Το 2010, σύμφωνα με τις μετρήσεις, παρατηρήθηκαν οι ιστορικά χαμηλότερες τιμές ρύπων που έχουν καταγραφεί στην Θεσσαλονίκη, ενώ το 2011 παρουσιάστηκε μικρό ποσοστό αύξησης -περίπου στο 17%, όσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια που αποτελούν την κυριότερη εστία ρύπανσης για την πόλη- επισήμανε ο περιβαλλοντολόγος Μάξιμος Πετρακάκης, προϊστάμενος του τμήματος Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Στην ενίσχυση του Δημοτικού Δικτύου Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης με έναν επιπλέον σταθμό ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς επίσης και στις μετρήσεις της θαλάσσιας ρύπανσης στην περιοχή του Θερμαϊκού, που θα πραγματοποιεί σύντομα το σκάφος «Ποσειδών» αναφέρθηκε ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Παράλληλα στο πλαίσιο ελέγχου της ποιότητας των υδάτων του Θερμαϊκού, το σκάφος ΠΟΣΕΙΔΩΝ, με χρηματοδότηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου Ελλάδος αναβαθμίστηκε και θα πραγματοποιεί σε τακτά χρονικά διαστήματα μετρήσεις φυσικοχημικών παραμέτρων και δεικτών ευτροφισμού» σημείωσε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας.
α) οι θετικές επιπτώσεις που προέκυψαν για το περιβάλλον λόγω της οικονομικής κρίσης ήταν: μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνηση και βενζίνης λόγω μείωσης των μετακινήσεων, μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων (βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών), μείωση κίνησης ΤΑΧΙ (μειωμένη επιβάρυνση στο κέντρο της πόλης), μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανση (ήπιος χειμώνας 2010), μείωση γενικά των μετακινήσεων (ανεργία, ψυχαγωγία, αγορά).
β) οι αρνητικές επιπτώσεις που εμφανίστηκαν το έτος 2011 ήταν: κακή συντήρηση των οχημάτων, αύξηση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης και φυσικού αερίου που οδήγησε στην αύξηση κατανάλωσης ξύλων για θέρμανση, που δεν ενδείκνυνται ως καύσιμα σε πυκνοκατοικημένη πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, παράνομη υλοτόμηση, που πήρε ανεξέλεγκτες διαστάσεις, πιθανή νοθεία καυσίμων, κυρίως από παλιά πετρελαιοκίνητα οχήματα που μπορούν και καίνε άνετα πετρέλαιο θέρμανσης, αντί για κίνησης, εκπέμποντας μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ρύπων.
«Πράγματι, οι τιμές στο σημείο αυτό είναι υψηλές, έχουν όμως περιορισμένη δυσμενή επίδραση στην υγεία του γενικού πληθυσμού της πόλης, λόγω του μικρού αριθμού αποδεκτών, που εκτίθενται σε αυτές. Με αναγωγή στον πληθυσμό της πόλης, προκύπτει ένα μικρό ποσοστό έκθεσης, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί τη γενίκευση μιας κατάστασης, που επικρατεί σε μια χωρικά περιορισμένη περιοχή της πόλης. Με βάση τα παραπάνω, η εντύπωση ότι η Θεσσαλονίκη είναι η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των αιωρού¬μενων σωματιδίων, λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις τιμές του εμπορικού κέντρου της πόλης, θεωρούμε ότι είναι υπερβολική και πρέπει να αποδομηθεί» επισήμανε ο κ. Πετρακάκης.
Ανάφερε εξάλλου ότι σε πολύ χαμηλά επίπεδα με τις τιμές τους να εμφανίζονται αισθητά μειωμένοι σε σχέση με τα νομοθετημένα όρια, κυμάνθηκαν κατά το 2011 άλλοι ρύποι όπως το διοξείδιο του θείου (SO2) και το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), ενώ κάτω από τα νομοθετημένα όρια -εκτός τοπικών εξαιρέσεων-εμφανίστηκαν το Διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) και το Βενζόλιο(C6H6).