Τρίτη, 19 Νοε.
17oC Αθήνα

Σοβαρές καθυστερήσεις στην αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων

Σοβαρές καθυστερήσεις στην αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων

Μία από τις αποκρατικοποιήσεις που το ελληνικό δημόσιο ευελπιστούσε ότι θα βάλει στα κρατικά ταμεία ένα σοβαρό ποσό, είναι αυτή των Ελληνικών Πετρελαίων. Ωστόσο όλα δείχνουν ότι στην καλύτερη περίπτωση η εν λόγω αποκρατικοποίηση θα καθυστερήσει σημαντικά. Δύο είναι οι βασικές αιτίες. Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θεωρεί ότι ο αγοραστής θα πρέπει να υποβάλλει δημόσια προσφορά για το σύνολο των μετοχών, αφού πωλητής δεν είναι μόνο το δημόσιο, αλλά και ο όμιλος Λάτση, κάτι που προφανώς και κανένας από τους υποψήφιους επενδυτές δεν έχει την διάθεση να το πράξει.

Προκειμένου να γίνει κατανοητό τι ακριβώς συμβαίνει αρκεί να τονίσουμε ότι η χρηματιστηριακή αξία των ΕΛΠΕ σήμερα είναι 2,3 δισ. Ας υποθέσουμε ότι η εταιρία πωλείται με ένα premium περί το 10%, δηλαδή στα 2,5 δισ, ο αγοραστής θα δώσει 1,25 δισ σε ελληνικό δημόσιο και Λάτση και σχεδόν άλλα τόσο για να πάρει ένα ποσοστό που στην ουσία δεν το χρειάζεται για να ελέγξει την εταιρία.

Με βάση τα παραπάνω αλλά και τα προβλήματα στην εξέλιξη της διαδικασίας οι υποψήφιοι επενδυτές ζητούν χρόνο και κάνουν και δεύτερες σκέψεις. Έτσι φαντάζει μονόδρομος αυτή την στιγμή, η μετάθεση του αρχικού προγραμματισμού για την προθεσμία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών απόκτησης του 50,1% των ΕΛ.ΠΕ οδηγείται το ΤΑΙΠΕΔ.

Το Ταμείο αν και δούλευε προκειμένου η ημερομηνία της κατάθεσης του οικονομικού τιμήματος από την Glencore και τη Vitol να οριστεί εντός του Οκτωβρίου, εντούτοις το χρονοδιάγραμμα και προφανώς και η αποκρατικοποίηση πάνε πιο πίσω.

Σύμφωνα με αρμόδιους αξιωματούχους που τρέχουν τον διαγωνισμό, οι δύο υποψήφιοι επενδυτές, φέρονται να μην έχουν προλάβει να προετοιμάσουν τους φακέλους τους. Μάλιστα δείχνουν ως εμπόδιο τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που δεν επέτρεψαν την είσοδο αντιπροσωπειών τους στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας. Έτσι δεν απέκτησαν την πλήρη εικόνα που θα επιθυμούσαν προκειμένου να ετοιμάσουν τους φακέλους των προσφερόμενων τιμημάτων, σημειώνουν οι ίδιοι αξιωματούχοι.

Ωστόσο, συνδικαλιστές αντιτείνουν πως τελικά τις προηγούμενες μέρες, οι διευθύνσεις των δύο διυλιστηρίων βρήκαν τρόπο κι επέτρεψαν την επίσκεψη και περιήγηση τους στις μονάδες. Για το λόγο αυτό άλλωστε τα σωματεία των εργαζομένων με εσωτερικές ανακοινώσεις τους κατήγγειλαν τους προϊσταμένους των εγκαταστάσεων στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα. Ακολούθησε, λένε οι πληροφορίες, και απάντηση από τη διοίκηση του ομίλου.

Σύμφωνα με πηγές που πρόσκεινται στο στρατόπεδο των πωλητών, σοβεί ακόμη η διάσταση απόψεων ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για το αν είναι υποχρεωμένος ο νέος ιδιοκτήτης των ΕΛ.ΠΕ, που θα αναδειχθεί από τον διαγωνισμό, να απευθύνει και δημόσια πρόταση προς τους υπόλοιπους μετόχους. Έτσι, αφενός ακόμη δεν έχουν συνταχθεί οι τελικοί όροι του διαγωνισμού και αφετέρου οι Glencore και Vitol δεν έχουν σαφή εικόνα ως προς τις επόμενες κινήσεις τους.

Τέλος, η πλευρά του δημοσίου φέρεται να θέτει ζήτημα αναφορικά με τον πήχη του τιμήματος που θα πρέπει να καταβάλουν οι «μνηστήρες» για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών. Όπως σημειώνουν πηγές, τα ΕΛ.ΠΕ προβλέπεται να ανακοινώσουν στο τέλος του χρόνου EBITDA της τάξης του 1 δις. ευρώ. Κάτι που διαφαίνεται με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου. Η συζήτηση αυτή, αν και από ανθρώπους που είναι κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία, χαρακτηρίζεται πρόωρη, εντούτοις διαμορφώνει ένα κλίμα προβληματισμού στους υποψήφιους επενδυτές.

Του Θανάση Παπαδή

Τελευταίες ειδήσεις