Τις αιτίες για την συντριβή του Boeing 737 Max της Lion Air τον Οκτώβριο του 2018 ανακοίνωσαν Ινδονήσιοι ερευνητές αεροπορικών δυστυχημάτων στις οικογένειες των θυμάτων.
Σύμφωνα με το πόρισμά τους, το Boeing 737 Max παρέσυρε στον θάνατο 189 ανθρώπους λόγω μηχανικών προβλημάτων και σχεδιαστικών σφαλμάτων.
Ανάμεσα στους παράγοντες που συνέβαλαν στη συντριβή του νέου επιβατικού αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων της Μπόινγκ ήταν οι λαθεμένες εκτιμήσεις της κατασκευάστριας εταιρείας όσον αφορά το πώς λειτουργεί το αυτόματο σύστημα αποφυγής απώλειας στήριξης MCAS και το πώς αλληλεπιδρούν με αυτό οι πιλότοι, σύμφωνα με τα σλάιντς που παρουσιάστηκαν στους οικείους των θυμάτων.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε στις οικογένειες, η υπερβολική εξάρτηση του συστήματος από έναν και μόνο αισθητήρα γωνίας πτήσης κάνουν αυτόν τον τύπο αεροσκάφους ευάλωτο, πολύ περισσότερο διότι ο αισθητήρας του συγκεκριμένου αεροπλάνου είχε ρυθμιστεί λάθος κατά τη διάρκεια επισκευής του που είχε γίνει λίγο καιρό πριν από το δυστύχημα.
Ολόκληρος ο στόλος των 737 Max σε παγκόσμιο επίπεδο έχει καθηλωθεί στο έδαφος μετά το δεύτερο δυστύχημα αεροσκάφους του τύπου, το οποίο είναι πολύ πιθανό να συνδέεται επίσης με το MCAS, τον Μάρτιο του 2019 στην Αιθιοπία, όπου έχασαν τη ζωή τους 157 άνθρωποι.
Τελείωσαν τον εκτελεστικό διευθυντή
Παράλληλα η εταιρεία απομάκρυνε χθες από τα καθήκοντά του, τον εκτελεστικό διευθυντή στο τμήμα εμπορικών αεροσκαφών Κέβιν ΜακΑλιστερ.
Πρόκειται για την πρώτη αποχώρηση υψηλόβαθμου στελέχους της εταιρίας από τα δύο τραγικά δυστυχήματα με τα αεροσκάφη 737 MAX.
Σύμφωνα με την Boeing, τα καθήκοντα του ΜακΑλιστερ αναλαμβάνει άμεσα, ο βετεράνος εκτελεστικός διευθυντής της εταιρίας, Σταν Ντιλ στο τμήμα των εμπορικών αεροσκαφών της εταιρίας (Boeing Commercial Airplanes -BCA).
Ο Ντιλ ήταν υπεύθυνος για το τμήμα παγκόσμιων υπηρεσιών της Boeing. Η χθεσινή ανακοίνωση, έγινε μία ημέρα πριν από την δημοσιοποίηση της αναφοράς για τα οικονομικά στοιχεία τριμήνου της εταιρίας, προκαλώντας ανησυχία σε μερικούς από τους εργαζόμενους της Boeing.
Μία πηγή στο εσωτερικό της εταιρείας, χαρακτήρισε τον ΜακΑλιστερ ως “αποδιοπομπαίο τράγο,” τονίζοντας ότι ανέλαβε την διοίκηση της BCA, στα τελευταία στάδια της ανάπτυξης του 737 MAX.
Η εξέλιξη αυτή, τερματίζει ένα ασυνήθιστο πείραμα της Boeing για τον διορισμό ενός ξένου στελέχους σε θέση ευθύνης της εταιρίας, ενώ αναθέτει την καθοριστικής σημασίας διεύθυνση του αναφερόμενου τομέα για την Boeing, σε ένα δικό της στέλεχος με μακροχρόνια εμπειρία.
Ο Ντιλ έχει διαμορφώσει σχέσεις με μερικούς σημαντικούς πελάτες για την Boeing, όπως η Singapore Airlines.
Ο “σκιώδης” ΜακΑλιστερ
Από την πλευρά του και ο ΜακΑλιστερ, είναι γνωστός για την συμμετοχή του στις συνεδριάσεις κεκλεισμένων των θηρών της αεροπορικής βιομηχανίας στις ΗΠΑ, ενώ και ο ίδιος έχει διαμορφώσει σχέσεις με σημαντικούς πελάτες της Boeing, με δεδομένες τις επαφές που είχε από την προηγούμενη θέση του, στην πώληση υπηρεσιών για την General Electric Co.
Παράλληλα, ο ΜακΑλιστερ πιστώνεται μερικώς την αύξηση των πωλήσεων της Boeing Co, μαζί με τον υπεύθυνο πωλήσεων Ιχσάν Μουνίρ.
Από την άλλη μεριά, η δυναμική πωλήσεων της Boeing μειώθηκε δραματικά από την καθήλωση των αεροσκαφών MAX.
Μία πηγή που έχει λάβει γνώση για το ζήτημα χαρακτήρισε απευθυνόμενη προς το προσωπικό της εταιρίας, την αποχώρηση του ΜακΑλιστερ ως “διαζύγιο” αφήνοντας ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι ο ίδιος απολύθηκε.
Μία άλλη πηγή δήλωσε ότι η Boeing ζήτησε από τον ΜακΑλιστερ να φύγει, χωρίς να δώσει περισσότερες εξηγήσεις, εκτός από το να πει ότι ήταν η σωστή κίνηση στον κατάλληλο χρόνο για την ηγεσία της εταιρίας. Η ίδια πηγή πρόσθεσε ότι η απόφαση δεν είχε σχέση με το MAX.
Στον Ντιλ η “καυτή πατάτα”
Ο Ντιλ εργάζεται για την Boeing από το 1986 και το 2017 ανέλαβε την ηγεσία του τμήματος παγκόσμιων υπηρεσιών της εταιρίας, το οποίο πουλάει στοιχεία ανάλυσης, ανταλλακτικά, αλλά και υπηρεσίες εκπαίδευσης στις αεροπορικές εταιρίες.
Η μεγαλύτερη πρόκληση με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο Ντιλ είναι η επιστροφή του MAX στην ενεργό υπηρεσία σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ παράλληλα, ο ίδιος θα κληθεί να διαχειριστεί το ζωτικό θέμα των παραδόσεων των αεροσκαφών MAX, αλλά και το ζήτημα αύξησης του ρυθμού παραγωγής του αεροσκάφους, όταν η κατάσταση ομαλοποιηθεί.
Πρόκειται για μία από τις σοβαρότερες κρίσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η Boeing σε διαχειριστικό επίπεδο.
Παράλληλα, ο Ντιλ θα κληθεί να λάβει αποφάσεις και για την τύχη του νέου αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων (NMA) το οποίο και επισκιάστηκε από την κρίση των 737 ΜΑΧ.