Είναι ο μόνος που μπορεί να σώσει την Tesla και είναι άφαντος
Ο Έλον Μασκ δίνει την εντύπωση ότι βρίσκεται παντού αυτές τις μέρες, εκτός από το μέρος που τον χρειάζεται περισσότερο και όσο ποτέ: στην Tesla, στο τιμόνι της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων του που τον έκανε τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο και τώρα δοκιμάζεται σκληρά.
Η Tesla και ο Έλον Μασκ βρίσκονται σε μια «κατάσταση έκτακτης ανάγκης» και ο διευθύνων σύμβουλος της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να περιορίσει τη δουλειά που κάνει για τον Ντόναλντ Τραμπ για να περιορίσει τη ζημιά αλλά δεν το κάνει.
Η μετοχή της Tesla έχει τη χειρότερη απόδοση στον δείκτη S&P 500 φέτος. Οι πωλήσεις πέφτουν παγκοσμίως. Το στρατιωτικού ύφους Cybertruck της εταιρείας ανακλήθηκε λόγω ενός εξωτερικού πάνελ που μπορεί να αποκολληθεί κατά την οδήγηση και σύμφωνα με ανάλυση των Financial Times, περίπου 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια φαίνεται να «εξαφανίστηκαν» από τον ισολογισμό της εταιρείας.
Και όλα αυτά, χωρίς καν να αναφερθεί κανείς στην εικόνα του brand. Η Tesla κάποτε αποτελούσε σύμβολο υπερηφάνειας για τους ανερχόμενους, περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους αριστερούς. Πιο πρόσφατα, έχει μετατραπεί σε σύμβολο της αυταρχικής δεξιάς.
Οι επενδυτές – ακόμα και οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές της Tesla – χάνουν την υπομονή τους.
Την Πέμπτη (20.03.2025), ο Νο 1 υποστηρικτής της Tesla στη Wall Street απηύθυνε έκκληση στον Μασκ και στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να «σταματήσουν να σιωπούν» και να διορθώσουν την κατάσταση.
«Ας το πούμε ξεκάθαρα: η Tesla περνάει κρίση και υπάρχει μόνο ένα άτομο που μπορεί να τη σώσει … ο Μασκ», έγραψε σε σημείωμά του προς τους πελάτες της Wedbush Securities ο αναλυτής Νταν Άιβς. «Η Tesla είναι ο Μασκ και ο Μασκ είναι η Tesla».
Αλλά πού είναι το αφεντικό;
«Ο Μασκ αφιερώνει το 110% του χρόνου του στο DOGE (και όχι ως CEO της Tesla)», σχολίασε ο Άιβς.
Ένας άλλος μεγάλος επενδυτής, ο Ρος Γκέρμπερ της Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, δήλωσε στο Bloomberg News την Τετάρτη ότι ο Μασκ «παραμελεί εντελώς την Tesla» και ότι ήρθε η ώρα το διοικητικό συμβούλιο να βρει νέο CEO.
Η Tesla δεν απάντησε στο αίτημα του CNN για σχόλιο.
Είναι δύσκολο να υπερβάλει κανείς για το πόσο ασυνήθιστο είναι να βλέπει έναν υποστηρικτή της Tesla, όπως ο Άιβς, να επικρίνει τόσο ανοιχτά τον Μασκ.
Εδώ και χρόνια, οι επενδυτές έχουν ανεχτεί κάθε είδους συμπεριφορά από τον Μασκ – από ρατσιστικά tweets και διάδοση fake news για τον Covid-19, μέχρι δημόσιες προσβολές προς επιχειρηματικούς συνεργάτες. Συμπεριφορές που θα θεωρούνταν ανεπίτρεπτες για οποιονδήποτε άλλο CEO.
Και παρόλο που ήταν επιρρεπής σε παιδιάστικες εκρήξεις, οι επενδυτές ήξεραν ότι θα επικεντρωνόταν στην εταιρεία όταν τα πράγματα πήγαιναν άσχημα. Το 2018, όταν η Tesla αντιμετώπιζε προβλήματα με την παραγωγή του Model 3, ο Μασκ δήλωσε ότι κοιμόταν στο εργοστάσιο και δούλευε όλη νύχτα για να διασφαλίσει ότι η εταιρεία θα πετύχαινε τον στόχο της.
Σίγουρα, η Tesla παραμένει η πιο δημοφιλής εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αμερική. Όμως χάνει ραγδαία μερίδιο αγοράς τόσο στις ΗΠΑ όσο και διεθνώς – εν μέρει λόγω της αυξανόμενης ανταγωνιστικότητας και εν μέρει επειδή η ίδια η Tesla δεν έχει επενδύσει αρκετά στην καινοτομία.
Αυτά τα βασικά επιχειρηματικά ζητήματα είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι επενδυτές γυρίζουν την πλάτη τους στην Tesla, με αποτέλεσμα η μετοχή να έχει χάσει τη μισή της αξία από τον Δεκέμβριο.
Οι κινήσεις του Μασκ επιδεινώνουν το πρόβλημα
Και μέσα σε όλα αυτά η εκκεντρική συμπεριφορά του Μασκ δεν βοηθάει. Μέχρι πρόσφατα, η Wall Street μπορεί να αγνοούσε τις δημόσιες εκκλήσεις για μποϊκοτάζ, περιστατικά βανδαλισμού ή μεμονωμένες διαμαρτυρίες έξω από εκθέσεις της Tesla.
Όμως, όπως επισημαίνει ο Άιβς, τα κοινωνικά κινήματα κατά του Μασκ δημιουργούν πραγματικούς κινδύνους που απειλούν να ρίξουν ακόμα περισσότερο τη μετοχή.
Επίσης, δεν βοηθά το γεγονός ότι ακόμη και οι πιο ισχυροί υποστηρικτές της Tesla δεν καταφέρνουν να σταματήσουν την πτωτική της πορεία, η οποία πλησιάζει τις εννέα συνεχόμενες εβδομάδες απωλειών.
Την Τετάρτη το βράδυ, ο υπουργός Εμπορίου Χάουαρντ Λάτνικ εμφανίστηκε στο Fox News και είπε ευθέως στους τηλεθεατές να «αγοράσουν Tesla» – μια δήλωση που φαίνεται να παραβιάζει τους κανόνες δεοντολογίας της κυβέρνησης, οι οποίοι απαγορεύουν στους αξιωματούχους να προωθούν συγκεκριμένες εταιρείες ή προϊόντα.
Η προτροπή του Λάτνικ δεν είχε ιδιαίτερο αποτέλεσμα: η μετοχή της Tesla έπεσε κατά 1,7% στις προσυνεδριακές συναλλαγές της Πέμπτης, αν και ανέκαμψε ελαφρώς (+0,17%) μέχρι το τέλος της ημέρας.
Μια εβδομάδα νωρίτερα, ο Ντόναλντ Τραμπ – παραδοσιακά αντίθετος στα ηλεκτρικά οχήματα – προώθησε δημόσια την Tesla από τον Κήπο του Λευκού Οίκου, δίνοντας μια προσωρινή αλλά βραχύβια άνοδο στη μετοχή της.
Συμπέρασμα; Ο Μασκ, του οποίου η τεράστια περιουσία συνδέεται άμεσα με το 13% των μετοχών της Tesla, επισκέφθηκε την Ουάσιγκτον πριν από δύο μήνες με το όραμα να διοικήσει την κυβέρνηση όπως μια επιχείρηση.
Κάνοντας αυτό, φαίνεται να παραμελεί την ίδια την επιχείρηση που τον έκανε διάσημο και τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο.
Πληροφορίες από CNN