Υπέρ της καθιέρωσης αναλογικών διοδίων τάχθηκε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, με παρέμβασή του σήμερα στην κοινοβουλευτική επιτροπή που συζητά τη συμφωνία επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών έργων.
Αφορμή για την παρέμβαση του υπουργού έδωσε η ακρόαση φορέων που είχαν κληθεί στην επιτροπή, επισημαίνοντας, στη συντριπτική πλειονότητά τους, το ζήτημα των χρεώσεων των διοδίων.
«Υπάρχει μία αδικία που πρέπει να αρθεί, σε σχέση με τους συχνούς χρήστες. Πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις που να δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να πληρώνουν ανάλογα με τον δρόμο που έχουν να κάνουν και να έχουν καλούς εναλλακτικούς δρόμους και κατευθύνσεις» ανέφερε ο υπουργός, ενημερώνοντας την επιτροπή ότι στο σχέδιο νόμου έχει περιληφθεί διάταξη για την ύπαρξη αναλογικών διοδίων, πρόνοια που δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση.
Ο κ. Χροσοχοϊδης ενημέρωσε τους βουλευτές ότι «ενόψει της διαδικασίας της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού και για να μην έχουμε προβλήματα όμοια με αυτά στους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους, η πρώτη προϋπόθεση που έθεσα στο ΤΑΙΠΕΔ ήταν πως ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά αναλογικά διόδια γιατί τα προβλήματα είναι πολύ περισσότερα εκεί, ώστε ο παραχωρησιούχος να γνωρίζει τι παραλαμβάνει ακριβώς και κάτω από ποιες προϋποθέσεις».
Νωρίτερα, ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών και περιφερειάρχης Αττικής, Ιωάννης Σγουρός, δήλωσε ότι η επανεκκίνηση των έργων είναι απαραίτητη αλλά δεν θα πρέπει να γίνει καμία αύξηση στην τιμή των διοδίων. Θα πρέπει να καθιερωθεί χιλιομετρική χρέωση και να αναζητηθούν άλλοι τρόπο για τη χρηματοδότηση των έργων.
Και ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος, Απόστολος Κατσιφάρας, ανέφερε ότι τα έργα είναι απαραίτητα, αλλά δεν πρέπει πέσει και άλλο βάρος στις πλάτες των πολιτών. Επίσης, ο κ. Κατσιφάρας κάλεσε το υπουργείο να αποτυπώσει με σαφή τρόπο στο νομοσχέδιο ότι δεν θα θυσιαστεί το κομμάτι Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό εν ονόματι της επανεκκίνησης και να αποτυπωθεί το χρηματοδοτικό εργαλείο και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου.
«Όχι» στην αύξηση της τιμής των διοδίων και στη δημιουργία νέων σταθμών, είπαν οι δήμαρχοι Κηφισιάς, Διονύσου, Ωρωπού, Μεγαρέων και Χαλκιδέων.
Ο δήμαρχος Κηφισιάς, Νίκος Χιωτάκης, κάλεσε την κυβέρνηση να μην επιτρέψει την κατασκευή νέων διοδίων στον Άγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη, για να λάβει ως απάντηση από τον υπουργό ότι «αυτά είναι θέματα γνωστά από το 2007 και την ψήφιση της αρχικής σύμβασης». Αντίστοιχη θέση διατύπωσε ο δήμαρχος Διονύσου, Ιωάννης Καφατέλης, ενώ ο δήμαρχος Ωρωπού προειδοποίησε ότι οι κάτοικοι βρίσκονται στο πόδι για το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των διοδίων και ζήτησε δίκαιη κατανομή των βαρών. Ο δήμαρχος Μεγαρέων, Ιωάννης Μαρινάκης, ζήτησε να μην πληρώνουν οι δημότες διόδια για τη διέλευση σταθμών μέσα στα όρια του δήμου και να πληρώνουν το αντίτιμο μόνο για τις διελεύσεις στις εθνικές οδούς. Αντίθετος με οποιαδήποτε αύξηση της τιμής των διοδίων δήλωσε και ο δήμαρχος Χαλκιδέων, Αθανάσιος Ζεμπίλης, σημειώνοντας ότι η λύση της παλαιάς οδού είναι μία μακάβρια εναλλακτική λύση για τους κατοίκους.
«Ο κόσμος έχει ξεσηκωθεί κύριε υπουργέ από τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για αύξηση των διοδίων» ανέφερε και ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής, Γιώργος Βλάχος, ζητώντας από τον κ. Χρυσοχοϊδη να ξεκαθαρίσει το θέμα στην απογευματινή συζήτηση των άρθρων του νομοσχεδίου.
Θετική χαρακτήρισε την επανεκκίνηση των έργων ο γγ του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), Δημήτρης Κωνσταντινίδης, ωστόσο, τόνισε ότι πρέπει να ενισχυθεί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Την ανησυχία του για το γεγονός ότι η επανεκκίνηση των έργων θα γίνει με χρήματα από το ΕΣΠΑ που θα πήγαιναν σε δημόσια έργα, εξέφρασε ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών και Εργοληπτών Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Μιχάλης Δακτυλίδης, όμως, τόνισε ότι η επανεκκίνηση είναι πράξη εθνική και κοινωνικά επωφελής.
Απαισιόδοξος ότι η επανεκκίνηση των έργων θα συμβάλει στην τόνωση της εργασίας, δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, Ιωάννης Τασιούλας, καταγγέλλοντας επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων και όρους που εξυπηρετούν μόνο τους κατασκευαστικούς ομίλους.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Χρήστος Σπίρτζης, σημείωσε ότι μέχρι την κατασκευή των παρόδιων δρόμων θα πρέπει τα διόδια να είναι μηδενικά. Επίσης, τάχθηκε υπέρ του συστήματος χιλιομετρικής χρέωσης και ζήτησε να ενισχυθεί το ΠΔΕ, προκειμένου να τονωθούν τα δημόσια έργα και η απασχόληση στον κλάδο του, που έχει αφανιστεί από την κρίση.
Στην επιτροπή μίλησε και ο πρόεδρος των εργαζομένων στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιϊας (ΤΕΟ ΑΕ), Γ. Μανάρας, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση καταργεί έναν φορέα με σπουδαίο ρόλο, δηλαδή τον έλεγχο των παραχωρησιούχων ως προς τα έσοδα από τα διόδια που πρέπει να αποδίδουν στο Δημόσιο.
Η συνεδρίαση θα συνεχιστεί σήμερα με την ομιλία του κ. Χρυσοχοΐδη και τη συζήτηση των άρθρων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: