Ο Ντόναλντ Τραμπ το ‘πε και το ‘κανε. Έκανε πράξη δηλαδή την απειλή του για την επιβολή υψηλών δασμών σε Μεξικό, Κίνα και Καναδά και το βασικό ερώτημα είναι: Πόσο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη οι Αμερικανοί; Σε ποια εισαγόμενα αγαθά οι τιμές θα «χτυπηθούν» και πόσο;
Από χθες Τρίτη (04.03.2025) τέθηκαν σε ισχύ οι δασμοί 25% σε Καναδά και Μεξικό και 20% για την Κίνα, με τον Ντόνταλντ Τραμπ να κάνει για ακόμα μία φορά τις απειλές του πράξη. Και οι τρεις χώρες, που αποτελούν κορυφαίους εμπορικούς εταίρους της Αμερικής έχουν δηλώσει πως δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια και απειλούν με αντίποινα, με την Κίνα να επιβάλλει 10%-15% στους εισαγωγικούς δασμούς που καλύπτουν μια σειρά αμερικανικών γεωργικών προϊόντων και τροφίμων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σύμφωνα με ανάλυση του CNN οι Αμερικανοί καταναλωτές και επιχειρήσεις θα είναι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν το τίμημα της πολιτικής του Τραμπ με τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της χώρας.
Με ελάχιστες εξαιρέσεις για ορισμένα καναδικά ενεργειακά προϊόντα, όλα όσα εισάγουν οι ΗΠΑ από τις τρεις αυτές χώρες υπόκεινται σε δασμούς τουλάχιστον 20% στην περίπτωση της Κίνας και 25% για το Μεξικό και τον Καναδά.
Οι Αμερικανοί δεν θα νιώσουν απαραίτητα τις επιπτώσεις των δασμών άμεσα, αλλά οι φόροι εισαγωγής θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, καθώς πάνω από το 40% των αγαθών που εισήγαγε πέρυσι η Αμερική προέρχονταν από τις χώρες που έβαλε στο «στόχαστρο» ο Τραμπ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το μέγεθος των αυξήσεων θα εξαρτηθεί από το πόσο είναι διατεθειμένες οι ίδιες οι επιχειρήσεις να απορροφήσουν ένα μέρος των δασμών και το πως θα αναδιαμορφώσουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες για να ελαχιστοποιήσουν τα έξοδα, καθώς και από το απόθεμα που διαθέτουν.
Οι κατηγορίες αγαθών που αναμένεται να επηρεαστούν…
Τρόφιμα
Σύμφωνα με το CNN, το Μεξικό και ο Καναδάς προμηθεύουν τις ΗΠΑ με σημαντικά τρόφιμα. Για παράδειγμα, το Μεξικό είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής φρούτων και λαχανικών στις ΗΠΑ, ενώ ο Καναδάς κατέχει ηγετική θέση στις εξαγωγές δημητριακών, κρέατος, πουλερικών και άλλων αγροτικών προϊόντων.
Τα αγροτικά προϊόντα από το Μεξικό και τον Καναδά θα μπορούσαν να γίνουν ακριβότερα για τους καταναλωτές, καθώς τα σούπερ μάρκετ λειτουργούν με μικρά περιθώρια κέρδους και πιθανότατα θα μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στους πελάτες.
Το 2023, οι ΗΠΑ εισήγαγαν αγροτικά προϊόντα αξίας 46 δισ. δολαρίων από το Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων 8,3 δισ. δολαρίων σε φρέσκα λαχανικά, 5,9 δισ. δολαρίων σε μπύρα και 5 δισ. δολαρίων σε αποσταγμένα ποτά.
Η μεγαλύτερη κατηγορία αγροτικών εισαγωγών από το Μεξικό ήταν τα φρέσκα φρούτα, συνολικής αξίας 9 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τα αβοκάντο αντιπροσώπευαν 3,1 δισ. δολάρια.
Επιπλέον, ο Τραμπ πρότεινε τη Δευτέρα έναν ξεχωριστό δασμό στις αγροτικές εισαγωγές, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει ακόμα περισσότερο τις τιμές τροφίμων από αυτές τις χώρες αλλά και από ολόκληρο τον κόσμο.
Ηλεκτρονικές και οικιακές συσκευές, παιχνίδια και παπούτσια
Οι ηλεκτρονικές συσκευές είναι από τα κορυφαία αγαθά που εισάγουν οι ΗΠΑ από την Κίνα και σε αυτά περιλαμβάνονται κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, laptops, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών και οθόνες.
Η Κίνα είναι επίσης βασικός προμηθευτής οικιακών συσκευών, παιχνιδιών και υποδημάτων.
Το 99% των παπουτσιών που πωλούνται στις ΗΠΑ είναι εισαγόμενα, με πάνω από το 56% να προέρχεται από την Κίνα, σύμφωνα με την Ένωση Διανομέων και Λιανεμπόρων Υποδημάτων Αμερικής.
Επιπλέον, το 75% των παιχνιδιών και του αθλητικού εξοπλισμού που εισάγουν οι ΗΠΑ, όπως μπάλες ποδοσφαίρου, μπάσκετ και μπέιζμπολ, προέρχεται από την Κίνα.
Αυτοκίνητα και ανταλλακτικά
Τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ δεν είναι πλέον αποκλειστικά αμερικανικής κατασκευής. Σε πολλές περιπτώσεις, εξαρτήματα διασχίζουν τα σύνορα του Μεξικού και του Καναδά πολλές φορές πριν συναρμολογηθεί ένα όχημα είτε στις ΗΠΑ είτε σε γειτονική χώρα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει εργοστάσια σε όλη τη Βόρεια Αμερική στο πλαίσιο της ζώνης ελεύθερου εμπορίου.
«Δεν υπάρχει όχημα στην αγορά σήμερα που να μην επηρεάζεται με κάποιο τρόπο από τους δασμούς», δήλωσε ο οικονομολόγος της S&P Global Mobility, Peter Nagle. «Πιστεύω ότι οι τιμές θα αρχίσουν να αλλάζουν μέσα σε μία έως δύο εβδομάδες από την επιβολή των δασμών».
Το κόστος παραγωγής αυτοκινήτων σε όλη τη Βόρεια Αμερική θα αυξηθεί από 3.500 έως 12.000 δολάρια, σύμφωνα με την ανάλυση του Anderson Economic Group.
Επιπλέον, εξαιτίας των υψηλότερων εξόδων, ορισμένα μοντέλα, ιδιαίτερα τα πιο οικονομικά, ενδέχεται να πάψουν να παράγονται, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας στον κλάδο.
Το κόστος παραγωγής αυτοκινήτων σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική θα αυξηθεί μεταξύ 3.500 και 12.000 δολαρίων, σύμφωνα με ανάλυση δημόσιων και ιδιωτικών στοιχείων από την Anderson Economic Group, ενός think tank με έδρα το Μίσιγκαν.
Και επειδή δεν θα έχει νόημα να κατασκευάζονται ορισμένα μοντέλα με αυτό το υψηλότερο κόστος, ιδίως αυτοκίνητα με φθηνότερα πακέτα επιλογών, είναι πιθανό να υπάρξουν περικοπές στην παραγωγή, και στις θέσεις εργασίας, σε ολόκληρη τη βιομηχανία, δήλωσε ο Patrick Anderson, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου.
«Οι παραγωγοί θα σταματήσουν να κατασκευάζουν ορισμένα από τα μοντέλα» προέβλεψε.
Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα επαναφέρουν άμεσα την παραγωγή στις ΗΠΑ, αλλά οι ειδικοί εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ρεαλιστικό, καθώς απαιτεί χρόνια και τεράστιες επενδύσεις.