Ελλάδα

Το Μετρό έχει γενέθλια και γίνεται 24 ετών: Το έργο που άλλαξε την Αθήνα

Το Μετρό γίνεται σήμερα (29.01.2024) 24 ετών. Άνοιξε τις πύλες του για το κοινό στις 29 Ιανουαρίου 2000 και ήρθε να αλλάξει τελείως τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αθήνας αλλά και την καθημερινή ζωή μας. 

Πριν από 24 χρόνια ακριβώς, ημέρα Σάββατο, λειτούργησαν για πρώτη φορά τα δυο πρώτα τμήματα των γραμμών του Μετρό της Αθήνας, το τμήμα των επτά σταθμών Σεπόλια – Σύνταγμα, και η διαδρομή Σύνταγμα – Εθνική Άμυνα, επίσης επτά σταθμών.

Το ενδιαφέρον και η περιέργεια του κόσμου για αυτό το μέσο που θα ανακάλυπτε τις υπόγειες διαδρομές της Αθήνας, γλιτώνοντας παράλληλα χρόνο στις μετακινήσεις, ήταν τεράστια. Είχαν μεσολαβήσει και 8 χρόνια αναμονής. 

Η προσέλευση των επισκεπτών, ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Εκατοντάδες χιλιάδες πλημμύρισαν τους 14 σταθμούς. 

Η αισθητική των ολοκαίνουριων σταθμών καθώς και η ταχύτητα του μέσου δεν άφησαν κανέναν ασυγκίνητο. 

Υπολογίζεται ότι την πρώτη μέρα που λειτούργησε ο σταθμός και μόνο μέχρι το μεσημέρι, περισσότεροι από 1 εκατομμύρια πολίτες θέλησαν να μετακινηθούν… κάτω από τη γη.

Μάλιστα, η κοσμοσυρροή ήταν τόσο μεγάλη, που ανάγκασε τους υπεύθυνους της Αττικό Μετρό να ανοιγοκλείνουν τις εισόδους των σταθμών για να αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα. 

Τα εγκαίνια του Μετρό έγιναν επίσημα, μία μέρα πριν, στις 28 Ιανουαρίου, από τον τότε πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κωστή Στεφανόπουλου.

Το πρώτο διήμερο λειτουργίας του, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, επέτρεψε στους πολίτες να μετακινηθούν με το μετρό δωρεάν, έτσι ώστε να «εξοικειωθούν με το νέο μέσο», όπως ανακοινώθηκε.

Η καταβολή αντιτίμου για το εισιτήριο, ξεκίνησε στις 30 Ιανουαρίου.

Σημειώνεται ότι χάρη στην κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα και η οποία και έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα από την νεολιθική περίοδο μέχρι και την σύγχρονη εποχή.

Όταν ο Μετροπόντικας μπήκε στη ζωή μας 

Τον Ιανουάριο του 2000 τίθεται σε λειτουργία το πρώτο τμήμα του έργου: η Γραμμή 2 «Σύνταγμα – Σεπόλια» και η Γραμμή 3, «Εθνική Άμυνα – Σύνταγμα», συνολικού μήκους 13 χλμ. με 14 Σταθμούς.

Προηγουμένως υπήρχε μόνο η Γραμμή 1, δηλαδή ο Ηλεκτρικός (ΗΣΑΠ) όπως τον ξέρουμε, που λειτουργούσε από το 1869.

Σε αντίθεση με τη Γραμμή 1, οι Γραμμές 2 και 3, που είναι σε λειτουργία από το 2000, είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου υπόγειες.

Τον Νοέμβριο του 2000 προστίθεται στο δίκτυο το τμήμα της Γραμμής 2 «Σύνταγμα – Δάφνη», μήκους 5 χλμ. με 5 νέους Σταθμούς, ενώ την ίδια χρονιά ιδρύεται η Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας Α.Ε. (θυγατρική της Αττικό Μετρό Α.Ε.) με σκοπό να διαχειριστεί τη λειτουργία του συστήματος.


