Βεργίνα είναι θαμμένος ο Φίλιππος ο Β’ και όχι ο Μέγας Αλέξανδρος», απαντά η Κοτταρίδη στην Αρβελέρ

«Στη Βεργίνα είναι θαμμένος ο Φίλιππος ο Β’ και όχι ο Μέγας Αλέξανδρος», απαντά η Κοτταρίδη στην Αρβελέρ

Η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη καταρρίπτει την θεωρία της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ πως στη Βεργίνα είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος.

Η προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας και διακεκριμένη αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη εξηγεί πως θαμμένος στη Βεργίνα είναι ο Φίλιππος ο Β’ και όχι ο Μέγας Αλέξανδρος τονίζοντας αρχικά πως «ο νεκρός είναι γύρω στα 45, ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε πριν τα 33 του».

Η αρχαιολόγος, που έχει υπάρξει και μαθήτρια του Μανόλη Ανδρόνικου, μιλώντας στην ΕΡΤ3 τόνισε μεταξύ άλλων πως «στην επιστήμη έχουμε δύο κατηγορίες. Δεδομένα και στοιχεία. Στην αρχαιολογική επιστήμη αυτά είναι υπαρκτά, ενώ υπάρχουν και οι ερμηνείες των στοιχείων. Στο ενδιάμεσο υπάρχουν και οι υποθέσεις που μπορεί να αποδειχθούν ή να απορριφθούν. Εμείς δουλεύουμε με στοιχεία, όχι με θεωρητικές προσεγγίσεις».

Στη συνέχεια ανέφερε πως: «Δεν θα μπω στη συζήτηση με την κυρία Αρβελέρ, ο καθένας έχει το βάρος της γνώμης του, αλλά εμείς δεν μιλάμε με θεωρίες, αλλά με δεδομένα. Έχουμε έναν τάφο με έναν νεκρό άνδρα στον θάλαμο και μια γυναίκα στον προθάλαμο. Τα οστά είναι εκεί, τα ξέρουμε από το 1977, έχουν μελετηθεί πάρα πολλές φορές από ανθρωπολόγους. Αυτό που μπορείς με ευκολία να προσδιορίσεις από τη μελέτη των οστών, είναι η ηλικία και το φύλο του νεκρού. Ο συγκεκριμένος νεκρός διάγει την πέμπτη δεκαετία της ζωής του και είναι γύρω στα 45, κάπου μεταξύ 43-47».

«Αποκλείεται από τους ανθρωπολόγους να είναι μεταξύ 30-33. Μιλάμε για 15 χρόνια διαφορά, αυτό είναι μετρήσιμο στοιχείο. Αποκλείεται λοιπόν να είναι ο Αλέξανδρος, που πέθανε πριν κλείσει τα 33 χρόνια του. Πολύ θα χαιρόμασταν να τον είχαμε, να βρίσκαμε τα οστά του, έχουμε όμως τη μνήμη του ζωντανή, καθώς και τις δύο παλαιότερες απεικονίσεις του σωζόμενες, τις μόνες που είμαστε βέβαιοι ότι τις έχει δει ο ίδιος.

Το πολύ μικρό, μήκους 2,5 εκατοστών κεφαλάκι από τη ζωοφόρο κυνηγιού και την εικόνα του από την τοιχογραφία. Τον τάφο του Φιλίππου Β’ είχε φτιάξει ο ίδιος ο Αλέξανδρος, έθαψε τον πατέρα του. Η κηδεία του ηγεμόνα είναι πολιτικό γεγονός, καθώς από την κηδεία εδραιώνεται η επόμενη κατάσταση».

Όσο για το πως αποδεικνύεται πως στον τάφος βρίσκεται ο Φίλιππος ο Β’ τόνισε χαρακτηριστικά: «Αποδεικνύεται ότι είναι ο Φίλιππος μέσα από μια σειρά συνδυαστικής ερμηνείας γεγονότων. Είναι σίγουρα βασιλιάς και όταν το έλεγε αυτό ο Ανδρόνικος, δεν είχε τόσα στοιχεία όσα έχουμε σήμερα. Απ’ όταν πέθανε ο δάσκαλος, σκάψαμε άλλους 2.000 τάφους στις Αίγες. Έχουμε πάρα πολλά στοιχεία που αποδεικνύουν την αρχική υπόθεση, ότι δηλαδή ο νεκρός κάηκε εκεί δίπλα, έχουμε τα κατάλοιπα της πυράς., έχουμε το χρυσό στεφάνι που άρχισε να λιώνει και βρέθηκαν μερικά βελανίδια στην πυρά».

«Μπήκαν τα κόκκαλά του στο κουτί το χρυσό, το χρυσό κουτί στο μαρμάρινο και έκλεισε ο τάφος. Έτσι, αποκλείεται ο νεκρός να είναι ο Φίλιππος ο Αριδαίος, που εκτελέστηκε από την Ολυμπιάδα και ανακομίστηκε αργότερα ως οστά, όχι ως σώμα, που κάηκε από τον Κάσσανδρο στις Αίγες. Ήταν και αυτός κοντά στα 40. Ο αρχαιολόγος δεν είναι όπως ο ιστορικός. Ο ιστορικός κάνει θεωρίες. Ο αρχαιολόγος μπορεί και αυτός να κάνει θεωρίες, αλλά τα πράγματα μπορεί να σε ρεζιλέψουν. Είναι απολύτως βέβαιο ότι είναι ο Φίλιππος Β’. Υπήρξαν αντιδράσεις διάφορες, καθαρά επιστημονικές, με άλλους αρχαιολόγους, που έλεγαν ότι είναι ο Αριδαίος και άλλες που ήταν υποκινούμενες στην πραγματικότητα, γιατί εκείνο τον καιρό είχαμε και το θέμα του Μακεδονικού. Ήταν μια συνειδητή μεγάλη προσπάθεια από ξένα κέντρα να αποκόψουν τους Μακεδόνες από τον ελληνικό κορμό και να τεκμηριωθούν νεογενή μορφώματα» κατέληξε.

Τα επιχειρήματα της Αρβελέρ

Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ υποστηρίζει πως στη Βεργίνα δεν είναι θαμμένος ο Φίλιππος Β’ αλλά ο Μέγας Αλέξανδρος και ότι θα δικαιωθεί όταν έρθει η επόμενη γενιά αρχαιολόγων και η ίδια δεν θα βρίσκεται στη ζωή.

Μάλιστα έχει μιλήσει και για τα έξι επιχειρήματά που ενισχύουν τον ισχυρισμό αυτό:
α) το ελαφαντοστέινο ομοίωμα του Αλέξανδρου,
β) την παράσταση στη ζωφόρο που δείχνει μια δράση η οποία για να αποτυπωθεί έπρεπε προηγουμένως να έχει συμβεί,
γ) την αρχική επιθυμία του Μακεδόνα να ταφεί στον τόπο του,
δ) το χρονικό κενό από την ταφή στο σημείο που ξέρουμε, μέχρι να κατασκευαστεί το μαυσωλείο,
ε) το ύψος του νεκρού που, όπως λέει, δεν μοιάζει με του πατέρα, αλλά περισσότερο με του ίδιου του Αλέξανδρου.
στ) τον χουντίτη, ένα ορυκτό της Αιγύπτου που βρέθηκε στον τάφο.

 

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις