Πίνακες του Γκρέκο και του Γκόγια, του Βελάσκεθ και του Μουρίγιο, που ανήκουν στη Συλλογή Φρικ (Νέα Υόρκη), θα εκτίθενται από αύριο, Τρίτη, στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, υπογράφοντας την επιστροφή τους στην Ισπανία για πρώτη φορά σε έναν αιώνα.
Πρόκειται για εννέα έργα της συλλογής του Αμερικανού μεγιστάνα της βιομηχανίας Χένρι Κλέι Φρικ (1849-1919) που δίνονται με δανεισμό “για πρώτη φορά σε 100 χρόνια”, δήλωσε σήμερα ο διευθυντής της συλλογής ‘Ιαν Γουόρντροπερ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Ο δανεισμός αυτός πραγματοποιήθηκε καθώς ο ιστορικός χώρος της Συλλογής Φρικ στη Νέα Υόρκη έκλεισε για εργασίες, διευκρίνισε.
Πίνακες εστάλησαν επίσης και σε άλλα μουσεία του κόσμου, όπως ένα εξαίρετο σύνολο έργων του Αμερικανού ζωγράφου Τζέιμς ‘Αμποτ ΜακΝίλ Γουίστλερ που δόθηκε με δανεισμό στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι μέχρι τον Μάιο.
Το Πράδο θα εκθέτει έως τις 2 Ιουλίου τρεις πίνακες του Γκρέκο, τέσσερις του Φρανθίσκο ντε Γκόγια, έναν του Ντιέγκο Βελάσκεθ και έναν του Μπαρτολομέ Εστέμπαν Μουρίγιο που συνθέτουν το ισπανικό μέρος της Συλλογής Φρικ, “περιορισμένο σε αριθμό έργων αλλά τεράστιο σε ποιότητα”, σύμφωνα με τον διευθυντή του μουσείου της Μαδρίτης Μιγκέλ Φαλομίρ.
Ανάμεσα στους πίνακες αυτούς, η προσωπογραφία του “Βιτσέντζο Αναστάζι”, που ο Γκρέκο φιλοτέχνησε γύρω στο 1575, η μόνη γνωστή “προσωπογραφία σε φυσικό μέγεθος” του Έλληνα ζωγράφου ο οποίος πέρασε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του στην Ισπανία, εξήγησε ο Χαβιέρ Πορτούς, συντηρητής του τμήματος ισπανικής ζωγραφικής του Πράδο.
Θα εκτεθεί επίσης στο κοινό “Ο διωγμός των εμπόρων από τον Ναό” που ζωγράφισε ο Γκρέκο γύρω στο 1600 και αγοράστηκε έναντι 120.000 δολαρίων από τον Χένρι Κλέι Φρικ στις αρχές του 20ού αιώνα στην Ισπανία, όπου αγόρασε σχεδόν όλα τα ισπανικά έργα της συλλογής του.
Το πρώτο ισπανικό έργο που αγοράστηκε από τον Φρικ, το 1904, είναι μια “Αυτοπροσωπογραφία” του Μουρίγιο, που χρονολογείται το 1655 και η οποία θα εκτεθεί επίσης στο Πράδο.
Ανάμεσα στα έργα του Γκόγια που θα εκτεθούν είναι “Το σιδηρουργείο” (1815-20) — όπου “η ανατομική έκφραση του Γκόγια βρίσκεται στο απόγειό της” και είχε αφήσει άναυδο τον Τζιακομέτι όταν είχε επισκεφθεί τη Συλλογή Φρικ, σύμφωνα με τον Χαβιέρ Πορτούς — καθώς και μια “Προσωπογραφία γυναίκας” που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος σε ηλικία σχεδόν 80 ετών.
Τα έργα της Συλλογής Φρικ εκτίθενται δίπλα σε άλλους πίνακες ζωγραφικής που ανήκουν στο Πράδο με τους οποίους τα έργα αυτά έχουν “στενούς δεσμούς”, διευκρινίζεται στην ανακοίνωση Τύπου του μουσείου.
Για παράδειγμα, το πορτρέτο του “Φιλίππου Δ’ στη Φράγκα” του Βελάσκεθ θα εκτεθεί δίπλα στο πορτρέτο του Σεμπαστιάν ντε Μόρα, διάσημη προσωπογραφία ενός γελωτοποιού που ζωγράφισε ο καλλιτέχνης από τη Σεβίλλη, καθώς και τα δύο “φιλοτεχνήθηκαν στον ίδιο καμβά” σύμφωνα με τον Πορτούς.