Τον Απρίλιο του 2003 προστίθεται στο δίκτυο του Μετρό το τμήμα της Γραμμής 3 «Σύνταγμα – Μοανστηράκι» και το καλοκαίρι του 2004 παραδίδονται οι πρώτες επεκτάσεις του δικτύου:

H Γραμμή 3 (Μοναστηράκι – Εθνική Άμυνα) επεκτείνεται υπογείως προς τα βόρεια (κατά 5,9 χλμ.) έως τον Σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας και από εκεί οι νέοι συρμοί του Μετρό αναδύονται στην επιφάνεια και μέσω των Γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου φθάνουν στον Σταθμό του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η επέκταση της Γραμμής 2

Η Γραμμή 2 «Σεπόλια – Δάφνη» επεκτείνεται στα δυο της άκρα και το Μετρό πλέον φθάνει δυτικότερα στον σταθμό Άγιο Αντώνιο (Περιστέρι) και νοτιότερα στον σταθμό Άγιο Δημήτριο/Αλέκο Παναγούλη.

Το Μάιο του 2007 εντάσσεται στο δίκτυο του Μετρό η επέκταση της Γραμμής 3 από το Μοναστηράκι έως το Αιγάλεω, μήκους 4,2 χλμ. με 3 νέους σύγχρονους Σταθμούς, βελτιώνοντας σημαντικά τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των κατοίκων των Δυτικών Προαστίων.

Τον Δεκέμβριο του 2013 παραδόθηκε επίσης μια νέα επέκταση της Γραμμής 3, από το σταθμό Αιγάλεω μέχρι το σταθμό Αγ. Μαρίνα (Δήμος Αγ. Βαρβάρας) συνολικού μήκους 1,4 χλμ. όπου εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 30.000 επιβάτες.


Με την παράδοση του σταθμού Αγ. Μαρίνα ολοκληρώθηκε εντός του 2013, η παράδοση επτά συνολικά σταθμών προς το επιβατικό κοινό και συγκεκριμένα των σταθμών Περιστέρι και Ανθούπολη στις 5 Απριλίου 2013 και των σταθμών Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη και Ελληνικό στις 25 Ιουλίου 2013.

Επισημαίνεται ακόμη ότι από το καλοκαίρι του 2004, προστέθηκαν στο σύστημα συγκοινωνιών το Τράμ και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με το Μετρό χρειάζονται μόλις 14 λεπτά για να καλυφθεί η απόσταση Σύνταγμα-Χαλάνδρι, ενώ με το αυτοκίνητο η ίδια απόσταση καλύπτεται σε 45 λεπτά σε ώρες αιχμής.

Επέκταση Μετρό προς Πειραιά

Τον Οκτώβριο του 2022 το Μετρό πάει στον Πειραιά και στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Ήδη, στις 6 Ιουλίου 2020 είχαν παραδοθεί προς χρήση στο επιβατικό κοινό οι τρεις πρώτοι σταθμοί Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια.

Το σύνολο της επέκτασης της Γραμμής 3 παραδόθηκε σε εμπορική λειτουργία στις 10 Οκτωβρίου 2022.

Ειδικότερα, παραδόθηκαν στο κοινό οι τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό στον Πειραιά, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο». Με την επέκταση του δικτύου του μετρό κατά 3,2 χλμ. η γραμμή 3 «Δημοτικό Θέατρο – Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο» θα αριθμεί συνολικά 27 σταθμούς.

Οι τρεις νέοι σταθμοί άλλαξαν τα δεδομένα σε όλο τον άξονα της μετακίνησης της γραμμής 3 του Μετρό, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που πλέον έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν γρήγορα και εύκολα στο λιμάνι του Πειραιά και από εκεί σε νησιωτικούς προορισμούς. 

Σημειώνεται δε ότι οι πολίτες και επισκέπτες της χώρας μπορούν να μετακινούνται με το Μετρό, απευθείας από το Λιμάνι του Πειραιά έως το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε μόλις 55 λεπτά.

Η Γραμμή 4

Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει και η Γραμμή 4 του Μετρό που θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι με το Γουδή περνώντας μέσα από τις πιο πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Αθήνας όπως είναι η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Το 2029 αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό οι 15 νέοι σταθμοί της Γραμμής 4.

Πρόκειται για τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί και εννέα ενδιάμεσα ή και τερματικά φρεάτια.

Το τμήμα Α της Γραμμής 4 μετρό έχει σχεδιασθεί για να εξυπηρετεί και πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια οργανισμών ή υπουργείων.

Οι σταθμοί αναμένεται να εξυπηρετούν καθημερινά περίπου 350.000 πολίτες, ενώ υπολογίζεται ότι 53.000 αυτοκίνητα θα φύγουν από τους δρόμους της Αττικής. 

Πηγή φωτογραφιών: Eurokinissi, ΑΠΕ – ΜΠΕ

Πληροφορίες από την ιστοσελίδα της Αττικό Μετρό 

Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Δείτε επίσης
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα