Πώς δημιούργησε μια νέα εργασιακή πραγματικότητα για 13.000 εργαζόμενους σε μόλις τρεις ημέρες.
Η λύση της παροχής υπηρεσιών από απόσταση, η τηλε-εργασία, ήταν μέχρι πρότινος κάτι σπάνιο για την ελληνική εργασιακή καθημερινότητα. Στην Ελλάδα μόλις το 2% των απασχολούμενων, ηλικίας 15 έως 64 ετών, εργαζόταν εξ αποστάσεως το 2018 (στοιχεία Eurostat). Το ποσοστό αυτό βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., που διαμορφώνεται στο 5,2% και αγγίζει το 14% σε περιπτώσεις, όπως αυτή της Ολλανδίας.
Η πανδημία του νέου κορωνοϊού και οι πρωτόγνωρες συνθήκες που προκαλεί έχουν ανατρέψει πλήρως τα παραπάνω στατιστικά και στην Ελλάδα. Η πρωτοφανής πραγματικότητα, που δημιουργεί η παγκόσμια υγειονομική κρίση, ανέδειξε τα ισχυρά αντανακλαστικά μιας σειράς ελληνικών εταιρειών. Πολλές, μάλιστα, κατάφεραν, σε χρόνο ρεκόρ και υπό τις πλέον αντίξοες συνθήκες, να δώσουν νόημα στον όρο ψηφιακή επιχείρηση.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατηγορίας εταιρειών, που μπόρεσαν αφενός να προστατεύσουν την υγεία των εργαζομένων τους και αφετέρου να μην στερήσουν τους πελάτες τους τις υψηλής ποιότητας υπηρεσίες που προσφέρουν, είναι ο Όμιλος ΟΤΕ. Έχοντας κατακτήσει έγκαιρα την ψηφιακή ωριμότητα και κάνοντας πράξη τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο όμιλος κατάφερε να εξασφαλίσει μια απόλυτα κανονική λειτουργική ροή για τους πελάτες του, με το 80% του προσωπικού, ήτοι 13.000 άτομα, να εργάζονται από το σπίτι.
Αξιοποιώντας τη δυναμική της Διεύθυνσης Πληροφορικής του, ο Όμιλος ΟΤΕ εξελίχθηκε σε πραγματικό case study για τον θεσμό της εργασίας εξ αποστάσεως. Από τις 12 Μαρτίου, όταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, κ. Μιχάλης Τσαμάζ, ενημέρωνε με εσωτερική επιστολή το προσωπικό για την ανάγκη προσαρμογής στα νέα δεδομένα, μέχρι τις 16 Μαρτίου, που εφαρμόστηκε η τηλε-εργασία, ο Όμιλος ΟΤΕ μετέβη σε μια νέα λειτουργική πραγματικότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα σε μόλις τρεις ημέρες, οι άνθρωποι της Πληροφορικής του ομίλου κατάφεραν να «σετάρουν» περίπου 3.000 laptops, tablets και smartphones. Όλα αυτά ρυθμίστηκαν ώστε να έχουν τα κατάλληλα προγράμματα/λογισμικά και τις απαραίτητες προσβάσεις, ανάλογα με τη λειτουργική μονάδα του κάθε εργαζόμενου, και να λειτουργούν με ασφάλεια μέσω VPN. Ταυτόχρονα, οι τεχνικοί πληροφορικής ανέλαβαν να ενισχύσουν το δίκτυο και τους servers, ώστε να μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος της τηλε-εργασίας χιλιάδων εργαζομένων. Παράλληλα, το νομικό τμήμα και το τμήμα ψηφιακής ασφάλειας έλυναν τα όποια θέματα προέκυπταν, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια δικτύων και δεδομένων.
Το crash test ήταν ισχυρό. Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη, τις πρώτες ημέρες οι κλήσεις ξεπερνούσαν τις 5.000 ημερησίως. Αποτέλεσμα; Χωρίς να επηρεαστεί η παραγωγικότητα και η επιχειρησιακή συνέχεια, οικιακοί πελάτες, εταιρείες, αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα συνέχισαν να απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, χωρίς, στις περισσότερες περιπτώσεις, να καταλαβαίνουν ότι ο Όμιλος ΟΤΕ έκανε πράξη το «Μένουμε σπίτι».