Οι αεροπορικές εταιρείες Ryanair και British Airways δεν υποχρεούνται να επιστρέψουν τα χρήματα για κάποια εισιτήρια που δεν χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των υγειονομικών περιορισμών που είχαν επιβληθεί στα ταξίδια βάσει της τρέχουσας νομοθεσίας, είναι το πόρισμα στο οποίο κατέληξε σήμερα η βρετανική επιτροπή ανταγωνισμού.
Η βρετανική ρυθμιστική αρχή, η οποία έκλεισε σχετική έρευνα που είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο, έκρινε ότι η νομοθεσία “στερείται σαφήνειας”.
Η βρετανική επιτροπή ανταγωνισμού (Competition and Markets Authority) κρίνει “ότι ο νόμος δεν παραχωρεί στους επιβάτες ένα επαρκώς σαφές δικαίωμα σε μια επιστροφή χρημάτων σε ασυνήθιστες συνθήκες” lockdown, σύμφωνα με ανακοίνωσή της.
Η CMA “μπορεί να εφαρμόσει μόνον τον υπάρχοντα νόμο” και “κατά συνέπεια αποφάσισε να κλείσει την έρευνα αυτή”, προσθέτει στην ανακοίνωσή της.
Η βρετανική αρχή ανταγωνισμού ανέλαβε να εξετάσει την υπόθεση επιβατών στους οποίους δεν επιστράφηκαν τα χρήματά τους για πτήσεις στις οποίες δεν θα μπορούσαν να έχουν επιβιβαστεί λόγω των περιορισμών που είχαν επιβληθεί εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με την CMA, στη διάρκεια των περιόδων lockdown, η British Airways αρκέστηκε να προσφέρει κουπόνια για ένα προσεχές ταξίδι ή αλλαγές εισιτηρίων. Την τελευταία επιλογή πρότεινε επίσης και η Ryanair.
“Είναι πολύ άδικο το γεγονός ότι επιβάτες καταλήγουν να πληρώσουν τον λογαριασμό ενώ τηρούσαν τον νόμο (…) την ώρα που στην British Airways και την Ryanair επετράπη να κρατήσουν τα λεφτά τους για πτήσεις στις οποίες οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούσαν νόμιμα να επιβιβαστούν”, κατήγγειλε η ένωση καταναλωτών Which? στο AFP.
“Η τρέχουσα ρύθμιση δεν λειτουργεί”, πρόσθεσε και κάλεσε την κυβέρνηση “να αναθεωρήσει τους κανονισμούς και να ενισχύσει την προστασία του καταναλωτή”.
Ο νόμος προβλέπει ότι οι πελάτες έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων εντός 14 ημερών, αλλά το δικαίωμα αυτό ισχύει “όταν μια αεροπορική εταιρεία ακυρώνει μια πτήση, επειδή η επιχείρηση δεν μπορεί να προσφέρει την συμφωνηθείσα υπηρεσία”, διευκρίνισε η CMA.
“Ωστόσο το δίκαιο δεν αντιμετωπίζει σαφώς το ζήτημα (…) όταν η πτήση δεν ακυρώνεται, αλλά οι επιβάτες εμποδίζονται νομικά να την κάνουν”, πρόσθεσε.
“Ελπίζουμε ότι ο νόμος θα αποσαφηνιστεί όσον αφορά το ζήτημα αυτό”, καθώς “επιβάτες υπέστησαν μια άδικη ζημία”, σχολιάζει ο γενικός διευθυντής της CMA Αντρέα Κοσέλι στην ανακοίνωση που εκδόθηκε.
Η British Airways αντέδρασε με δήλωσή της στο AFP, στην οποία διευκρίνισε ότι “σεβάστηκε τον νόμο ανελλιπώς, προβαίνοντας σε επιστροφές σχεδόν 4 εκατομμυρίων και προτείνοντας μια πολιτική κρατήσεων πολύ ευέλικτη, επιτρέποντας σε εκατομμύρια επιβάτες να αλλάξουν τις ημερομηνίες των ταξιδιών τους ή του προορισμού τους”.
Η Ryanair παράλληλα “χαιρέτισε την απόφαση της CMA”, διευκρινίζοντας ότι “οι επιβάτες είχαν την επιλογή να αλλάξουν την κράτησή τους χωρίς επιβάρυνση, κάτι το οποίο πολλοί επέλεξαν να κάνουν”.
Η CMA διευκρίνισε ωστόσο ότι έχει ήδη εξασφαλίσει δεσμεύσεις για επιστροφές που ανέρχονται σε “εκατοντάδες εκατομμύρια στερλίνες” από εταιρείες, όπως οι Lastminute.com, Virgin Holidays ή ακόμη η βρετανική πτέρυγα του ταξιδιωτικού κολοσσού TUI, καθώς τα οργανωμένα ταξίδια καλύπτονται από άλλη ρύθμιση.