Μια πρωτοποριακή θεατρική παράσταση γίνεται στην Θεσσαλονίκη, στην οποία οι θεατές θα έχουν ανοιχτά τα κινητά τους χωρίς να τους… βάλει στο σημάδι κανείς, διότι μέσα από τα τηλέφωνά τους θα αποφασίζουν για την εξέλιξη του έργου.
Η σύσταση «παρακαλούμε απενεργοποιήστε τα κινητά σας τηλέφωνα» δεν πρόκειται να ακουστεί πριν από την έναρξη της θεατρικής παράστασης Humanitarium στη Θεσσαλονίκη, αφού στο πλαίσιο αυτής, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε ένα κοινωνικό πείραμα και με τη χρήση των κινητών τους τηλεφώνων, θα καθορίσουν την εξέλιξη του έργου.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τρεις άνθρωποι έχουν επιλεγεί από τον αλγόριθμο, μέσα από τη δραστηριότητά τους στα social media. Η θεατρική παράσταση στην Θεσσαλονίκη είναι στην ουσία η ημέρα κατά την οποία θα παρουσιαστούν στην ετήσια διοργάνωση της κοινότητας, προκειμένου αυτή να τους γνωρίσει καλύτερα.
Βέβαια, μία πρώτη «γεύση» των χαρακτήρων έχουν πάρει οι θεατές νωρίτερα, αφού οι ηθοποιοί, περίπου δυόμισι μήνες πριν από την πρεμιέρα, δημιούργησαν προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα, για να υποστηρίξουν τους χαρακτήρες του έργου, τα οποία έχουν ήδη διάδραση με άλλους χρήστες.
Παράσταση – παιχνίδι
«Πρόκειται για το Humanitarium, ένα …παιχνίδι στο οποίο συμμετέχουν οι πολίτες-θεατές, αφού με την αγορά του εισιτηρίου κατεβάζουν μία εφαρμογή και μέσα από αυτή μπορούν να αλλάξουν την πορεία του», εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο σκηνοθέτης της παράστασης Θάνος Νίκας, ο οποίος είχε και τη σύλληψη της ιδέας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Επί σκηνής έχουμε τρεις διαγωνιζόμενους και μία παρουσιάστρια, οι οποίοι επιχειρηματολογούν πάνω σε ζητήματα που αφορούν τα social media. Αυτό βεβαίως είναι το πρόσχημα, αφού στη συνέχεια το παιχνίδι περνάει στην προσωπική τους ζωή. Έτσι, από το δεύτερο γύρο και μετά, έχουμε ένα πιο… Καφκικό περιβάλλον ως προς την έννοια της ηθικής και της τιμωρίας», προσθέτει.
Ο στόχος του πρότζεκτ
Ο θεατής-παίκτης, με τη συμμετοχή του ψηφίζει σε κάθε γύρο αυτόν που επιθυμεί να εκπροσωπήσει την κοινότητα στα social media. «Όλο το πρότζεκτ βασίζεται στο τι συγκινεί και τι οργίζει τον άνθρωπο μία δεδομένη στιγμή και πώς αυτή η στιγμή θα τον οδηγήσει στο να επιλέξει ή να απορρίψει έναν άνθρωπο», τονίζει ο κ. Νίκας, αφού τελικά το Humanitarium είναι το σύστημα που θα τους προσφέρει την απόλυτη αναγνώριση ή την απόλυτη τιμωρία.
«Ενώ στη διάρκεια της παράστασης οι θεατές ψηφίζουν με “χεράκι”, “καρδούλα” ή “θυμωμένη φατσούλα”, στην τελική δοκιμασία -και αφού η παρουσιάστρια έχει αποκαλύψει σκοτεινές πτυχές της προσωπικότητάς των φαινομενικά υπέροχων influencers- οι παίκτες καλούνται να… λιθοβολήσουν ψηφιακά τον παίκτη, ο οποίος δεν έπεισε την κοινότητα, με αποτέλεσμα ο χαμένος να είναι αυτός του οποίου το ψηφιακό προφίλ θα διαγραφεί οριστικά», δηλώνει ο σκηνοθέτης.
«Το Humanitarium είναι μία ιδέα που έχει την ίδια ρίζα με το Social Credit System “Sesame Credit”, το οποίο εφαρμόζεται στην Κίνα από τον Ιανουάριο του 2015, όπου οι πολίτες εποπτεύονται σε πραγματικό χρόνο για κάθε τους μικροκίνηση και το σύστημα τους βαθμολογεί, επιβραβεύοντας ή τιμωρώντας τους δημόσια», λέει, από την πλευρά της, η διευθύντρια παραγωγής και επικοινωνίας Στέλλα Τενεκετζή.
Η βαθμολογία
«Πρακτικά, η βαθμολόγηση του κάθε πολίτη ξεκινάει στην ηλικία των 18. Αν οι κάμερες καταγράψουν ότι βοήθησε έναν ηλικιωμένο να διασχίσει τον δρόμο ή έσωσε ένα ζωάκι, τότε η βαθμολογία του αυξάνεται και έχει επιβραβεύσεις ως… καλός πολίτης, που σημαίνει ότι έχει δυνατότητα για δωρεάν μεταφορά μέσα στην πόλη, δεν πληρώνει εγγύηση στα νοσοκομεία, έχει περισσότερες δυνατότητες και κοινωνικές παροχές.
Στον αντίποδα αυτού, ο… κακός πολίτης δεν μπορεί να πάρει δάνειο από την τράπεζα, δεν μπορεί να ταξιδέψει, όποιος τον καλεί στο κινητό του ακούει πρώτα ένα ηχογραφημένο μήνυμα που αναφέρει σε ποια κατηγορία πολιτών ανήκει», εξηγεί η κ. Τενεκετζή.
Ο Θάνος Νίκας συνέλαβε αυτή την ιδέα την περίοδο της δεύτερης καραντίνας και ανέθεσε στη Στέλλα Παπαδημητρίου να κάνει τη σκέψη του, κείμενο. «Μάλιστα, για να μπορέσει να λειτουργήσει όλο αυτό, το κείμενο γραφόταν παράλληλα με τις πρόβες, με αποτέλεσμα να έχουμε τα συγκοινωνούντα δοχεία: Τη δραματουργία ως σκηνοθεσία και τη σκηνοθεσία ως δραματουργία», υπογραμμίζει.
Στις πέντε παραστάσεις που θα δοθούν στη Θεσσαλονίκη, είναι πιθανόν οι θεατές να βγάλουν διαφορετικό νικητή. Άλλωστε, στόχος της είναι να δημιουργήσει μία συζήτηση μεταξύ των θεατών για τον λόγο που έκαναν τη συγκεκριμένη επιλογή. Η παράσταση, στη συνέχεια, με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού, αναμένεται να ταξιδέψει εντός και εκτός Ελλάδας.
Η πρεμιέρα θα δοθεί στο Θέατρο Άνετον στη Θεσσαλονίκη, στις 17 Φεβρουαρίου, στις 21:30 και θα ανεβαίνει καθημερινά για τις επόμενες μέρες έως τις 21 Φεβρουαρίου. Η παραγωγή είναι του θεατρικού σχήματος Ars Moriendi Theatre Group, που με το συγκεκριμένο έργο ολοκληρώνει την έρευνα που ξεκίνησε με τον «Φαέθων» του Δημήτρη Δημητριάδη και συνεχίστηκε με την «Εποχή του Κυνηγιού».