Site icon NewsIT

Τάσος Μπιρσίμ: Ο μάγος της κάμερας, η φιλία με τον Ανδρέα Παπανδρέου και το ιστορικό νεύμα στη Λιάνη

06.06.2024 | 12:58

Τάσος Μπιρσίμ, ένα όνομα ταυτισμένο με τον Ανδρέα Παπανδρέου και τα γεμάτα πλάνα από τις μεγαλειώδεις ομιλίες του. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι ο σκηνοθέτης που έβαλε την πολιτική στην τηλεόραση και σφράγισε με την τηλεοπτική του κουλτούρα τις συγκεντρώσεις του ΠΑΣΟΚ.

Μάγος της κάμερας, μαέστρος των ζωντανών μεταδόσεων, είχε σκηνοθετήσει άπειρα δελτία ειδήσεων, αθλητικά γεγονότα, εκατοντάδες live εκπομπές, συναυλίες, ντοκιμαντέρ πάντα δίνοντας σαφείς οδηγίες από το κοντρόλ για πού θα στηθούν οι κάμερες και με τι σειρά θα παίξουν τα φιλμάκια για να δώσει στον τηλεθεατή την καλύτερη εικόνα.

«Η δουλειά μας είναι έρωτας, θέλει να είσαι από κοντά και πάνω της. Πρέπει να είναι σπουδαίο αυτό που θα δίνεις στον θεατή» έλεγε.

Ο Τάσος Μπιρσίμ ήταν κάτι παραπάνω από ένας εξαίσιος και παθιασμένος σκηνοθέτης. Ήταν δάσκαλος και μάλιστα πολύ αγαπητός, σεμνός και καλοσυνάτος μέχρι την τελευταία του πνοή.

Κι αυτό τον έκανε ακόμα πιο σπουδαίο. Έτσι θα τον θυμούνται όλοι τώρα που έκλεισε μια για πάντα την κάμερά του.

Ο πρωτεργάτης στην οργάνωση και σκηνοθεσία μεγάλων ζωντανών πολιτικών αλλά και αθλητικών εκδηλώσεων έλεγε πάντα στους νεότερους:

«Πρέπει να γνωρίζεις καλά την δουλειά, γιατί μετά από αυτό που δίνεις στον θεατή δεν υπάρχει κάτι άλλο» και συνέχιζε:

«Οι καμεραμάν σου δίνουν την εικόνα αλλά είναι και πώς δένεις την μία εικόνα με την άλλη».

Από το αγαπημένο του Λεωνίδιο στην Αρκαδία, πριν δυο χρόνια, η Ειρήνη Νικολοπούλου έγραψε:

«Ο Τάσος δεν έγινε πλούσιος γιατί δεν τον ενδιέφεραν τα χρήματα, αλλά εστίαζε με πάθος σε ό,τι κι αν έκανε.

Η διακεκριμένη πορεία του Τάσου Μπιρσίμ

Ο Τάσος Μπιρσίμ, προσωπικός χαρισματικός σκηνοθέτης του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου, υπήρξε διευθυντής τηλεόρασης στην ΕΡΤ κατά τη δεκαετία του 1980.

Άρχισε στα τέλη της δεκαετίας του ’60 μια παθιασμένη καριέρα στην ελληνική τηλεόραση που σύντομα τον έφερε κοντά στον Ανδρέα Παπανδρέου και τα πιο μεγάλα ελληνικά πολιτικά γεγονότα με το ΠΑΣΟΚ.

Ήταν από τους ανθρώπους που συνέβαλαν τα μέγιστα στη δημιουργία της ιδιωτικής τηλεόρασης σε όλα σχεδόν τα κανάλια στην Ελλάδα, AΝΤ1, MEGA και ΣΚΑΪ.

«60’ χωρίς μοντάζ», «Ρεπορτάζ στην ομίχλη», «Ενώπιος ενωπίω», «Ελλήσποντος», «Ανατροπή», «Με τα μάτια της Έλλης» είναι μερικές μόνο από τις εκπομπές που έβαλε τη σφραγίδα του ενώ ήταν επικεφαλής στην παραγωγή εκλογικών μαραθωνίων, πολιτικών debate, καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και αθλητικών μεταδόσεων.

