Τα ευρωομόλογα έργων θα εκδοθούν για διακρατικές επενδύσεις σε μεταφορές, ευρυζωνικά δίκτυα ή άλλα έργα υποδομής.
Η ΕΕ διαθέτει αρχικά 230 εκ. ευρώ με τη μορφή εγγυήσεων, με τα οποία ελπίζει να βρει το εικοσαπλάσιο ποσό. Είναι η πρώτη φορά που η Γερμανία φαίνεται να αποδέχεται ένα είδος «ευρωπαϊκού ομολόγου». Βέβαια ο εισηγητής του Ευρωκοινοβουλίου Γκόραν Φερμ τονίζει ότι το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο δεν έχει άμεση σχέση με τα ευρωομόλογα για αναχρηματοδότηση χρέους, τα οποία πάντως επίσης εξετάζει η Κομισιόν.
«Προς το παρόν είμαστε σε πιλοτική φάση, εγκαινιάζοντας ένα νέο εργαλείο χρηματοδότησης. Εάν πετύχουμε, μπορούμε να καθιερώσουμε ομόλογα έργων σε μεγαλύτερη κλίμακα και στη συνέχεια να δούμε και το ευρωομόλογο. Αυτό που θέλουμε τώρα είναι να τονώσουμε τις δημόσιες επενδύσεις στην Ευρώπη, οι οποίες μειώνονται σταθερά εδώ και δέκα χρόνια. Αν δεν γίνει αυτό, δεν θα βγούμε ποτέ από την κρίση» λέει ο Γκόραν Φερμ στην Deutsche Welle.
Το κοινό στοιχείο ανάμεσα στο «ομόλογο έργου» και το «ομόλογο χρέους» είναι η κοινοτικοποίηση του επενδυτικού ρίσκου. Υπό αυτήν την έννοια η συμφωνία που ανακοινώθηκε στο Στρασβούργο και αναμένεται να επισφραγιστεί στη Σύνοδο Κορυφής, αποτελεί καινοτομία για τη δημοσιονομική λογική των κρατών-μελών.
Δείγμα γραφής για τις νέες ισορροπίες που διαμορφώνει η εκλογή Ολάντ στη Γαλλία; Αυτό πιστεύουν πολλοί ευρωβουλευτές, όπως η Γαλλίδα Περβάνς Μπερέζ:
«Η εκλογή του Φρανσουά Ολάντ ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας. Δε συμφωνώ με όσους λένε ότι στην Ευρώπη υπάρχει μόνο το γερμανικό μοντέλο ανάπτυξης. Είμαστε μία Ένωση που βασίζεται στην πολυμορφία και πρέπει να εκμεταλλευθούμε αυτό το παράθυρο ευκαιρίας για να βρούμε λύσεις. Ανάπτυξη δεν γίνεται μόνο με ανάκαμψη της εσωτερικής αγοράς. Χρειαζόμαστε μία ουσιαστική βιομηχανική πολιτική για τη χρηματοδότηση επενδύσεων» τονίζει η κ. Μπερέζ.
Αντίλογος στην ολομέλεια του Στρασβούργου από τον Επίτροπο Όλι Ρεν, ο οποίος επιμένει στην ανάγκη για δημοσιονομική πειθαρχία: «Η σταθεροποίηση των δημοσίων οικονομικών δεν είναι επιλογή, είναι καθήκον μας. Είναι αδύνατον να πετύχουμε βιώσιμη ανάπτυξη, εάν δεν έχουμε βιώσιμο χρέος» επισημαίνει ο Ευρωπαίος Επίτροπος Νομισματικών Υποθέσεων.
Σε υψηλούς τόνους η αντίστοιχη επιχειρηματολογία του Βέλγου ευρω-σκεπτικιστή Ντερκ Γιαν Έπινγκ: «Ανάπτυξη δεν γίνεται με γέφυρες και αυτοκινητόδρομους. Καμία χώρα δεν έχει χτίσει τόσο πολύ όσο η Ισπανία, αλλά έχει 25% ανεργία. 800 δις δολάρια έδωσε ο Ομπάμα για να τονώσει την αμερικανική οικονομία, αλλά το μόνο που τόνωσε ήταν το χρέος. Ανάπτυξη θα φέρουν η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η μείωση της φορολογίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, δηλαδή όλα όσα δεν αρέσουν στον κ. Ολάντ. Ο οποίος όχι μόνο δεν θα φέρει ανάπτυξη, αλλά θα κάνει όλη την Ευρώπη Πορτογαλία».
Αν οι χώρες του μεσογειακού νότου υποδείχθηκαν και πάλι ως παράδειγμα προς αποφυγή στο Στρασβούργο, η Ιρλανδία προβάλλεται πλέον παράδειγμα προς μίμηση. Ο Σην Κέλλυ, ευρωβουλευτής του συγκυβερνώντος στο Δουβλίνο «Φίνε Γκέιλ», υποστηρίζει ότι πρωταρχική προϋπόθεση για την καταπολέμηση της κρίσης είναι η πολιτική σταθερότητα, η οποία στην Ιρλανδία μεταφράζεται σε κυβέρνηση συνασπισμού της Κεντροδεξιάς με το Εργατικό Κόμμα:
«Αν δεν έχεις πολιτική σταθερότητα, δεν κάνεις τίποτε. Η αστάθεια οδηγεί σε άρνηση και έλλειψη εμπιστοσύνης, άρα διώχνει επενδύσεις, που τόσο χρειάζεται μία χώρα σε κρίση. Από και πέρα προχωρήσαμε σε μεταρρυθμίσεις για να βοηθήσουμε την επανένταξη νέων ανέργων στην αγορά εργασίας με συμβόλαια μαθητείας στις επιχειρήσεις, να διευκολύνουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να προσλάβουν κόσμο, να βοηθήσουμε τον τουρισμό μειώνοντας τον ΦΠΑ. Όλα αυτά έχουν βελτιώσει αισθητά την κατάσταση στην Ιρλανδία» λέει ο Ιρλανδός ευρωβουλευτής στην Deutsche Welle.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συμφωνία για “ομόλογα ανάπτυξης” – Ούτε κουβέντα για ευρωομόλογο δεν θέλει να ακούει η Γερμανία
Υψώνει… τείχος για το ευρωομόλογο το Βερολίνο!
Νέο “nein” της Merkel στο ευρωομόλογο
Όλα ανοιχτά για τα ευρωομολόγα από τον εκπρόσωπο του Όλι Ρεν