Θα φανταζόσασταν ποτέ ότι ένα μικρό χωριό στην Ινδία θα ήταν hotspot του YouTube; Κι όμως είναι αλήθεια.
Το Τούλσι (Tulsi), ένα μικρό χωριό στην κεντρική Ινδία κοντά στην πόλη Raipur, έχει μετατραπεί σε κέντρο δημιουργίας περιεχομένου για βίντεο στο YouTube, αλλάζοντας την τοπική οικονομία και κοινωνία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Περισσότεροι από 1.000 από τους 4.000 κατοίκους του χωριού ασχολούνται με τη δημιουργία βίντεο, με το YouTube να προσφέρει νέες πηγές εισοδήματος και επαγγελματικές ευκαιρίες.
Η αλλαγή ξεκίνησε το 2018, όταν ο Varma και ο Gyanendra Shukla ίδρυσαν ένα κανάλι στο Youtube το οποίο ονόμασαν «Being Chhattisgarhiya», το οποίο έγινε γρήγορα δημοφιλές. Η επιτυχία τους ενέπνευσε άλλους χωρικούς να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους και στη συνέχεια πολιτεία υποστήριξε αυτήν την άνθηση των social media σε αυτό το μικρό χωριό δημιουργώντας το 2023 ένα στούντιο παραγωγής.
Το YouTube δεν έχει προσφέρει μόνο οικονομικά οφέλη στην περιοχή αλλά και κοινωνική αλλαγή.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πολλές γυναίκες, που προηγουμένως είχαν περιορισμένες ευκαιρίες, έχουν πλέον ενεργό ρόλο στη δημιουργία περιεχομένου και ακόμα και στην κινηματογραφική βιομηχανία της περιοχής.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η 27χρονη Pinky Sahoo, η οποία ξεκίνησε από βίντεο στο YouTube και πλέον πρωταγωνιστεί σε ταινίες.
Το χωριό έχει γίνει ένα σύμβολο της δύναμης των social media, αποδεικνύοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να φέρει πρόοδο ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Οι κάτοικοι βλέπουν το YouTube ως ένα μέσο που φέρνει χρήματα, αλλά και προωθεί τη μόρφωση, την ισότητα και την πολιτιστική έκφραση.
Το BBC κάνει ολόκληρο αφιέρωμα σε αυτό το ιδιαίτερο χωριό…
Καθώς οι χωρικοί κατευθύνονται προς τα χωράφια του Τούλσι, ο 32χρονος YouTuber Jai Varma ζητά από μια ομάδα γυναικών να τον βοηθήσουν για ένα βίντεο. Εκείνες πάντα πρόθυμες και έτοιμες να μπουν στο… πετσί του ρόλου.
Ο Youtuber ξεκινάει με το στήσιμο του σκηνικού. Βάζει μια ηλικιωμένη γυναίκα να καθίσει σε μια πλαστική καρέκλα, ζητά από μια άλλη να την ακουμπήσει τα πόδια και από μια τρίτη να της προσφέρει νερό, σκηνοθετώντας μια σκηνή από ένα παραδοσιακό αγροτικό φεστιβάλ για τους θαυμαστές του, που θα απολαύσουν το βίντεό του από πόλεις και χώρες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Οι γυναίκες, εξοικειωμένες, είναι πρόθυμες να βοηθήσουν. Ο 32χρονος καταγράφει τη στιγμή και έπειτα εκείνες επιστρέφουν στις αγροτικές τους εργασίες.
Λίγες εκατοντάδες μέτρα πιο πέρα, μια άλλη ομάδα ετοιμάζει τη δική της παραγωγή. Κάποιος κρατάει ένα κινητό τηλέφωνο και τραβάει βίντεο, καθώς ο 26χρονος Rajesh Diwar κινείται στον ρυθμό ενός hip-hop τραγουδιού με εμπειρία χορευτή.
Το Τούλσι είναι όπως καθε ινδικό χωριό αλλά αυτό που το κάνει ξεχωρίζει είναι ο τίτλος του ως το «Χωριό του YouTube» στην Ινδία.
Περίπου 4.000 άνθρωποι ζουν στο Τούλσι, και σύμφωνα με αναφορές, πάνω από 1.000 από αυτούς εργάζονται στο YouTube. Αν κάνει κανείς μία βόλτα στο χωριό, είναι αδύνατον να βρει κάποιον που δεν έχει εμφανιστεί σε κάποιο από τα πολλά βίντεο που γυρίζονται εκεί.
Τα χρήματα που φέρνει το YouTube έχουν μεταμορφώσει την τοπική οικονομία, λένε οι κάτοικοι, και πέρα από τα οικονομικά οφέλη, η πλατφόρμα έχει γίνει εργαλείο ισότητας και κοινωνικής αλλαγής.
