Τον “οδικό χάρτη” με τις συστάσεις για τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνονται τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των ταξιδιών με αεροπλάνων έφτιαξε η ΙΑΤΑ.
Το σχέδιο της ΙΑΤΑ για τα ταξίδια με αεροπλάνο έχει τίτλο «Βιοασφάλεια για τις Αεροματοφορές: Ένας οδικός χάρτης για την επανεκκίνηση των πτήσεων» και περιγράφει με λεπτομέρειες τις προτάσεις της για να επαναληφθούν οι πτήσεις και να ανοίξουν τα σύνορα.
«Δεν υπάρχει ούτε ένα μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα επιτρέψει την ασφαλή επανέναρξη των πτήσεων. Όμως τα μέτρα που εφαρμόζονται σε παγκόσμιο επίπεδο και αναγνωρίζονται αμοιβαία από τις κυβερνήσεις μπορούν να επιτύχουν το απαραίτητο αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που αντιμετώπισε ποτέ η αεροπορία. Μια πολυεπίπεδη προσέγγιση έχει λειτουργήσει με ασφάλεια. Αυτός είναι επίσης ο δρόμος για τη βιοασφάλεια», δήλωσε ο Alexandre de Juniac, Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA.
Η ΙΑΤΑ προτείνει
Πριν από την πτήση, η IATA προτρέπει τις κυβερνήσεις να συλλέγουν δεδομένα των επιβατών, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών για την υγεία, χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως αυτές που χρησιμοποιούνται για προγράμματα eVisa ή ηλεκτρονικές εξουσιοδοτήσεις ταξιδιού.
Στο αεροδρόμιο, η πρόσβαση στους τερματικούς σταθμούς θα πρέπει να είναι περιορισμένη μόνο σε εργαζόμενους και ταξιδιώτες (με εξαίρεση τους συνοδούς ανθρώπων με αναπηρίες που πρόκειται να ταξιδέψουν). Θα πρέπει να υπάρχει θερμομέτρηση στις εισόδους των τερματικών σταθμών, η οποία θα γίνεται από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό.
Η κοινωνική απόσταση πρέπει να τηρείται σε όλους τους χώρους και στις ουρές. Η χρήση καλύμματος προσώπου συστήνεται για τους ταξιδιώτες και οι μάσκες για το προσωπικό ανάλογα με το τι ισχύει σε κάθε κράτος.
Οι ταξιδιώτες καλούνται να κάνουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρήση υπηρεσιών self-service για το check-in ώστε να αποφεύγονται οι επαφές και οι μεγάλες ουρές, για παράδειγμα να επιλέγουν εκτύπωση της κάρτας επιβίβασης από το σπίτι, αυτόματη παράδοση αποσκευών με καρτελάκια που θα έχουν εκτυπωθεί στο σπίτι.
Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με τρόπο που να αποφεύγεται ο συνωστισμός, τα αεροδρόμια πρέπει να επανασχεδιάσουν τις πύλες τους και περιοριστεί η μεταφορά αποσκευών μέσα στο αεροπλάνο.
Οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός θα πρέπει να απολυμαίνονται ενώ θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση και σε αντισηπτικά. Η σύσταση της ΙΑΤΑ είναι να απολυμαίνονται τρέιλερ, καρότσια, χώροι self service, σκάνερ αποτυπωμάτων, αναπηρικά καρότσια, δίσκοι κτλ.
Μέσα στο αεροπλάνο, η ΙΑΤΑ συστήνει:
– Κάλυμμα προσώπου για όλους τους επιβάτες και μη χειρουργικές μάσκες για το πλήρωμα
– Απλοποιημένη υπηρεσία καμπίνας και προσυσκευασμένη τροφοδοσία για τον περιορισμό της αλληλεπίδρασης μεταξύ επιβατών και πληρώματος
– Μειωμένη συγκέντρωση επιβατών στην καμπίνα, για παράδειγμα απαγορεύοντας τις ουρές στις τουαλέτες
– Βελτιωμένος και συχνότερος καθαρισμός της καμπίνας
Κατά την άφιξη στο αεροδρόμιο προορισμού η IATA προτείνει:
– Θερμομέτρηση από εκπαιδευμένο προσωπικό, όταν αυτό απαιτείται από τις τοπικές αρχές
– Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακών και συνοριακών ελέγχων με τη χρήση εφαρμογών και βιομετρικών τεχνολογιών
– Επιτάχυνση της διαδικασίας παραλαβής αποσκευών ώστε να περιοριστεί ο χρόνος αναμονής αλλά και να διασφαλίζονται οι αποστάσεις.
Η ΙΑΤΑ υποστηρίζει τα τεστ κορονοϊού στους ταξιδιώτες, αλλά τονίζει πως αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί όταν θα υπάρξει ένα αποτελεσματικό, ασφαλές και γρήγορο τεστ. Επίσης, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών δηλώνει πως θα υποστηρίζει τα «διαβατήρια ανοσίας» όταν όμως αυτά θα υποστηριχθούν επιστημονικά και θα αναγνωρίζονται από τις κυβερνήσεις.