Απίστευτο και όμως… ελληνικό αυτό που συμβαίνει στον Πειραιά και το Τραμ. Το έργο έχει ολοκληρωθεί από τον περασμένο Φλεβάρη αλλά “κόλλησε” λίγο πριν την καραντίνα. Ξέσπασε φωτιά σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο επί της οδού Σκυλίτση και κατέρρευσε τμήμα του στο οδόστρωμα πάνω στις γραμμές του Τραμ.
Το έργο έχει ολοκληρωθεί και τον περασμένο Φεβρουάριο η ΣΤΑΣΥ ήταν έτοιμη για την παραλαβή του τμήματος από την Αττικό Μετρό. Σε εκείνη τη χρονική περίοδο, η φωτιά που ξέσπασε σε ένα διατηρητέο κτίριο επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση “πάγωσε” την παράδοση της νέας επέκτασης καθώς με απόφαση της τροχαίας απαγορεύτηκε η χρήση της γραμμής, καθώς έπεφταν στον δρόμο κομμάτια της πρόσοψης και ήταν επικίνδυνο για τα διερχόμενα αυτοκίνητα και τους συρμούς.
Πρόκειται για παλιό εργοστάσιο υφαντουργίας το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.
Το κτίριο υπέστη σοβαρές ζημιές στο σεισμό του περασμένου Ιουλίου όταν τμήματα της πρόσοψης έπεσαν πάνω στις γραμμές του τραμ, ενώ τα προβλήματα στατικότητας επιδεινώθηκαν ακόμα περισσότερο από πυρκαγιά που ξέσπασε στο εσωτερικό του παλιού εργοστασίου στις αρχές Ιανουαρίου. Από τη φωτιά έχασε τη ζωή του ένα μικρό κορίτσι ηλικίας τριών ετών. Το εγκαταλελειμμένο κτίριο ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία η οποία υποστηρίζει ότι δε διαθέτει την οικονομική επιφάνεια για να κάνει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται για την ενίσχυση της δομής του παλιού εργοστασίου.
Η συνέχεια είναι χαρακτηριστική της ελληνικής γραφειοκρατίας. Από το ΥΠΠΑ έγινε αυτοψία και κρίθηκε πως το κτίριο μπορεί να γκρεμιστεί και να μείνει μόνο η πρόσοψη. Αυτό, όμως, απαιτεί προηγουμένως την εκπόνηση μιας μελέτης καθαίρεσης η οποία θα διαρκέσει αρκετούς μήνες.
Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι το τραμ θα σταματούσε τη λειτουργία του έτσι και αλλιώς λίγους μήνες μετά την παράδοσή του στους πολίτες αφού ξεκίνησαν τα έργα στο φαληρικό δέλτα και ξηλώθηκαν λίγους μήνες μετά οι σταθμοί και οι γραμμές στο ΣΕΦ και στο Μοσχάτο, λόγω του μεγάλου έργου της ανάπλασης στην περιοχή.
Με βάση τα παραπάνω, με τις καλύτερες προοπτικές η παράδοση σε λειτουργία της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά μήκους 5,4χλμ μονής κυκλικής γραμμής με 11 στάσεις, εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει περί τα τέλη της χρονιάς. Σε εκείνο το χρονικό σημείο αναμένεται και η έλευση των πρώτων “νέας γενιάς” τραμ για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί η επέκταση της γραμμής και η γενικότερη ενίσχυση του στόλου που σήμερα κρίνεται μη επαρκής για το σύνολο των δρομολογίων.
Τα γεγονότα αυτά για να φτάσουμε στην τελική έναρξη λειτουργίας της επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά, φαίνεται πάντως πως κάνουν δύσκολο το στόχο που έχει τεθεί για το τέλος της χρονιάς.
Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι πιθανότατα το έργο επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά ίσως “σπάει” το ρεκόρ καθυστέρησης για έργο του μεγέθους αυτού. Να θυμίσουμε ότι ξεκίνησε στις αρχές του 2013 με περίοδο ολοκλήρωσης τους 25 μήνες και αν τελικά λειτουργήσει στα τέλη του 2020 θα έχει κλείσει τους 94 μήνες (!) δηλαδή σχεδόν τετραπλάσιος χρόνος από τον αρχικό.
Ρεπορτάζ / Φωτογραφίες: Λευτέρης Σουχάιμπ