Πολλές γυναίκες έχουν δημιουργήσει επιτυχημένα κανάλια στο YouTube και βγάζουν χρήματα. Προηγουμένως είχαν ελάχιστες ευκαιρίες προόδου σε αυτό το αγροτικό περιβάλλον. Κάτω από τα δέντρα banyan, οι συζητήσεις πλέον περιστρέφονται γύρω από την τεχνολογία και το διαδίκτυο.
Τον φετινό Φεβρουάριο το YouTube γιόρτασε τα 20 χρόνια του. Περίπου 2,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα κάθε μήνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις, και η Ινδία είναι μια από τις μεγαλύτερες αγορές της. Με την πάροδο των δεκαετιών, το YouTube έχει αλλάξει όχι μόνο το διαδίκτυο, αλλά και τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τη δημιουργία και την κατανάλωση της ανθρώπινης κουλτούρας. Με έναν τρόπο, το χωριό Τούλσι είναι ένας μικρόκοσμος της επίδρασης του YouTube στον κόσμο – για κάποιους, όλη τους η ζωή περιστρέφεται γύρω από τα διαδικτυακά βίντεο.
«Κρατάει τα παιδιά μακριά από κακές συνήθειες και το έγκλημα», λέει ο 49χρονος αγρότης Netram Yadav.«Αυτοί οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν κάνει όλους στο χωριό περήφανους για όσα έχουν καταφέρει».
Το δίδυμο που έφερε επανάσταση στα social media
Η μεταμόρφωση του Τούλσι μέσω του YouTube ξεκίνησε το 2018, όταν ο Varma και ο φίλος του Gyanendra Shukla ξεκίνησαν ένα κανάλι με το όνομα Being Chhattisgarhiya. «Δεν ήμασταν ικανοποιημένοι με τη ρουτίνα μας και θέλαμε να κάνουμε κάτι που θα απελευθέρωνε τη δημιουργικότητά μας», λέει ο Βάρμα.
Το τρίτο τους βίντεο, που αφορούσε ένα νεαρό ζευγάρι που παρενοχλήθηκε την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου από μέλη της ακροδεξιάς οργάνωσης Bajrang Dal, ήταν το πρώτο που έγινε viral. Ο συνδυασμός κωμωδίας και κοινωνικού σχολιασμού άγγιξε το κοινό.
«Το βίντεο ήταν χιουμοριστικό, αλλά είχε κι ένα μήνυμα, αφήνοντας τους θεατές να το ερμηνεύσουν όπως ήθελαν», λέει ο Varma.
Μέσα σε λίγους μήνες, οι δυο τους είχαν αποκτήσει δεκάδες χιλιάδες ακολούθους, και πλέον το κανάλι τους έχει πάνω από 125.000 συνδρομητές και περισσότερα από 260 εκατ. views. Οι οικογένειές τους, που αρχικά ανησυχούσαν για τον χρόνο που αφιέρωναν στα social media, σταμάτησαν να διαμαρτύρονται όταν άρχισαν να κερδίζουν χρήματα. Οι δυο τους παραιτήθηκαν από τις δουλειές τους για να αφοσιωθούν στο YouTube πλήρως.
Η επιτυχία τους ενέπνευσε και άλλους κατοίκους του Τούλσι, οδηγώντας σε μια ψηφιακή επανάσταση.
Το στοίχημα απέδωσε κι αυτό ήταν αρκετό για να τραβήξει την προσοχή των τοπικών αρχών.
Εντυπωσιασμένη από την επιτυχία των δημιουργών περιεχομένου του χωριού, η πολιτειακή κυβέρνηση δημιούργησε ένα υπερσύγχρονο στούντιο στο Τούλσι το 2023.
Το YouTube έχει προσφέρει επαγγελματικές ευκαιρίες σε εκατοντάδες νέους στο χωριό και παράλληλα, έχει τροφοδοτήσει τη βιομηχανία ψυχαγωγίας της περιοχής και έχει βγάλει κάποιους YouTubers του Τούλσι από την απλή ζωή του χωριού τους.
Από το smartphone στη μεγάλη οθόνη
Ανάμεσα στους social media stars που γεννήθηκαν μέσα στην τρέλα του YouTube στο Τούλσι, είναι η 27χρονη Pinky Sahoo. Μεγαλωμένη σε ένα απομακρυσμένο χωριό, το όνειρό της να γίνει ηθοποιός και χορεύτρια φαινόταν άπιαστο – ειδικά λόγω της αντίδρασης της οικογένειας και των γειτόνων, που θεωρούσαν την υποκριτική ταμπού.
