Χωρίς σταματημό συνεχίζονται οι έρευνες στην Ινδονησία για τον εντοπισμό των σορών των 189 επιβαινόντων που έχασαν τη ζωή τους μετά τη συντριβή του Boeing της Lion Air. Οι αιτίες της συντριβής παραμένουν άγνωστες, 24 ώρες μετά την αεροπορική τραγωδία.
Ήδη, 24 ειδικοί σάκοι έχουν σταλεί σε ειδικούς για την αναγνώριση των σορών. Η αεροπορική τραγωδία στην Ινδονησία σημειώθηκε νωρίς το πρωί της Δευτέρας (29.10.2018), όταν το Boeing 737 Max 8 συνετρίβη στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Ιάβας, 13 λεπτά μετά την απογείωσή του.
Μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί από το σημείο της συντριβής 10 άθικτα πτώματα αλλά και ανθρώπινα μέλη. Ανάμεσα στις σορούς που έχουν ήδη ανασυρθεί από τα σωστικά συνεργεία είναι και το πτώμα ενός βρέφους μόλις 2 μηνών. Στη μοιραία πτήση επέβαινε άλλο ένα βρέφος κι ένα μεγαλύτερο παιδί.
Η Lion Air ανέφερε ότι συγκεντρώθηκαν ανθρώπινα υπολείμματα και τοποθετήθηκαν σε συνολικά 24 σάκους για πτώματα. Το σημείο των ερευνών βρίσκεται σε θαλάσσια περιοχή όπου το βάθος είναι από 30 ως 35 μέτρα, περίπου 15 χιλιόμετρα από την ακτή, στα βορειοανατολικά της Τζακάρτας.
Τα ανθρώπινα υπολείμματα μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο για να αρχίσει η διαδικασία της αναγνώρισής τους. Αναμενόταν να αρχίσουν να καταφθάνουν πολλά άλλα, ανέφερε το τηλεοπτικό δίκτυο Metro, επικαλούμενο αξιωματούχους.
Αν όντως επιβεβαιωθούν οι φόβοι των αρχών και δεν υπάρχει ουδείς επιζών, θα πρόκειται για το δεύτερο φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της Ινδονησίας. Ο Γιούσουφ Λατίφ, εκπρόσωπος της εθνικής υπηρεσίας έρευνας και διάσωσης, προεξόφλησε τη Δευτέρα ότι εάν βρεθούν επιζώντες, θα πρόκειται για αληθινό «θαύμα», με δεδομένη την κατάσταση στην οποία βρέθηκαν τα συντρίμμια και τα ανθρώπινα υπολείμματα που έχουν περισυλλεγεί.
Πάνω σε λινάτσες στο λιμάνι της Τζακάρτας αστυνομικοί τοποθετούσαν αντικείμενα που περισυνελέγησαν από τα νερά: από μέρη του εξοπλισμού του αεροπλάνου, όπως φιάλες οξυγόνου, ως προσωπικά αντικείμενα, πορτοφόλια, κινητά τηλέφωνα, μετρητά, σακίδια πλάτης, παπούτσια, ρούχα. Η διαδικασία της αναγνώρισης θα είναι δύσκολη, τόνισαν οι αρχές της Ινδονησίας.
Η τελευταία selfie στη γυναίκα του
Καθώς περνά ο χρόνος αρχίζουν να έρχονται φως προσωπικές ιστορίες των θυμάτων. Ανάμεσά τους αυτή του 22χρονου Deryl Fida Febrianto, που μερικά λεπτά πριν συντριβή το αεροπλάνο έστελνε μηνύματα στη σύζυγό του. Ανάμεσά τους και μια selfie.
Ο 22χρονος άνδρας είχε παντρευτεί την παιδική του αγάπη πριν από σχεδόν 2 μήνες. Έφυγε από το σπίτι τους για να δουλέψει σε κρουαζιερόπλοιο. Ήταν 06:01 όταν ο Febrianto έστειλε στη σύζυγό του, Lutfinani Eka Putri, μια φωτογραφία. Φαίνεται να φορά μάσκα. Οι δυο τους αντάλλασσαν μηνύματα αγάπης λίγο πριν από την τραγωδία.
Τα μηνύματα σταμάτησαν στις 06:12, αφού οκτώ λεπτά μετά το αεροπλάνο απογειώθηκε από την πρωτεύουσα της Ινδονησίας Τζακάρτα. Είχαν περάσει 13 λεπτά από την απογείωσή του όταν χάθηκε από τα ραντάρ και συνετρίβη με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 189 επιβαίνοντες.
Ο Deryl Fida Febrianto ήταν άτυχος. Σε αντίθεση με τον Σόνι Σεταβιάν, στέλεχος στο υπουργείο Οικονομικών της Ινδονησίας. Επρόκειτο κι εκείνος να βρίσκεται στη μοιραία πτήση. Αλλά καθ’ οδόν προς το αεροδρόμιο έπεσε σε κίνηση, καθυστέρησε κι έχασε το αεροπλάνο. Και αυτό του έσωσε τη ζωή.
