Οι φωτογραφίες με γυμνόστηθες γυναίκες σε βρετανικά έντυπα είχε αναχθεί σε... επιστήμη, ωστόσο κάπου εδώ όλο αυτό τελειώνει.
Η εφημερίδα Daily Star, η μοναδική ταμπλόιντ που εξακολουθούσε να δημοσιεύει φωτογραφίες γυμνόστηθων μοντέλων στην 3η σελίδα της, αποφάσισε να σταματήσει αυτήν την πρακτική που για χρόνια ήταν το “σήμα κατατεθέν” του λαϊκού, κουτσομπολίστικου Τύπου στη Βρετανία με τις γυμνές γυναίκες στο επίκεντρο.
Η διεύθυνση της εφημερίδας επιβεβαίωσε σήμερα ότι θα συνεχίσει να δημοσιεύει ολοσέλιδες φωτογραφίες γυναικών όμως, ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις των αναγνωστών της, δεν θα είναι πλέον ημίγυμνες. Η απόφαση αυτή χαιρετίστηκε από γυναικείες οργανώσεις ενώ ένας ειδικός αναλυτής των μέσων ενημέρωσης τόνισε ότι αντικατοπτρίζει τη σαρωτική αλλαγή στην κουλτούρα για το πώς αντιμετωπίζονται οι γυναίκες.
“Είναι εντυπωσιακό που μια εφημερίδα πανεθνικής κυκλοφορίας έβρισκε χώρο για αυτό το ξεπερασμένο περιεχόμενο για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα”, σχολίασε η Ρέιτσελ Κράις, η συνδιευθύντρια της οργάνωσης Συνασπισμός για τον τερματισμό της βίας σε βάρος γυναικών. “Αλλά η σεξουαλικοποίηση και αντικειμενικοποίηση των γυναικών και των κοριτσιών στις ταμπλόιντ συνεχίζεται, τόσο στις εικόνες που χρησιμοποιούνται όσο και στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται σοβαρά θέματα που αφορούν τις γυναίκες”, εξήγησε.
“Ας ελπίσουμε ότι αυτό είναι μια ένδειξη προόδου”, πρόσθεσε η Κράις.
Πρώτη η Sun… λάνσαρε τις γυμνές γυναίκες
Η εφημερίδα Sun ήταν η πρώτη βρετανική ταμπλόιντ που άρχισε την “παράδοση” να δημοσιεύει καθημερινά τη φωτογραφία μιας γυμνόστηθης γυναίκας στην 3η σελίδα της, τη δεκαετία του 1970. Πολύ σύντομα την ακολούθησαν και άλλες εφημερίδες.
Σταδιακά όμως ο Τύπος εγκατέλειψε αυτή τη συνήθεια, αντιμέτωπος με την κριτική εκείνων που υποστήριζαν ότι ήταν μειωτικό για τις γυναίκες και ενθάρρυνε την αντικειμενικοποίησή τους. Η Daily Star ήταν η τελευταία ταμπλόιντ που εξακολουθούσε να δημοσιεύει τέτοιες φωτογραφίες, αφού η Sun είχε σταματήσει, χωρίς τυμπανοκρουσίες, από το 2015.
“Πιστεύω ότι ήταν αναχρονισμός επειδή ζούσε σε άλλες εποχές απ’ ότι στην περίοδο που ξεκίνησε” αυτή η πρακτική, είπε ο αναλυτής μέσων ενημέρωσης Ρόι Γκρινσλέιντ. “Οι γυναίκες δεν το θεωρούν διασκεδαστικό να τις αντικειμενοποιούν και, όπως έδειξε το κίνημα #MeToo, ζούμε σε έναν καινούριο κόσμο και οι γυναίκες δεν ανέχονται αυτές τις βλακείες”, πρόσθεσε.
Ο Γκρινσλέιντ παρατήρησε πως όταν η Sun σταμάτησε να δημοσιεύει φωτογραφίες ημίγυμνων γυναικών δεν παρατηρήθηκε αξιοσημείωτη διαφορά στις πωλήσεις, κάτι που σημαίνει ότι η πρακτική αυτή ίσως να ήταν και “αντιπαραγωγική” για τους ιδιοκτήτες. Η ανάπτυξη των ψηφιακών μέσων σημαίνει άλλωστε ότι όσοι θέλουν να δουν τέτοιες εικόνες είναι πιο πιθανό να τις αναζητήσουν στο διαδίκτυο.
Ο ιδιοκτήτης της Daily Star Ρίτσαρντ Ντέσμοντ –στον οποίο ανήκαν και αρκετά πορνογραφικά έντυπα– την πούλησε πρόσφατα στον όμιλο Reach PLC που εκδίδει την Daily Mirror.