Site icon NewsIT
22:11 | 22.12.21

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Ποια προϊόντα παρουσιάζουν τεράστια αύξηση σε σχέση με πέρσι

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Ποια προϊόντα παρουσιάζουν τεράστια αύξηση σε σχέση με πέρσι
Newsit Newsroom

Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν φέτος οι καταναλωτές για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, καθώς όλα τα προϊόντα έχουν πάρει την ανιούσα με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να τα πληρώνουν έως και 18,5% αυξημένα σε σχέση με πέρσι. 

Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ) σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε και στην οποία καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις σε βασικά προϊόντα σε σχέση με το 2020, εκτιμά πως το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει από 82,56 έως 113,90 ευρώ, ενώ το 2020 κυμαίνονταν στα 74,88 έως 92,85 ευρώ. 

Συγκεκριμένα, στην έρευνα της ΙΝ.ΕΜ.Υ. καταγράφηκε μεταβολή της τάξης του 9,3 % έως 18,5 % σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2020, με την αγορά των Χριστουγέννων του 2020 να λειτουργεί υπό καθεστώς lockdown. Το Ινστιτούτο κατέγραψε τα στοιχεία με επιτόπια τιμοληψία και συνεντεύξεις με key-informers της αγοράς, τις τιμές από αλυσίδες σουπερμάρκετ και ειδικευμένα καταστήματα λιανικής (π.χ. ζαχαροπλαστεία/ κρεοπωλεία κτλ), καθώς και από τη Βαρβάκειο αγορά. 

Αγοράζουν ό,τι χρειάζονται 

Από 7,10€ που πλήρωνε το 2020 ο καταναλωτής για 1 κιλό αρνί, φέτος θα πρέπει να πληρώσει για την ίδια ποσότητα ένα ευρώ παραπάνω, δηλαδή 8,09€ το κιλό. Η γαλοπούλα κοστίζει πλέον 4,15€/κιλό η κατεψυγμένη και 6,85€/κιλό η νωπή, ενώ πέρσι ήταν στα 18 ευρώ, καταγράφοντας συνολικά 15,9% αύξηση. Οι πατάτες από πέρσι που ήταν στα 1,95€, φέτος την πληρώνουμε 2,10€, ενώ η τιμή των τυποποιημένων μελομακάρονων έχει εκτοξευθεί από τα περσινά δεδομένα κατά 60,9%. Το ίδιο ισχύει και για τους τυποποιημένους κουραμπιέδες οι οποίοι από 6,80€/κιλό πού πωλούνταν το 2020, φέτος πωλούνται για 10,35€/κιλό. Τα μελομακάρονα ζαχαροπλαστείου παρουσιάζουν μία μικρότερη αύξηση της τάξεως του 6,9%, δηλαδή από πέρσι αυξήθηκε η τιμή τους κατά 1 ευρώ, ενώ κατά 40 λεπτά του ευρώ αυξήθηκε από πέρυσι και η τιμή των κουραμπιέδων ζαχαροπλαστείου, από 15 ευρώ το κιλό, φέτος ο καταναλωτής θα πληρώσει το κιλό 15,40€. Και η τιμή της φέτας καταγράφει αύξηση 23,8%. Μόνο το κρασί και τα αναψυκτικά παρουσιάζουν μείωση από την προηγούμενη εορταστική περίοδο. 

Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της Βαρβακείου, Αθανασία Τσιρώνη που μίλησε στο Newsit.gr στη Βαρβάκειο αγορά, το αρνί, η ντόπια γαλοπούλα και το κατσίκι πωλούνται στα 8€, η χοιρινή μπριζόλα τιμολογείται μεταξύ 3,5-5€ το κιλό, το κοτόπουλο κοστίζει 2,5€ το κιλό και το μοσχάρι, με και χωρίς κόκκαλο, είναι στα 6 και 8 ευρώ αντίστοιχα. Η κα. Τσιρώνη ανέφερε ότι «Η δουλειά αυτές τις μέρες είναι λίγο μειωμένη, ο κόσμος είναι σφιγμένος, δεν παίρνει ποσότητα όπως παλιότερα, μόνο όσα αυστηρά χρειάζεται. Αυτός που έπαιρνε και γουρουνόπουλο και αρνί, τώρα θα πάρει μόνο το ένα». 

Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλα σούπερ μάρκετ το 2021 είναι αυξημένες κατά 5% κατά μέσο όρο σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα το τυπικό καλάθι υπολογίζεται σε 86,18 ευρώ το 2021 έναντι 81,81 ευρώ το 2020. 

Η έρευνα αφορά σε 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στα σουπερμάρκετ για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. μελομακάρονα, κουραμπιέδες, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.). Η τιμή της βασιλόπιτας είναι αυξημένη από πέρσι κατά 5%, καθώς το 2020 ο καταναλωτής αγόραζε την βασιλόπιτα  5,83€, ενώ φέτος 6,14€. Στα σουπερμάρκετ φαίνεται ακόμα μεγαλύτερη η αύξηση στην τιμή του αρνιού που έχει φτάσει τα 9,55% το κιλό από 7,70€/κιλό που ήταν το 2020. 

Ψάχνοντας τις προσφορές 

Από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στην τιμή του αρνιού, η τιμή του οποίου παραμένει υψηλότερα και από το Πάσχα.  

Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από τα μισά προϊόντα που θα αγοραστούν θα σχετίζονται με κάποια προωθητική ενέργεια, όπως εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα, προσφορά επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο), εκπτωτικά κουπόνια, δωροεπιταγές για επόμενες αγορές, επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών. 

Το γεγονός ότι πλέον η αγορά χαρακτηρίζεται από προσφορές και εκπτώσεις στα προϊόντα τονίζει, μιλώντας στο newsit.gr, ο Νίκος Τσεμπερλίδης, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, επισημαίνοντας ότι είναι η αιτία για το ότι οι φορείς όπως το ΚΕΠΚΑ, δεν μπορούν πλέον να κάνουν ακριβείς μετρήσεις για την σύγκριση των τιμών των προϊόντων.   

«Το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι ακριβότερο σε σχέση με πέρσι γιατί όλα τα είδη προϊόντων είναι πιο ακριβά από το ’20. Αλλά δεν έχουμε τις μετρήσεις που κάναμε παλιότερα, γιατί πλέον η αγορά λειτουργεί με εκπτώσεις, προσφορές διημέρου, τριημέρου, εβδομάδας και μία γενική μέτρηση, όπως γινόταν προηγούμενα έτη, θα είχε στοιχεία αναξιοπιστίας. Βασιζόμαστε πλέον στις αναφορές της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, η οποία λαμβάνει χιλιάδες αναφορές και βγάζει μέσους όρους με επιστημονικό τρόπο. Από αυτά τα στοιχεία, ο πληθωρισμός τον περασμένο μήνα  έφτασε το 5% και ειδικά για τα είδη διατροφής και καθημερινής ανάγκης είναι πολύ υψηλός».  

Τα αμνοερίφια φέτος έχουν εκτοξευθεί σε σχέση με πέρσι αναφέρει ο κος. Τσεμπερλίδης, ο οποίος εφιστά την προσοχή στους καταναλωτές τονίζοντας ότι «δεν υπάρχει αντίδραση των καταναλωτών και συνεπώς μία συλλογική έκφραση στην λειτουργία της ελεύθερης αγοράς. Αυξήθηκε η ενέργεια, αυξήθηκαν οι μεταφορές αλλά κανείς δεν μπορεί να δικαιολογήσει πώς γίνεται το κρέας να αυξηθεί ένα ευρώ αμέσως μόλις ανακοινώθηκαν οι αυξήσεις στις τιμές στην ενέργεια. Πώς αυξήθηκε το λάδι 1 ευρώ το κιλό χωρίς να έχει μαζευτεί το λάδι της καινούργιας χρονιάς και να αγοραστεί από τους εμπόρους και τους χονδρέμπορους; Οι ελιές ήταν ακόμα στα δέντρα, άρα υπάρχουν οι τάσεις που αξιοποιούν οποιαδήποτε τάση για αναπροσαρμογή προς τα πάνω για να καλύψουν αυτά που έχουν χάσει ή να κερδοσκοπήσουν λόγω της πανδημίας», καταλήγει ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΕΠΚΑ. 

Άννα Τριανταφυλλιά Τσούτσα

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version