Site icon NewsIT

Βενζίνη: Τι κρύβεται πίσω από τις μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές στα πρατήρια – Η εξήγηση από τους ανθρώπους της αγοράς

23.05.2022 | 20:00
Βενζίνη: Τι κρύβεται πίσω από τις μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές στα πρατήρια – Η εξήγηση από τους ανθρώπους της αγοράς

Την ώρα που οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης έχουν εκτοξευτεί στα ύψη, μεγάλες αποκλίσεις παρατηρούνται στις τιμές μεταξύ των πρατηρίων, καθώς κάποια βενζινάδικα πωλούν λιγότερο από την τιμή του διυλιστηρίου που μαζί με τον ΦΠΑ έχει φτάσει στα 2,18€/ανά λίτρο.

Ενώ πολλά πρατήρια υγρών καυσίμων κινούνται μεταξύ 2,30-2,40€ (π.χ. 2,396€, 2,399€, 2,408€) υπάρχουν κάποια βενζινάδικα στην Αθήνα όπου η αμόλυβδη 95 οκτ. πωλείται με τιμή 2,149€, 2,158€ και 2,163€. Μερικοί πρατηριούχοι δεν είχαν παραγγείλει νέα ποσότητα, καθώς από την προηγούμενη εβδομάδα τους είχε μείνει βενζίνη στις δεξαμενές λόγω μικρής ζήτησης και άλλοι προσπαθούν να έχουν όσο το δυνατό μικρότερο κέρδος για να αυξήσουν την πελατεία τους.

Υπεύθυνος σε βενζινάδικο της Αττικής, το οποίο πουλάει την αμόλυβδη 95 οκτ. κάτω του κόστους διυλιστηρίου μιλά στο newsit.gr και εξηγεί ότι «προσπαθούμε να είναι το κέρδος μας όσο το δυνατόν μικρότερο, να «απορροφάμε» τους φόρους να μην πηγαίνουν στον καταναλωτή. Έτσι έχουμε περισσότερη κίνηση, λιγότερο κέρδος από τον καθένα αλλά κάποιο κέρδος στο τέλος της ημέρας. Απ’ότι βλέπω στα τιμολόγια αγοράς είναι περιπτώσεις που θα λέγαμε ότι δεν ‘’βγαίνουμε’’ αλλά το κάνουμε για να τραβήξουμε τον κόσμο και οι άνθρωποι όντως έρχονται. Η τιμή διυλιστηρίου κατέβηκε πολύ λίγο, αλλά αυτό θα φανεί στην τιμή πιο μετά. Εμείς ανοίξαμε τέλη του Ιανουαρίου, δηλαδή από τότε που η βενζίνη πήρε την ‘’πάνω βόλτα’’, οπότε και ξεκινήσαμε με χαμηλό κέρδος».

Την ίδια ώρα όμως, οι εκπρόσωποι του κλάδου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς κάποια από τα βενζινάδικα που πωλούν σε πολύ χαμηλές τιμές την αμόλυβδη, μπορεί να είναι αποτέλεσμα παρεμπορίου. Η Πρόεδρος Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, περιγράφει τον αγώνα των πρατηριούχων να μην επιβαρυνθεί στο μέτρο του δυνατού ο καταναλωτής, ωστόσο τους συστήνει να είναι άκρως προσεκτικοί.

«Είχα αγοράσει αμόλυβδη 95 οκτ. την Τετάρτη 18 Μαΐου και είχε βγει με το ποσοστό του κέρδους μου 2,269€. Παρέλαβα σήμερα με το καινούργιο φορτίο, η τιμή έπεσε στα 2,246€. Μπορεί να βρείτε και 2,30 στα πρατήρια εάν οι βενζινοπώλες είναι με το παλιό τιμολόγιο γιατί θα πρέπει να εξαντληθεί το προϊόν για να πάρουν νέο. Το ποσοστό κέρδους μπορεί να διαφοροποιείται από βενζινάδικο σε βενζινάδικο ωστόσο υπάρχει πλαφόν του Αυγούστου. Δεν το ξεπερνάμε, γιατί μετά υπάρχει ποινή 5.000€. Αλλά πρέπει να έχουμε κάποιο κέρδος. Πώς θα βγάλουμε τα πάγια του, το ενοίκιο του, πώς θα πληρώσει ο πρατηριούχος τους ανθρώπους του».

Τα διυλιστήρια η αμόλυβδη 95 οκτ. πωλούν στους βενζινοπώλες στην τιμή 1.723,894 €/m3 και 1.723,354 €/m3 προ ΦΠΑ.

«Ο υπουργός Ανάπτυξης κάνει πολύ σωστά που ελέγχει τα διυλιστήρια, τις εταιρείες των πετρελαιοειδών» αναφέρει η κα. Ζάγκα και επισημαίνει «να μην ελέγχει μόνο εμάς που είμαστε οι τελευταίοι τροχοί της αμάξης. Είναι κοινό μυστικό ότι η πηγή διακίνησης τα διυλιστήρια είναι τα πιο ακριβά. Να βρει τι γίνεται εκεί γιατί εμείς αγοράζουμε από αυτούς. Τώρα οι παράνομοι αν αγοράζουν από το βυτίο που έρχεται από την Βουλγαρία δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Αυτό είναι δουλειά της κυβέρνησης να το ψάξει. Έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό, οι καταναλωτές εξαπατώνται και αρκετοί κλέβουν και το κράτος γιατί δεν πληρώνουν τον φόρο. Φεύγουν τα αυτοκίνητα άδεια από Λάρισα και περνάνε τα σύνορα, πάνε Σκόπια, Βουλγαρία, Τουρκία, γεμίζουν ακόμα και τα δοχεία και έρχονται ξανά πίσω. Γι’αυτό ‘’κλαίνε’’ οι άνθρωποι που έχουν τα πρατήρια στα σύνορα».

Όσον αφορά στα βενζινάδικα που παρουσιάζουν πολύ μικρές τιμές σε σύγκριση με τον μέσο όρο που πωλείται η αμόλυβδη στα υπόλοιπα η κα. Ζάγκα λέει χαρακτηριστικά «σηκώνω τα χέρια ψηλά». Και συνεχίζει τονίζοντας ότι «είναι δουλειά του Κράτους και του Παρατηρητηρίου Τιμών και η κυβέρνηση πρέπει να σπάσει αυγά. Να βάλει έναν φραγμό σε όλο αυτό το τρελοκομείο που λέγεται παρεμπόριο» ενώ αναφέρεται και στα νέα μέτρα που δρομολογεί η κυβέρνηση.

«Η κυβέρνηση λέει ότι θα βάλει δεύτερο πλάνο στην επιδότηση της βενζίνης. Καλό θα είναι αλλά θα έπρεπε να τολμήσει να κάνει πάλι κάτι οριζόντιο, όπως με το πετρέλαιο τον Απρίλιο και τον Ιούνιο γιατί έχουμε κρίση, είναι δύσκολα τα πράγματα. Όλοι υποφέρουμε και θέλουμε βοήθεια από το κράτος. Εμείς θέλουμε να μας κάνει κάλεσμα το κράτος, να πάμε οι εκπρόσωποι του κλάδου, ΣΕΠΕ και εταιρείες πετρελαιοειδών και να δούμε όλοι μαζί τι γίνεται. Σε λίγο καιρό θα καταλήξουμε να είμαστε υπάλληλοι στα μαγαζιά μας. Θα τα χάσουμε, όπως τα έχουν χάσει ήδη πολλοί».

Ο Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου αναλύει, μιλώντας στο newsit.gr ποιοι είναι οι τέσσερις παράγοντες που ανεβάζουν το κόστος. Έχουμε την τιμή από τα δύο διυλιστήρια που είναι περίπου στο 1.723€/m3 προ ΦΠΑ. «Ο ειδικός φόρος περιλαμβάνεται στην τιμή του διυλιστηρίου. Έπειτα η εταιρεία προμήθειας μπορεί να έχει κέρδος 10%. Ωστόσο εάν η εταιρεία προμήθειας έχει κάνει επενδύσεις στο συγκεκριμένο πρατήριο, το κέρδος θα φτάσει ακόμα και στα 50€ ανά 1000 λίτρα. Δεν υπάρχει κερδοσκοπία στον χώρο των πρατηρίων. Συν 5€ στα 1000 λίτρα είναι το μεταφορικό, και 5% το κέρδος του πρατηρίου. Επί 24% που είναι ο ΦΠΑ η τιμή ‘’πάει’’ στα 2,18€. Όλα αυτά αφορούν στην Αθήνα. Για τα νησιά το κόστος μεταφορικού εκτοξεύεται π.χ. στην Τήνο 75€ και στην Αμοργό 200€».

Τέλος, ο κος. Ασμάτογλου επισημαίνει ότι «η αγορά του κάθε πρατηρίου είναι διαφορετική. Υπάρχει μία διυλιστηριακή τιμή. Προστίθεται το κέρδος της εταιρείας εμπορίας, το μεταφορικό κόστος και μετά το πρατήριο. Η διαφορά από πρατήριο σε πρατήριο υπάρχει. Το θέμα είναι όταν η διυλιστηριακή είναι 2,16 πώς γίνεται να είναι 2,12 σε κάποιο πρατήριο που υπάρχει κόστος μεταφορικών και εταιρεία εμπορίας. Τα συμπεράσματα δικά σας», καταλήγει ο Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων.

Ρεπορτάζ: Άννα Τριανταφυλλιά Τσούτσα

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version