Μάταια προσπαθούσαν οι πιλότοι του μοιραίου Boeing 737 Max 8 της Ethiopian Airlines να αποτρέψουν την πολύνεκρη τραγωδία στην Αιθιοπία. Η προκαταρκτική έρευνα που έδωσαν στη δημοσιότητα οι αρχές της χώρας αποκαλύπτει πως οι πιλότοι ακολούθησαν κατά γράμμα τις οδηγίες της εταιρίας, αλλά ήταν αδύνατο να αποτρέψουν τη συντριβή του αεροσκάφους και το θάνατο τον 157 επιβατών του.
Ήταν 10 Μαρτίου και λίγα λεπτά αφού το Boeing είχε απογειωθεί από την Αντίς Αμπέμπα με προορισμό το Ναϊρόμπι όταν έγινε το κακό. Οκτώ λεπτά μετά την απογείωσή του, το αεροπλάνο συνετρίβη και παρέσυρε στο θάνατο όλους τους επιβάτες του. Ήταν το δεύτερο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα με Boeing 737 Max 8, μετά από εκείνο, τον περασμένο Οκτώβριο, στην Ινδονησία.
«Το πλήρωμα εκτέλεσε πολλές φορές όλες τις οδηγίες του κατασκευαστή, αλλά δεν κατόρθωσε να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους» τόνισε, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της προκαταρκτικής έρευνας για τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας, η υπουργός Μεταφορών της Αιθιοπίας, Νταγκμαβίτ Μόγες.
Η υπουργός Μεταφορών της Αιθιοπίας τόνισε πως το αεροπλάνο ήταν σε καλή κατάσταση για να πετάξει, πως οι πιλότοι τήρησαν κατά γράμμα όλες τις οδηγίες για να διατηρήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους και πως κατά την απογείωση δεν παρατηρήθηκε κάποιο πρόβλημα. Η Μόγες κάλεσε την Boeing να επανεξετάσει τη δυνατότητα σταθεροποίησης του 737 MAX 8 και το σύστημα ελέγχου της πτήσης.
«Οι αεροπορικές αρχές θα πρέπει να επαληθεύσουν ότι η επανεξέταση του συστήματος διαχείρισης πτήσης του αεροσκάφους έγινε σωστά από τον κατασκευαστή πριν ο στόλος των Boeing 737 MAX, που είναι καθηλωμένος στο έδαφος σε ολόκληρο τον κόσμο μετά το δυστύχημα, λάβει άδεια για να α ξαναπετάξει», επέμεινε η Μόγες.
Η Νταγκμαβίτ Μότζες δεν αναφέρθηκε ειδικά στο σύστημα σταθεροποίησης του αεροσκάφους (MCAS), για το οποίο υπάρχουν υποψίες ότι ευθύνεται για το δυστύχημα, αλλά αναφέρθηκε σε μία επαναλαμβανόμενη κατακόρυφη καθοδική κίνηση του αεροσκάφους.
Το MCAS (“Maneuvering Characteristics Augmentation System”), έχει σχεδιασθεί ειδικά για το 737 MAX , για την διόρθωση μία ανωμαλίας της αεροδυναμικής που συνδέεται με τα αυξημένο βάρος των κινητήρων.
Σε ειδοποίηση που απηύθυνε προς τα πληρώματα στις 6 Νοεμβρίου, η Boeing εξηγούσε ότι ένα σφάλμα του αισθηστήρα που μετρά την γωνία προσβολής (AOA, αισθητήρας γωνίας προσβολής) μπορεί να οδηγήσει το σύστημα MCAS να φέρει το αεροπλάνο ξαφνικά σε πορεία «με την μύτη προς το έδαφος». Για την διόρθωση του σφάλματος, συνιστούσε στους πιλότους να απενεργοποιήσουν τον μηχανισμό «αποσυνδέοντας τα ηλεκτρικά συστήματα εξισορρόπησης» του αεροσκάφους και αυτό, «μέχρι το τέλος της πτήσης».
Ο επικεφαλής της Ethiopian Airlines Τίβολντ ΓκεμπρεΜαριάμ δηλώνει σε σημερινή ανακοίνωσή του «πολύ υπερήφανος για τους πιλότους μας , που ακολούθησαν τις συνιστώμενες επείγουσες διαδικασίες και για το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού σε μία τόσο δύσκολη περίσταση».
Τα μυστικά του κόκπιτ ενδέχεται να αποδειχθούν καθοριστικά για το μέλλον των αεροσκαφών 737 MAX, του τύπου που καταλαμβάνει τα δύο τρίτα του βιβλίου παραγγελιών της Boeing.
Παρατηρητές και ειδικοί θεωρούν ότι το σύστημα σταθεροποίησης του αεροσκάφους MCAS έπαιξε κεντρικό ρόλο στο δυστύχημα. Το συγκεκριμένο λογισμικό είχε ήδη μπει στο μικροσκόπιο μετά το δυστύχημα στις 29 Οκτωβρίου 2018, όταν συνετρίβη το πρώτο 737 MAX 8, της Lion Air, στα ανοικτά της Ιάβας της Ινδονησίας, με αποτέλεσμα το θάνατο και των 189 επιβατών.
Μετά τις δυο τραγωδίες σε Ινδονησία και Αιθιοπία, η Boeing έχει καθηλώσει το στόλο των 300 και πλέον 737 MAX.