"Βολές" κατά της απόφασης του ΣτΕ για το μάθημα των θρησκευτικών εξαπολύουν οι δικαστές που μειοψήφησαν στην συνεδρίαση του συμβουλίου για το θέμα. Όπως αναφέρουν, είναι άλλο πράγμα η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης και άλλο η επιβολή, κάτι που κάνει η συγκεκριμένη απόφαση.
Από το Συμβούλιο της Επικρατείας έγινε γνωστό ότι στην απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου εκφράστηκε μειοψηφία 5 μελών του δικαστηρίου. Δηλαδή η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ ελήφθη κατά πλειοψηφία 20 υπέρ και 5 κατά.
Αντίθετα, η μειοψηφία τάχθηκε υπέρ της συνταγματικότητας της απόφασης του Ν. Φίλη. Οι 5 δικαστές που μειοψήφησαν είναι η αντιπρόεδρος, Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου και οι σύμβουλοι Επικρατείας Ιωάννης Μαντζουράνης, Θεόδωρος Αραβάνης, Μιχάλης Πικραμένος και Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου.
“Άλλο θρησκευτική συνείδηση και άλλο επιβολή θρησκεύματος”
Η μειοψηφία των 5 μελών της Ολομέλειας του ΣτΕ, επισημαίνει ότι «το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των Θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα», γιατί αυτό θα ισοδυναμούσε όχι με «ανάπτυξη» θρησκευτικής συνείδησης, αλλά με «επιβολή» θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου.
Αυτό όμως, σύμφωνα με τους 5 δικαστές, αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο.
Επίσης, η μειοψηφία αναφέρει ότι η απόφαση του Νίκου Φίλη «υπηρετεί τους σκοπούς της παροχής από το κράτος θρησκευτικής εκπαίδευσης πολυφωνικής και αξιολογικά ουδέτερης, παρουσιάζει επαρκώς τη διδασκαλία της Ορθοδοξίας, όπως προβλέπει το Σύνταγμα και οι διατάξεις των διεθνών συμβάσεων».
Υπενθυμίζεται ότι η πλειοψηφία των 20 δικαστών έκρινε ότι η απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη -με την οποία επήλθε ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στις τάξεις Γ΄έως ΣΤ΄ του δημοτικού και στο γυμνάσιο- είναι αντίθετη σε συνταγματικές διατάξεις, αλλά και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).