Παρά την κριτική, η Sahoo άρχισε να ανεβάζει χορευτικά βίντεο στο Instagram Reels και στα YouTube Shorts. Η μεγάλη της ευκαιρία ήρθε όταν οι ιδρυτές του Being Chhattisgarhiya είδαν τα βίντεό της και την κάλεσαν να παίξει στις παραγωγές τους. «Ήταν σαν όνειρο που έγινε πραγματικότητα» θυμάται.
«Αναγνώρισαν το ταλέντο μου και με βοήθησαν να το εξελίξω».
Η επιτυχία της συνεχίστηκε όταν η δουλειά της στο Being Chhattisgarhiya τράβηξε την προσοχή των τοπικών κινηματογραφιστών, οδηγώντας την στον πρώτο της ρόλο σε ταινία. Μέχρι σήμερα, έχει παίξει σε επτά ταινίες.
Ο Aditya Bhagel, κάτοικος στο Τούλσι, ήταν ακόμη φοιτητής όταν αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό του κανάλι. Χρησιμοποιώντας τις τεχνικές τους, έφτασε τους 20.000 ακολούθους μέσα σε ένα χρόνο και άρχισε να κερδίζει χρήματα από το YouTube. Σύντομα, ο Varma τον προσκάλεσε να εργαστεί ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης στην ομάδα του Being Chhattisgarhiya. «Ήταν σαν να γνώριζα διασημότητες» λέει.
Ακολούθησε μια δουλειά σε εταιρεία παραγωγής στην κοντινή πόλη Ραϊπούρ, βασισμένη αποκλειστικά στην εμπειρία του από το YouTube. Η επιτυχία συνεχίστηκε όταν εξασφάλισε ρόλο ως σεναριογράφος και βοηθός σκηνοθέτη σε μια πολυδάπανη επερχόμενη ταινία με τίτλο Kharun Paar.
«Το μόνο που ελπίζω είναι μια μέρα να δουλέψω στο Μπόλιγουντ» λέει.
Άλλος ένας YouTuber που έγινε επαγγελματίας ηθοποιός είναι ο 38χρονος Manoj Yadav. Το πρώτο του θεατρικό ντεμπούτο έγινε όταν ήταν παιδί, παίζοντας τον νεαρό Λόρδο Ράμα σε μια ετήσια αναπαράσταση του μεγάλου έπους των Ινδών Ραμαγιάνα. Ο Yadav δεν φανταζόταν ποτέ ότι το χειροκρότημα που λάμβανε τότε θα αντηχούσε κάποια μέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες του Τσατισγκάρ κι όμως έγινε.
«Τίποτα από αυτά δεν θα ήταν δυνατό χωρίς το YouTube» λέει. «Δεν μπορώ καν να περιγράψω τα συναισθήματά μου με λόγια».
Ενδυνάμωση των γυναικών
Στο Τούλσι, το YouTube έχει ανοίξει τον δρόμο για τις γυναίκες να βρεθούν στο επίκεντρο της τεχνολογικής επανάστασης.
Σύμφωνα με τη Draupadi Vaishnu, πρώην επικεφαλής του χωριού, το YouTube μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην καταπολέμηση των προκαταλήψεων και στην αλλαγή των κοινωνικών νοοτροπιών στην Ινδία, όπου η ενδοοικογενειακή βία παραμένει σοβαρό πρόβλημα.
Πρόσφατα, η 61χρονη πρωταγωνίστησε σε ένα βίντεο που πραγματεύεται αυτό το ζήτημα. «Ήμουν χαρούμενη που ανέλαβα αυτόν τον ρόλο, γιατί προωθεί τη σημασία του σεβασμού και της ισότητας των γυναικών – μια αξία που υπερασπίστηκα κατά τη θητεία μου ως επικεφαλής του χωριού» λέει.
Ο Rahul Varma, 28χρονος φωτογράφος γάμων, έμαθε την τέχνη του μέσω YouTube από τους συγχωριανούς του και θεωρεί ότι η πλατφόρμα είναι επαναστατική. «Στην αρχή, οι μητέρες και οι αδερφές μας απλά βοηθούσαν. Τώρα, διαχειρίζονται τα δικά τους κανάλια. Δεν θα το φανταζόμασταν ποτέ» λέει.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, υπήρξε μια έκρηξη δημιουργών περιεχομένου σε αγροτικές περιοχές της Ινδίας, ιδιαίτερα στο TikTok, προτού η Ινδία απαγορεύσει την εφαρμογή το 2020.
Αν και αρχικά οι άνδρες κυριαρχούσαν, μετά την πανδημία, πολλές γυναίκες έχουν δημιουργήσει επιτυχημένα social media κανάλια, ανοίγοντας νέες οικονομικές ευκαιρίες.