Ελλάδα

Τέμπη: Τα τηλεγραφήματα του σταθμάρχη που οδήγησαν στην τραγωδία – Έγγραφα της ΡΑΕ για ελλιπή εκπαίδευση

Οι αποκαλύψεις που έχουν να κάνουν με το πολύνεκρο δυστύχημα με τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη δεν έχουν τέλος. Nέα έγγραφα δείχνουν τα λάθη στις εντολές που έδωσε ο σταθμάρχης της Λάρισας. Η ΡΑΕ είχε κάνει λόγο για ελλιπή εκπαίδευση, ενώ όλοι οι σταθμάρχες περνούν στις εξετάσεις με τους εξεταστές να είναι και οι εκπαιδευτές τους. 

Στο φως της δημοσιότητας φέρνει το Star νέα έγγραφα που δείχνουν τα λάθη στις εντολές που έδωσε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62, πριν τη μοιραία σύγκρουση  στα Τέμπη.

Τα έγγραφα που είναι γραμμένα με μολύβι, αποτελούν αποσπάσματα από το βιβλίο κυκλοφορίας από τον σταθμό της Λάρισας, την ημέρα που έγινε το δυστύχημα, στις 28 Φεβρουαρίου. Στο συγκεκριμένο βιβλίο οι σταθμάρχες βάρδιας περνάνε με ώρες τα τηλεγραφήματα με τις αφίξεις και αναχωρήσεις των τρένων, αλλά και τα όποια τεχνικά προβλήματα μπορεί να προκύψουν μέσα στην ημέρα.

Στα έγγραφα, μάλιστα, διακρίνεται καθαρά μία αλληλουχία λαθών από την πλευρά του προφυλακισμένου σταθμάρχη που οδήγησε στη φονική σύγκρουση των τρένων.

Έδιωξε το τρένο χωρίς να του δώσει σωστή κατεύθυνση

Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης με το τηλεγράφημα με αριθμό 47 ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του Ιntercity 62: «Περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων», χωρίς όμως να κάνει καμία αναφορά σε άνοδο ή κάθοδο. Αυτό προκύπτει και από την τελευταία συνομιλία των δύο ανδρών.

Διάλογος μηχανοδηγού με σταθμάρχη Λάρισας

Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης Λάρισας: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.

Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;

Σταθμάρχης Λάρισας: Φεύγεις, φεύγεις

Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ

«Οι σιδηροδρομικοί βγάζουμε άκρη , ο πολύς ο κόσμος δεν μπορεί να βγάλει άκρη , εμείς μόλις είδαμε το τεφτέρι καταλάβαμε και που έγινε το λάθος» είπε ο πρόεδρος εργαζομένων του σωματείου του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης.

Έκανε απλή αναγγελία αναχώρησης χωρίς να πει τη γραμμή

Ακολούθησε το τηλεγράφημα 49 προς τους Νέους Πόρους, στο οποίο αναφερόταν: «Αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε 23.04». Και πάλι υπήρχε μόνο η ώρα αναχώρησης χωρίς να γίνεται αναφορά σε ποια γραμμή κινείτο το τρένο.

Έγγραφο τέσσερις μέρες πριν την τραγωδία

Από την άλλη ο ΣΚΑΪ αποκαλύπτει ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε στείλει κατ’ επανάληψη έγγραφο προς τον ΟΣΕ και την Hellenic Train σχετικά με την ελλιπή εκπαίδευση.

Ενα μάλιστα από αυτά τα έγγραφα είχε σταλεί στις 24 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή μόλις τέσσερις μέρες πριν την τραγωδία στα Τέμπη, γίνεται αναφορά σε δύο εκτροχιασμούς, στο Λιανοκλάδι και στηνΤιθορέα στις 10 και 21 Οκτωβρίου όπου διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης συμβάντων ότι προκύπταν από ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κατάληψης κυκλώματος).

Στα συγκεκριμένα στα έγγραφα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι ξεκάθαρη. Ρωτά δηλαδή αν αναλύθηκαν οι παράγοντες που οδήγησαν το προσωπικό του ΟΣΕ σε αυτό και ποιοι μπορεί να είναι (η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση προσωπικού, άλλος παράγοντας) ή αν πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.

Τι λέει ο εκπαιδευτής του 59χρονου σταθμάρχη

Παράλληλα με εκπαίδευση μόλις λίγων μηνών και πρακτική λίγων ημερών αλλά και με σημαντικά κενά και παραλείψεις στην διαδικασία της εκπαίδευσης και των εξετάσεων τοποθετούνται οι σταθμάρχες στα πόστα τους στον ΟΣΕ ενώ εντύπωση και πολλά ερωτήματα προκαλεί το γεγονός πως τα ποσοστά επιτυχίας των υποψήφιων αγγίζουν το 100%.

Μέλος της επιτροπής από την οποία εξετάστηκε ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας, περιγράφει τη διαδικασία πιστοποίησης του και επισημαίνει πως η θεωρητική εξέταση του 59χρονου έγινε σωστά αλλά όπως υποστηρίζει ότι η  θεωρία διαφέρει από την πράξη.

«Απάντησαν στις ερωτήσεις. Ρωτούσαμε γενικά και για τη σηματοδότηση και για την αρμοδιότητα του σταθμάρχη και την αναγγελία ακόμα και τι αίτημα του δίνουμε του μηχανοδηγού όταν πρόκειται να αλλάξει κυκλοφορία, να αλλάξει γραμμή και όλοι ξέρανε. Η εκπαίδευση έγινε σωστά δηλαδή, η θεωρητική. Η πρακτική είναι όμως, ό,τι και να ξέρεις θεωρητικά η πράξη είναι πολύ διαφορετική και χρειάζεται πολλή εξάσκηση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο εξεταστής του 59χρονου και πρόσθεσε:

«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει.»

Οι εξεταζόμενοι ήξεραν τα θέματα

Από την πλευρά του ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, καταγγέλλει μιλώντας στον ΣΚΑΪ ότι οι υποψήφιοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα των εξετάσεων εκ των προτέρων, καθώς οι εκπαιδευτές ήταν ταυτόχρονα και εξεταστές.

«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε; » διερωτάται ο Γιώργος Αποστολέρης και προσθέτει: «Σαφέστατα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο».

Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα