Παρασκευή, 15 Νοε.
15oC Αθήνα

Boeing 737: Όλα λάθος… από την αρχή στα MAX

Boeing 737: Όλα λάθος… από την αρχή στα MAX

Αποφασισμένοι να συνεχίσουν την έρευνα για τα δύο τραγικά δυστυχήματα με αεροσκάφη 737 ΜΑΧ δήλωσαν ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών της Βουλής των Αντιπροσώπων και ο υπεύθυνος της υποεπιτροπής για την πολιτική αεροπορία των ΗΠΑ. Από την μέχρι τώρα έρευνα πάντως αποδεικνύεται κακός σχεδιασμός των αεροσκαφών εξ’ αρχής.

Οι βουλευτές Πίτερ ΝτεΦάζιο και Ρικ Λάρσεν έγραψαν σε μία κοινή επιστολή τους προς τους συναδέλφους τους, ότι οι απαντήσεις που έδωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της Boeing, Ντένις Μουίλενμπεργκ στην διάρκεια μιας κατάθεσής του την Τετάρτη “ήταν συμβατές με μία κουλτούρα απόκρυψης και αδιαφάνειας, αντανακλώντας τις πιέσεις που δέχονταν οι εργαζόμενοι στην Boeing στην διάρκεια της ανάπτυξης, αλλά και της παραγωγής του αεροσκάφους 737 ΜΑΧ.”

Στην ίδια επιστολή αναφέρεται ότι οι οικογένειες των θυμάτων “αξίζουν την διεξαγωγή μιας λεπτομερούς έρευνας από την επιτροπή μας για το πως το σύστημα κανονισμών, αλλά και το νομικό πλαίσιο απέτυχαν, κι αυτό είναι ακριβώς που έχει την πρόθεση να πράξει η επιτροπή μας.”

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της Boeing Γκόρντον Τζοντρό δήλωσε χθες ότι η εταιρία “θα συνεχίσει να συνεργάζεται με την επιτροπή.”

Ωστόσο, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) αρνήθηκε να σχολιάσει τις εξελίξεις.

Η κατάθεση του Μουίλενμπεργκ, αλλά και επικεφαλής μηχανικού εμπορικών αεροσκαφών της Boeing, Τζον Χάμιλτον προκάλεσαν “μία σειρά από νέα ερωτηματικά για την Boeing και για την FAA σχετικά με τις αστοχίες που προκάλεσαν τον τραγικό κι άδικο θάνατο 346 αθώων ανθρώπων.”

Κακός σχεδιασμός από την αρχή

Η επιτροπή προχώρησε στην δημοσιοποίηση εγγράφων σχετικά με τις αποφάσεις της Boeing την περίοδο ανάπτυξης του αεροσκάφους MAX, αλλά και του συστήματος ασφάλειας MCAS, που οδήγησε στις δύο τραγικές πτώσεις αεροσκαφών του ίδιου τύπου, αλλά και στην καθήλωση του συνόλου των αεροσκαφών Boeing 737 MAX από τον περασμένο Μάρτιο.

“Η έρευνά μας αποδεικνύει ότι περίπου από την αρχή, η Boeing είχε ένα κακό σχεδιασμό του MCAS, με ένα σημείο αποτυχίας. Στο στάδιο αυτό, η Boeing δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί ούτε στα κριτήρια σχεδίασης που είχε θέσει η ίδια. Το MCAS ήταν ουσιαστικά προβληματικό και σύμφωνα με την ανάλυση της Boeing θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφικές συνέπειες, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις,” ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια επιστολή.

Στην επιστολή αυτή, τονίζεται επίσης, ότι η λειτουργία του συστήματος MCAS στις δύο τραγικές πτήσεις παραβίασε τα κριτήρια που είχε θέσει η Boeing στον σχεδιασμό του συστήματος, τα οποία είχαν ως ουσιαστική απαίτηση “την μη εμπλοκή του MCAS στην προσπάθεια οριζοντίωσης του αεροσκάφους μετά από βύθιση.” Επίσης, το “MCAS δεν θα έπρεπε να έχει κάποια ανάρμοστη αντίδραση στους χειρισμούς πτήσης του αεροσκάφους.”

“Έπρεπε να είχαν καθηλωθεί από το 1ο δυστύχημα”

Η επιστολή επικαλείται την κατάθεση που έδωσε ο Μουίλενμπεργκ την Τετάρτη ότι τα αεροσκάφη θα έπρεπε να είχαν καθηλωθεί μετά από το πρώτο δυστύχημα τον Οκτώβριο του 2018, αν η εταιρία γνώριζε τα όσα γνωρίζει σήμερα.

“Η έρευνα μας έχει ήδη δείξει ότι η ηγεσία της Boeing ήταν ενήμερη για αρκετά προβλήματα, τα οποία προσπαθούν τώρα να διορθώσουν οι μηχανικοί, στην διάρκεια του σχεδιασμού και της ανάπτυξης του 737 ΜΑΧ, σύμφωνα με τον ΝτεΦάζιο και τον Λάρσεν.

“Η κεντρική ιδέα είναι πως υπάρχουν πολλές ερωτήσεις, οι οποίες δεν έχουν απαντηθεί και η έρευνά μας έχει να διανύσει μία μεγάλη απόσταση, ώστε ο καθένας να έχει τις απαντήσεις που του αξίζουν.”

Κατά τις τελευταίες ημέρες, η FAA πραγματοποιεί ελέγχους λογισμικού στους μηχανισμούς ασφάλειας που έχει σχεδιάσει η Boeing για το MCAS, αλλά και για αλλαγές στην αρχιτεκτονική του αεροσκάφους ΜΑΧ.

Η FAA δεν θα χορηγήσει άδεια πλοϊμότητας στα 737 ΜΑΧ μέχρι τουλάχιστον τον Δεκέμβριο.

Κόσμος Τελευταίες ειδήσεις