Αν πριν λίγο καιρό άκουγε κάποιος ότι ετοιμάζονται να βγουν μαζικά στην αγορά αρώματα που παρασκευάστηκαν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και της νευρολογίας, μάλλον θα έλεγε ότι… κάτι βρωμάει με την είδηση αυτή και ότι αυτά δεν γίνονται.
Έλα όμως, που γίνονται και μάλιστα τα αρώματα που φτιάχτηκαν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και της νευρολογίας ετοιμάζονται να βγουν στο άμεσο μέλλον στα ράφια των καταστημάτων. Κάποια ήδη έχουν βγει σε δοκιμαστικό στάδιο. Τα αρώματα αυτά θα προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα σε όσους τα φορούν ή τα μυρίζουν.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian πολλές εταιρείες καλλυντικών έχουν επενδύσει σε νευρολογικές έρευνες, ενώ οι σύγχρονοι αρωματοποιοί έχουν στραφεί και στην τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν αρώματα που προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα στους ανθρώπους.
Τα αρώματα θα έχουν συγκεκριμένα συστατικά που έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να προκαλέσουν στοχευμένες συναισθηματικές αντιδράσεις όπως ηρεμία, ευφορία, ακόμα και υπνηλία.
Ο Χιούγκο Φερέιρα, ερευνητής στο Ινστιτούτο Βιοφυσικής και Βιοϊατρικής Μηχανικής στη Λισαβόνα, χαρτογραφεί την εγκεφαλική δραστηριότητα και την απόκριση στα αρώματα για να δημιουργήσει μια βάση δεδομένων με ουσίες και συστατικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή αυτών των νέων αρωμάτων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Με την όραση και την ακοή, μπορείτε να φανταστείτε το πρόσωπο ενός αγαπημένου προσώπου ή την αγαπημένη σας μελωδία. Είναι δύσκολο να φανταστείς μια μυρωδιά, παρόλο που αυτή μπορεί να προκαλέσει έναν χείμαρρο συναισθημάτων και αναμνήσεων», εξηγεί ο ερευνητής.
Η δομή του συστήματος όσφρησης είναι το μυστικό
Το μυστικό για το πως ένα άρωμα μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα βρίσκεται στη δομή του οσφρητικού συστήματος. Τα μηνύματα από τους υποδοχείς οσμών αποστέλλονται μέσω του οσφρητικού βολβού σε διάφορες περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν τα πάντα, από τη μνήμη και τη δίψα μέχρι το στρες.
«Η όσφρηση είναι η πιο ποικιλόμορφη αίσθηση με πολλούς διαφορετικούς υποδοχείς. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 400 διαφορετικές οικογένειες γονιδίων οσφρητικών υποδοχέων. Μεταξύ άλλων, αυτές οι διάφορες συνδέσεις μπορεί να εξηγήσουν γιατί μπορούμε να μυρίσουμε τον φόβο ή τη μυρωδιά της νίκης».
Πολλές εταιρείες καλλυντικών έχουν ήδη επενδύσει τεράστια ποσά σε νευρολογικές έρευνες.
Η L’Oréal συνεργάστηκε με την εταιρεία νευροτεχνολογίας Emotiv. Σε κάποια καταστήματα της Yves Saint Laurent φέτος σε όλο τον κόσμο, οι πελάτες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν μια κάσκα που πραγματοποιεί ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, με στόχο να ανακαλύψουν ποια αρώματα τους αρέσουν.
Η εταιρεία μόδας και αρωμάτων Puig είπε ότι χρειάστηκε 45.000.000 εγκεφαλικές μετρήσεις από άνδρες ηλικίας 18-35 ετών για να τελειοποιήσει την κολόνια Phantom by Paco Rabanne, προσθέτοντας λεβάντα και λεμόνι στη φόρμουλα ως αποτέλεσμα της έρευνάς της.
Η EveryHuman, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην «αλγοριθμική αρωματοποιία» δημιουργεί μοναδικά αρώματα μέσα σε λίγα λεπτά χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο και αλγόριθμους.