Έπειτα από 41 ημέρες απεργίας στις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ (τη Ford, τη General Motors και τη Stellantis) το συνδικάτο των εργαζομένων United Auto Workers (UAW) και η Ford κατέληξαν τελικά σε «συμφωνία επί της αρχής», την οποία ο Μπάιντεν χαρακτήρισε «ιστορική».
«Χαιρετίζω το UAW και τη Ford που συμφώνησαν έπειτα από εντατικές και καλή τη πίστει διαπραγματεύσεις και που κατέληξαν σήμερα το βράδυ σε ιστορική συμφωνία επί της αρχής», ανέφερε ο Μπάιντεν σε ανακοίνωση του Λευκού Οίκου.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η συμφωνία προβλέπει κυρίως αύξηση 25% στον βασικό μισθό σε διάστημα τεσσεράμισι ετών, όσο διαρκεί η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, με αρχική αύξηση 11% για το πρώτο έτος.
Τώρα μένει να επικυρωθεί από τα μέλη του συνδικάτου στη διάρκεια ψηφοφορίας που θα διεξαχθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Ικανοποίηση και στις 2 πλευρές
Η Ford δήλωσε “ικανοποιημένη” από το αποτέλεσμα. “Πετύχαμε πράγματα τα οποία κανείς δεν πίστευε εφικτά”, επεσήμανε ο Σον Φέιν πρόεδρος του UAW.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
“Από την έναρξη της απεργίας η Ford έθεσε στο τραπέζι 50% περισσότερα από όσα είχε προτείνει όταν σταματήσαμε (να εργαζόμαστε). Η συμφωνία αυτή μας θέτει σε νέο δρόμο για να αλλάξουμε την κατάσταση στη Ford, στις Big Three (τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες) και στο σύνολο της βιομηχανίας αυτοκινήτων”, πρόσθεσε.
Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται ταυτόχρονη απεργία στις Big Three. Στις κινητοποιήσεις συμμετείχαν την Τρίτη σχεδόν 45.000 εργαζόμενοι από τους 146.000 που είναι εγγεγραμμένοι στο UAW.
“Επικεντρωνόμαστε στην επανάληψη των εργασιών στο εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων pick-up του Κεντάκι, στο εργοστάσιο συναρμολόγησης του Μίσιγκαν και σε αυτό του Σικάγο, στην επιστροφή στις θέσεις τους 20.000 εργαζομένων της Ford και στην παροχή της πλήρους γκάμας (των προϊόντων μας) στους πελάτες μας”, δήλωσε ο Τζιμ Φάρλι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σε ανακοίνωση.
Έπειτα από μια επί της αρχής συμφωνία, τα συνδικάτα πολλές φορές δεν σταματούν τις απεργιακές κινητοποιήσεις μέχρι αυτή να επικυρωθεί από τα μέλη τους. Όμως το UAW ανακοίνωσε ότι οι εργαζόμενοι στη Ford θα επιστρέψουν στις θέσεις τους, ένα μέσο για να ασκήσουν πίεση στη General Motors και τη Stellantis.
“Πρόκειται για μια στρατηγική απόφαση που έχει στόχο να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή συμφωνία”, υπογράμμισε ο Τσακ Μπράουνινγκ αντιπρόεδρος του UAW. “Το τελευταίο πράγμα που η General Motors και η Stellantis θέλουν είναι η Ford να ανακτήσει πλήρως την ικανότητα παραγωγής της την ώρα που εκείνες χάνουν χρόνο”, πρόσθεσε.
Την Τρίτη το UAW είχε ζητήσει από τα 5.000 μέλη του που εργάζονται στο εργοστάσιο της GM στο Άρλινγκτον του Τέξας να συμμετάσχουν στις κινητοποιήσεις, αφού η εταιρεία δημοσίευσε τα τριμηνιαία οικονομικά της αποτελέσματα, σύμφωνα με τα οποία κατέγραψε κέρδη υψηλότερα του αναμενόμενου.
“Ένα ακόμη τρίμηνο ρεκόρ, μία ακόμη χρονιά ρεκόρ. Όπως λέμε εδώ και μήνες: τα κέρδη ρεκόρ δεν σημαίνουν συμβόλαια ρεκόρ”, σχολίασε ο Σον Φέιν.
Αυξήσεις
Η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που διαπραγματεύθηκε το συνδικάτο με τη Ford προβλέπει μισθολογική αύξηση λίγο μικρότερη του 40% που ζητούσε ο Σον Φέιν όταν το UAW ξεκίνησε την απεργία, στις 15 Σεπτεμβρίου, αλλά σαφώς υψηλότερη από το 9% που είχε προτείνει αρχικά η αυτοκινητοβιομηχανία.
“Η συμφωνία προβλέπει αύξηση 25% του βασικού μισθού ως τον Απρίλιο του 2028”, εξήγησε το συνδικάτο στην ανακοίνωσή του. “Αυτό θα μεταφραστεί σε αύξηση μεγαλύτερη του 30% για τους πιο υψηλούς μισθούς, δηλαδή περισσότερα από 40 δολάρια την ώρα, και αύξηση 60% για τον αρχικό μισθό, κατά περισσότερα από 28 δολάρια την ώρα”, πρόσθεσε.
“Οι πιο χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι της Ford θα ωφεληθούν από αύξηση μεγαλύτερη του 150% το διάστημα που καλύπτει η συμφωνία”, επεσήμανε.
Εξάλλου η συμφωνία προβλέπει βελτίωση των συντάξεων και διασφαλίζει το δικαίωμα των εργαζομένων να απεργούν σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας ενός εργοστασίου.
“Μαζί έχουμε αρχίσει να ανατρέπουμε την τάση για την εργατική τάξη σε αυτή τη χώρα”, διαβεβαίωσε ο Σον Φέιν.