Ο πιλότος του Boeing, που είχε προορισμό την Πανγκάλ Πινάν, στο νησί Μπανγκά, ζήτησε να του δοθεί άδεια να επιτρέψει στην Τζακάρτα λίγο μετά την απογείωση. Η πτήση αναμενόταν να διαρκέσει μία ώρα. «Υποβλήθηκε και εγκρίθηκε ένα αίτημα RTB» (σ.σ. return to base, επιστροφή στη βάση), ακόμη προσπαθούμε να κατανοήσουμε το γιατί», δήλωσε αξιωματούχος.
Τα λεπτά πριν από τη συντριβή
Η FlightRadar24 (σ.σ. της σουηδικής διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχει πληροφορίες πτήσης εμπορικών αεροσκαφών σε πραγματικό χρόνο σε έναν χάρτη) ανέφερε ασυνήθιστες ταχύτητες πτήσης και ύψος στα λίγα λεπτά που η πτήση JT610 βρισκόταν στον αέρα την Δευτέρα.
Τα δεδομένα από την FlightRadar24 δείχνουν ότι η πρώτη ένδειξη πως κάτι δεν πάει καλά στην πτήση της Δευτέρας ήρθε περίπου δύο λεπτά μετά την απογείωση, όταν το αεροσκάφος είχε φθάσει σε ύψος 2.000 ποδών. Σε εκείνο το σημείο έχασε ύψος περισσότερων από 500 ποδών και πήρε κλίση προς τα αριστερά προτού πάρει και πάλι ύψος και ανέβει στα 5.000 πόδια, όπου και παρέμεινε για το μεγαλύτερο μέρος της πτήσης.
Κατά τα τελευταία λεπτά της πτήσης το αεροπλάνο ξεκίνησε να αναπτύσσει πάλι ταχύτητα φθάνοντας τα 397 μίλια την ώρα, προτού χαθούν τα δεδομένα όταν πετούσε στα 3.650 πόδια. “Πετούσαν πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι θα περίμενε κάποιος”, δήλωσε πιλότος άλλης αεροπορικής εταιρείας.
Δύο ψαράδες που το είδαν να πέφτει είπαν στο Reuters ότι το αεροσκάφος ταλαντεύτηκε λίγο αλλά δεν έκανε κανέναν θόρυβο πέφτοντας σχεδόν οριζόντια. Κάνοντας κάθετη πτώση και πέφτοντας στη θάλασσα το αεροπλάνο έκανε έναν εκκωφαντικό θόρυβο και έπειτα εμφανίστηκε μια στήλη καπνού.
Ένας κάτοικος της περιοχής είπε πως άκουσε έναν ήχο που του φάνηκε σαν έκρηξη την ώρα που έπεσε το αεροπλάνο. «Νόμιζα ότι ήταν κεραυνός, αλλά ήταν διαφορετικός ήχος από αυτόν του κεραυνού, ήταν πολύ δυνατός ο κρότος», αφηγήθηκε.
Ο καιρός ήταν καλός την ώρα του δυστυχήματος περίπου στις 6:33 πμ της Δευτέρας, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Επιτροπής Ασφάλειας των Μεταφορών της Ινδονησίας, που επιβεβαίωσε ότι οι πιλότοι είχαν ζητήσει να επιστρέψουν στην Τζακάρτα. Πηγές των πιλότων υποστήριξαν ότι θα ήταν δυνατή μια ασφαλής προσγείωση ακόμη και με πρόβλημα στους δείκτες των οργάνων του αεροπλάνου και χωρίς να υπάρχει σύστημα αυτόματου πιλότου.
Ακόμα ψάχνουν την άτρακτο
Οι αρχές στην Ινδονησία συνεχίζουν ασταμάτητα τις έρευνες για να βρουν την άτρακτο του αεροπλάνου. Δύτες και υποβρύχια μέσα έχουν αναπτυχθεί στη θαλάσσια περιοχή όπου συνετρίβη το Boeing 737 Max 8 της χαμηλού κόστους εταιρίας Lion Air.
Οι αρχές ελπίζουν πως θα μπορέσουν άμεσα να ανακτήσουν τα “μαύρα” κουτιά του αεροσκάφους ώστε να εντοπίσουν τις αιτίες της πολύνεκρης τραγωδίας. Για να καταλάβουν το γιατί ένα ολοκαίνουργιο αεροπλάνο έπεσε λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του.
«Ελπίζουμε ότι σήμερα το πρωί θα καταφέρουμε να βρούμε (…) την άτρακτο», ή το κύριο μέρος των συντριμμιών, εξήγησε ο Σεργιάντο Τιαχιόνο, επικεφαλής της εθνικής υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών της Ινδονησίας, μιλώντας στο πρακτορείο Reuters. Πρόσθεσε ότι ακόμα ένα υποβρύχιο ακουστικό μέσο αναπτύχθηκε στην περιοχή στην προσπάθεια για να βρεθεί το κύριο τμήμα του αεροπλάνου.
