Η σουηδική εισαγγελία ανακοίνωσε ότι δέχθηκε αίτημα για την επανέναρξη της έρευνας σχετικά με το ναυάγιο του οχηματαγωγού Estonia το 1994 με 852 νεκρούς με βάση νέα στοιχεία που εμφανίζονται σε ντοκιμαντέρ.
Η επίσημη έρευνα για το πλέον πολύνεκρο ναυάγιο της σύγχρονης εποχής στην Ευρώπη είχε φτάσει το 1997 στο συμπέρασμα ότι ο καταπέλτης του πλοίου υπέστη βλάβη κατά την διάρκεια της καταιγίδας, γεγονός που προκάλεσε την εισροή υδάτων και την βύθιση του οχηματαγωγού.
Ντοκιμαντέρ του Discovery Network που προβλήθηκε τον Σεπτέμβριο περιλαμβάνει υπόγειες λήψεις του ναυαγίου που αποκάλυψαν την ύπαρξη μεγάλου ρήγματος στο κύτος του πλοίου.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες μαρτυρίες επιβατών που έχουν δηλώσει ότι άκουσαν έναν μεγάλο κρότο πριν το πλοίο πάρει κλίση και βυθιστεί, ώθησαν επιζήσαντες και συγγενείς θυμάτων να ζητήσουν της διεξαγωγή νέας έρευνας.
«Αίτηση κατατέθηκε προς την εισαγγελία σύμφωνα με την οποία η προκαταρκτική έρευνα για το ναυάγιο του Estonia στην δεκαετία του 1990 θα πρέπει να ξανανοίξει λόγω της διαμόρφωσης νέων συνθηκών», αναφέρεται σε ανακοίνωση των σουηδών εισαγγελέων.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται συγκεκριμένα η επίκληση «πληροφοριών που προέκυψαν από πρόσφατο τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ» από την εισαγγελέα Καρολίνα Βισλάντερ.
Το χρονικό του πλέον πολύνεκρου ναυαγίου της σύγχρονης εποχής στην Ευρώπη
Ήταν ξημερώματα της 28ης Σεπτεμβρίου όταν το MS Estonia άρχισε να βυθίζεται ενώ διέσχιζε την Βαλτική θάλασσα.
Το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε μια ώρα. Είχε ξεκινήσει από το Ταλίν της Εσθονίας στις 18:30 το απόγευμα της 27ης Σεπτεμβρίου, και προορισμός του ήταν η Στοκχόλμη, όπου επρόκειτο να φτάσει στις 9:30 το πρωί της 28ης Σεπτεμβρίου.
Στο πλοίο επέβαιναν 989 άνθρωποι από 17 χώρες: 803 επιβάτες και 186 μέλη του πληρώματος. Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν Σουηδοί ενώ τα μέλη του πληρώματος ήταν κυρίως Εσθονοί.
Στην περιοχή επικρατούσε κακοκαιρία, έπνεαν άνεμοι 7 με 8 μποφόρ. Τα κύματα έφταναν τα 6 μέτρα αλλά επρόκειτο για συνηθισμένο καιρό την εποχή αυτή στη Βαλτική. Όλα τα επιβατικά πλοία που ήταν προγραμματισμένο να ταξιδέψουν εκτελούσαν κανονικά τα δρομολόγιά τους και ο καπετάνιος του πλοίου Silja Europa, που ορίστηκε επικεφαλής της επιχείρησης διάσωσης των ναυαγών του MS Estonia, είχε μιλήσει για μια τυπική φθινοπωρινή καταιγίδα.
Όμως, λίγο πριν το ρολόι δείξει 01:00 τα ξημερώματα της 28ης Σεπτεμβρίου, ενώ το πλοίο βρισκόταν στο Αρχιπέλαγος του Τούρκου, ακούστηκε ένας μεταλλικός ήχος καθώς ένα δυνατό κύμα χτύπησε την πλώρη του. Μολονότι έγινε έλεγχος που δεν έδειξε κάποιο πρόβλημα επιβάτες και πλήρωμα συνέχισα να ακούν παρόμοιους ήχους τα επόμενα δέκα λεπτά.
Γύρω στις 1:15, η πόρτα του πλοίου άνοιξε και καθώς τα νερά πλημμύρισαν το κατάστρωμα όπου βρισκόταν τα αυτοκίνητα.
Το MS Estonia πήρε κλίση προς τα δεξιά, αρχικά 15 μοίρες, αργότερα, κατά τη 1:30, 60 μοίρες και στις 1:50 πήρε κλίση 90 μοίρες. Το γεγονός ότι το πλοίο πήρε κλίση και πλημμύρισε πολύ γρήγορα εμπόδισε πολλούς ανθρώπους που βρισκόταν στις καμπίνες να ανέβουν στο κατάστρωμα. Το πλοίο γύρισε προς το λιμάνι ενώ οι τέσσερις μηχανές του παρουσίασαν επιβράδυνση και τελικά σταμάτησαν εντελώς.
Γύρω στις 1:20 στάλθηκε σήμα από το πλοίο ότι βρισκόταν σε κίνδυνο χωρίς όμως να ακολουθηθούν τα διεθνώς προβλεπόμενα για μια τέτοια περίπτωση. Τα επόμενα δύο λεπτά χτύπησε ο συναγερμός για το πλήρωμα και για τους επιβάτες.
Το MS Estonia χάθηκε από τα ραντάρ στις 01:50 καθώς βυθίστηκε στα διεθνή ύδατα.