Για πολλούς ήταν ο άνθρωπος που ενσάρκωνε την ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Με την υποδοχή του Ευρώ το 2002, την Τελετή εγκαινίων Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος το 2001, την Τελετή Millennium – «Υποδεχόμαστε το 2000 στο ΦΩΣ της Ακρόπολης», τα εγκαίνια της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου Χαρίλαος Τρικούπης το 2004, ο Τάσος Μπιρσίμ δημιουργεί ιστορία στην καρδιά των μεγάλων γεγονότων της χώρας μας.

Με συχνές επισκέψεις σε περισσότερους από 130 τηλεοπτικούς σταθμούς σε όλο τον κόσμο, βραβευμένος με το 1ο βραβείο «ΣΤΡΑΤΙΕΣ και ΛΑΟΙ» στο φεστιβάλ της Ρώμης 1994, ο Τάσος Μπιρσίμ ονειρευόταν ακούραστα τον εκσυγχρονισμό της τηλεοπτικής παραγωγής στην χώρα μας με επίκεντρο πάντα τον άνθρωπο.

Πίσω από τις κάμερες με τους ταλαντούχους τεχνικούς αλλά και μπροστά από τις κάμερες με τους αγαπημένους του παρουσιαστές, ο Τάσος Μπιρσίμ, δημιουργούσε χιλιάδες τηλεοπτικές ώρες με πάθος και μεγάλο σεβασμό για τον τηλεθεατή.

Από τους παρουσιαστές είχε ξεχωρίσει τη Λιάνα Κανέλλη και τον Τέρενς Κουίκ.

Είχε σκηνοθετήσει μεγάλα live διεθνών πολιτικών και αθλητικών συναντήσεων.

Από το Ράλι Ακρόπολις, στους Μεσογειακούς Αγώνες Στίβου, το Ευρωμπάσκετ, το Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Στίβου, την υποδοχή των Ολυμπιονικών το 1996 καθώς και την τελετή έναρξης, τελετή λήξης του ΑΘΗΝΑ ’97.

Από το 2017 και μέχρι πρόσφατα ο Τάσος Μπιρσίμ ήταν ο σκηνοθέτης της εκπομπής «Με Αρετή και Τόλμη» των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ο Ανδρέας Παπανδρέου, το ιστορικό νεύμα και η Δήμητρα Λιάνη

Ο Μπιρσίμ είχε μία ιδιαίτερη σχέση, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε λατρείας, με τον Ανδρέα Παπανδρέου.

Δεν ήταν μόνο ο σκηνοθέτης του αλλά τους συνέδεε μία μεγάλη φιλία. Ο σκηνοθέτης τον είχε περιγράψει «αγαπησιάρη» και «φιλικό» και όπως έχει αποκαλύψει είχαν 5 κώδικες επικοινωνίας για να μπορούν να συνεννοούνται για τα πλάνα που έπρεπε να γίνουν χωρίς να τους αντιλαμβάνεται κανείς.

«Αν ήθελε να βήξει ή να σκουπιστεί κράταγε το στιλό. Για αυτό και δεν φάνηκε ποτέ στα πλάνα μου να βήχει ή να πίνει νερό ή να σκουπίζεται. Είχαμε κώδικα συνεννόησης».

Με τον ίδιο τρόπο ο σκηνοθέτης καταλάβαινε πότε ο Αντρέας ήθελε συνέχεια το πλάνο να είναι πάνω του γιατί θα έδινε είδηση.

«Είχαμε πάρα πολύ κόσμο πάντα στις ομιλίες, βάζαμε γερανούς, έχω χρησιμοποιήσει μέχρι και αερόστατο», έχει πει ο ίδιος.

Τότε δεν υπήρχαν drones…

Ο Τάσος Μπιρσίμ συνάντησε για πρώτη φορά τον Ανδρέα Παπανδρέου στα τέλη της δεκαετίας του ’70.

Το 1981 ανέλαβε την πρώτη τηλεοπτική κάλυψη πολιτικής συγκέντρωσης του ΠΑΣΟΚ στα Γιάννενα με ομιλητή τον Ανδρέα και έκτοτε έμεινε στο πλευρό του για 15 χρόνια.

Η προεκλογική ομιλία του Ανδρέα Παπανδρέου στο Σύνταγμα το 1985 ήταν η πιο ξεχωριστή στιγμή.

