Το νομοσχέδιο για την αυθαίρετη δόμηση και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο που παρουσίασε το ΥΠΕΚΑ και η δημόσια διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες, κινείται στο πλαίσιο της νομολογίας του ΣτΕ, επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ, ύστερα από δημοσιεύματα και πληροφορίες που αφορούν συζητήσεις στην ολομέλεια του συμβουλίου της επικρατείας, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι οι δικαστικές αποφάσεις είναι απολύτως σεβαστές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, η ηγεσία του υπουργείου είχε από νωρίς διαγνώσει τα προβλήματα του Νόμου 4014/2011. Για αυτό το λόγο επέλεξε, αντί άλλων διαθέσιμων λύσεων, να καταρτίσει εξαρχής ένα νομοσχέδιο για την αυθαίρετη δόμηση και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, με διαφορετική φιλοσοφία και σφαιρική αντιμετώπιση των ζητημάτων.
Όπως υπογραμμίζεται, το νέο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα αντιμετωπίζει διαφορετικά, με πολεοδομικά χαρακτηριστικά, τα προ του 1983 ακίνητα, σε σχέση με τα αυθαίρετα που κατασκευάστηκαν μετά το 1983 ως τον Ιούλιο του 2011. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην απόδειξη του χρόνου κατασκευής, αποκλειστικά με χρήση δημοσίου εγγράφου και σχετικής αεροφωτογραφίας.
Αναγνωρίζοντας τα προβλήματα των μέχρι σήμερα ρυθμίσεων, με το νέο νομοσχέδιο, το ΥΠΕΚΑ προχωρά στην κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων με βάση το βαθμό της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, ενώ αναγνωρίζει ότι απαιτείται διαφορετική αντιμετώπιση στις μικροαυθαιρεσίες, στις υπερβάσεις και στις παντελώς αυθαίρετες κατασκευές.
Επιπροσθέτως, στόχος του νομοσχεδίου είναι να αποτρέψει τη δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων μέσω της παροχής σε όλους αεροφωτογραφιών του Ιουλίου 2011 για όλη τη χώρα, με αυστηροποίηση των ποινών σε όσους δηλώσουν ψευδή στοιχεία και με την ενίσχυση του επιτελικού ρόλου της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων.
Για αυτό το λόγο, αναφέρει το ΥΠΕΚΑ, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μελετηθούν οι παραδοχές της υπό δημοσίευση απόφασης του ΣτΕ σε ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή του νόμου 4014 του 2011.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το νομοσχέδιο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, εισάγοντας νέες ουσιαστικές διαδικασίες. Βάζει αντικειμενικά κριτήρια, καθορίζει τις δράσεις περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Κατευθύνει τους πόρους από τα πρόστιμα εκεί ακριβώς που υπάρχει η μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, με ηλεκτρονικό αντικειμενικό τρόπο, ακόμη και σε επίπεδο γειτονιάς.
Επιπλέον, όπως τονίζεται, η αυθαίρετη δόμηση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αποσπασματικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Απαιτεί ολιστική προσέγγιση και συνολικό σχεδιασμό. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, το ΥΠΕΚΑ επεξεργάζεται μια σειρά συναφών νομοσχεδίων: περί κτηματολογίου και δασικών χαρτών, περί αυθαίρετης δόμησης και περιβαλλοντικού ισοζυγίου, περί χωροταξικής και πολεοδομικής μεταρρύθμισης.
Πέραν αυτών, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, το ΥΠΕΚΑ έχει νομοθετήσει ένα σύνολο διατάξεων που αποτρέπει την αυθαίρετη δόμηση: το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, τους ελεγκτές δόμησης, την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο περί αντιμετώπισης της αυθαίρετης δόμησης και περιβαλλοντικού ισοζυγίου περιλαμβάνονται, ήδη, διατάξεις για όσους έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις του Νόμου 4014/2011 ή άλλων προγενέστερων νομοθετικών ρυθμίσεων. Οι πολίτες που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων του Νόμου 4014/2011 θα μπορούν να ενταχθούν στις διατάξεις του νέου νόμου με συμψηφισμό των προστίμων που έχουν καταβάλει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Με 500 ευρώ νομιμοποιούνται όλα τα αυθαίρετα πριν το 1975 – Όλο το σχέδιο νόμου
Αυθαίρετα: ποια νομιμοποιούνται, ποια τακτοποιούνται για 30 χρόνια