Τέσσερα πολεμικά σαρώνουν με σόναρ ήδη την περιοχή όπου βρέθηκαν συντρίμμια αυθημερόν, στα ανοικτά των ακτών της Δυτικής Ιάβας, και 15 πλοία χτενίζουν την επιφάνεια. Ένα ελικόπτερο έκανε ήδη κύκλους πάνω από πέντε φουσκωτές βάρκες με 36 μέλη συνεργείων έρευνας και διάσωσης, ανάμεσά τους πολλούς δύτες έτοιμους να βουτήξουν στην πρώτη ένδειξη πως βρέθηκε κάτι.
Η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στην Ινδονησία σημειώθηκε το 1997, όταν ένα A300 της Garuda συνετρίβη στην πόλη Μεντάν, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 234 άνθρωποι
Αυτό ήταν το πρώτο δυστύχημα το οποίο ενεπλάκη το 737 Max, ένα αναβαθμισμένο αεροσκάφος με μεγαλύτερη αποδοτικότητα ως προς την οικονομία καυσίμου. Η ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Lion, που ιδρύθηκε το 1999, ανέφερε ότι το 737, που είχε τεθεί σε υπηρεσία τον Αύγουστο, ήταν ικανό προς πτήση και είχε περάσει τεχνικούς ελέγχους, ενώ ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του είχαν μαζί 11.000 ώρες πτήσης.
«Πετούσε αλλοπρόσαλλα»
Στο μεταξύ έρχεται στο φως η πληροφορία πως το μοιραίο αεροπλάνο, μόλις μια μέρα πριν συντριβή πετούσε αλλοπρόσαλλα όταν παρουσιάστηκε “τεχνικό πρόβλημα” όπως προκύπτει από στοιχεία του Flightradar24.
Μετά την απογείωσή του από το Ντενπασάρ, στο Μπαλί, το απόγευμα της Κυριακής, το αεροσκάφος ανέφερε ασυνήθιστες μεταβολές στο ύψος και στην ταχύτητα πτήσης, περιλαμβανομένης της πτώσης κατά 875 πόδια μέσα σε 27 δευτερόλεπτα ενώ θα έπρεπε κανονικά να έχει ανοδική πορεία, προτού σταθεροποιηθεί και συνεχίσει την πορεία του για την Τζακάρτα.
Το BBC, που είναι ενήμερο για το περιεχόμενο του δελτίου τεχνικού ελέγχου της πτήσης Μπαλί-Τζακάρτα που είχε κάνει το Boeing την Κυριακή, μετέδωσε πως αναφέρθηκε «έλλειψη αξιοπιστίας» σε ένα όργανο μέτρησης της ταχύτητας και παρουσιάζονταν επίσης αποκλίσεις στις μετρήσεις υψομέτρου μεταξύ των οργάνων του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη
Ωστόσο, οι πιλότοι συνέχισαν την πτήση σε ανώτατο ύψος 28.000 πόδια σε σχέση με τα 36.000 πόδια που πετούσε εκτελώντας το ίδιο δρομολόγιο νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα. Σύμφωνα με την εταιρία, το τεχνικό πρόβλημα αυτό είχε εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί βάσει των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Δύο από τους επιβάτες της συγκεκριμένης πτήσης ανέβασαν στο Instagram σχόλια για προβλήματα στο σύστημα κλιματισμού και στον φωτισμό της καμπίνας προτού αναχωρήσει το αεροσκάφος με καθυστέρηση περίπου τριών ωρών. “Θύμωσα καθώς είχα πληρώσει εισιτήριο και ως εκ τούτου είχα κάθε δικαίωμα να αμφισβητήσω την ασφάλεια του αεροσκάφους”, σχολίασε μία από τις επιβάτες, η τηλεπαρουσιάστρια Κοντσίτα Κάρολαϊν. Η ίδια πρόσθεσε ότι ο κινητήρας έκανε έναν “περίεργο” ήχο κατά την απογείωση, ο οποίος συνεχίστηκε και στη διάρκεια της πτήσης.
Δεν είναι σαφές αν τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στην καμπίνα συνδέονταν με το τεχνικό πρόβλημα που ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας. Η πτήση Ντενπασάρ-Τζακάρτα προσγειώθηκε στις 10:55 μμ τοπική ώρα της Κυριακής δίνοντας στους μηχανικούς 6,5 ώρες το μέγιστο για να πραγματοποιήσουν ελέγχους προτού το αεροσκάφος αναχωρήσει για την μοιραία πτήση Τζακάρτα-Πανγκάλ Πινάνγκ στις 6:20 πμ της Δευτέρας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ, TIME και news.com.au