Στην τηλεοπτική της μετάδοση, ο Τάσος Μπιρσίμ παρουσίασε μια σύνθεση από 17 ομιλίες του Ανδρέα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας που ενώθηκαν με την ζωντανή εικόνα από τη συγκέντρωση.

Στο τέλος εμφανίστηκε ένα κοριτσάκι, έδωσε τέσσερα γαρίφαλα στον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ και εκείνος είπε θριαμβευτικά: «Η νέα τετραετία!».

«Ο Ανδρέας αρρώστησε την καλύτερη στιγμή και εποχή. Παρόλο που και ασθενής έκανε ό,τι μπορούσε, η χώρα θα ήταν αλλιώς αν δεν είχε φθαρεί η υγεία του. Θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα στην Ελλάδα αν δεν είχε φύγει στις 23 Ιουνίου του 1996. Ο Ανδρέας έφυγε νωρίς» είχε πει με συγκίνηση ο σκηνοθέτης, 20 χρόνια μετά το θάνατο του ιστορικού ηγέτη.

Ο Τάσος Μπιρσίμ αποκάλυψε και το παρασκήνιο για το περίφημο νεύμα του Ανδρέα Παπανδρέου προς τη Δήμητρα Λιάνη, με την οποία ήταν ζευγάρι, όταν επέστρεψε από το Λονδίνο όπου είχε βρεθεί για επέμβαση στις 22 Οκτωβρίου 1988, με χιλιάδες κόσμου να τον περιμένει στο αεροδρόμιο για να τον υποδεχθεί.

Πρόκειται για το νεύμα που έγραψε ιστορία, με το οποίο ο Ανδρέας Παπανδρέου κάλεσε τη μνηστή του να τον συνοδεύσει στην έξοδό του στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.

«Περπατούσαμε στο σαλόνι και κάποια στιγμή, όπως είχα τον Ανδρέα Παπανδρέου αγκαζέ και περπατούσαμε, μου είπε ότι θα έρθει και η Δήμητρα. Εγώ βέβαια, μάλλον, άσπρισα. Με είδε που άλλαξα χρώμα και μου λέει “μην ανησυχείς” ανέφερε ο κ. Μπιρσίμ.

Ο Μπιρσίμ συμφώνησε και στη συνέχεια του ζήτησε αρχικά να πάει να αγοράσει δετά παπούτσια για να μην γλιστρήσει με τον Ανδρέα να ακολουθεί τη συμβουλή του έμπιστου συνεργάτη και φίλου του. 

Στη συνέχεια του έδωσε μια καθοριστική – για την εξέλιξη της ιστορίας – συμβουλή.

«Ναι, να έρθει και η κυρία Δήμητρα αλλά να αφήσετε λίγο χρόνο γιατί θα έχουμε πολύ κόσμο στο Ελληνικό που θα γινόταν τότε η υποδοχή» συμπλήρωσε ο Τάσος Μπιρσίμ.

«Γι’ αυτό και καθυστέρησε να έρθει η Δήμητρα» συμπλήρωσε ο Τάσος Μπιρσίμ, αναφερόμενος στο περίφημο νεύμα του Ανδρέα Παπανδρέου στη Δήμητρα Λιάνη στη σκάλα του αεροσκάφους, με το κοινό στην πίστα του αεροδρομίου να φωνάζει το όνομα του προέδρου του ΠΑΣΟΚ.

Όπως έχει αποκαλύψει, μετά το χαρακτηριστικό  – και πλέον ιστορικό πλάνο – μίλησε με τη μητέρα του στο τηλέφωνο και τα… άκουσε για τα καλά.

«Πήρα τη μάνα μου μετά και μου είπε: Καλά περιμένεις να ψηφίσω ΠΑΣΟΚ με αυτό που έκανες;»

Μετά τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου, ο Τάσος Μπιρσίμ πίστευε ότι η Δήμητρα Λιάνη έπρεπε να φύγει και να ζήσει στο εξωτερικό και μάλιστα της το είχε πει.

«Ο Ανδρέας ήταν ένας, δεν πρέπει να μιλάμε για αυτόν. Κι εγώ όταν το κάνω είμαι πολύ προσεχτικός».

Πηγή φωτογραφιών: Eurokinissi

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version