Τα δύο ελληνικά πλοία εξακολουθούν να βρίσκονται υπό κατάληψη στο Ιράν και ήρθε η πρώτη επίσημη αντίδραση των αρχών μετά την ανάληψη της ευθύνης από Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης.
Oι ναυτιλιακές αρχές του Ιράν ανακοίνωσαν σήμερα ότι το πλήρωμα των δύο κατασχεθέντων ελληνικών τάνκερ δεν τελεί υπό κράτηση, αλλά βρίσκεται πάνω στα πλοία και είναι καλά στην υγεία του, μετέδωσε το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων Tasnim News και αναμετέδωσε το Reuters.
«Το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ δεν έχει συλληφθεί και όλα τα μέλη του πληρώματος… είναι καλά στην υγεία τους και προστατεύονται και τους παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες ενώ βρίσκονται επί των πλοίων, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο», αναφέρει ο κρατικός Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν σε ανακοίνωση που μετέδωσε το Tasnim.
Καταδικάζει το Φόρειν ‘Οφις
Την ίδια την ώρα θέση για την κατάληψη των ελληνικών πλοίων στο Ιράν πήρε το βρετανικό υπουργείο Εξωτερικών καταδικάζοντας το γεγονός. «Η κατάσχεση ελληνικών πλοίων από τους IRGC (Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης) είναι απαράδεκτη. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει δεσμευτεί για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια της ναυτιλίας στα στενά του Ορμούζ». Αυτό απάντησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν του ζητήθηκε η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου για την κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ από τους Φρουρούς της Επανάστασης, το επίλεκτο σώμα των ιρανικών ενόπλων δυνάμεων.
Παρόμοια προβλήματα αντιμετώπισε τον Ιούλιο του 2019 και η Βρετανία όταν τότε οι Φρουροί της Επανάστασης κατέλαβαν δύο βρετανικά πετρελαιοφόρα: το Stena Impero και το Mesdar. Το δεύτερο το άφησαν ελεύθερο σχεδόν άμεσα μετά από οδηγίες που πήραν από τις ιρανικές αρχές. Το Stena Impero όμως, αφού «ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία και ξεκίνησαν οι απαραίτητες έρευνες», σύμφωνα με τους Φρουρούς της Επανάστασης, κατασχέθηκε γιατί «δεν τηρούσε τους διεθνείς θαλάσσιους κανονισμούς».
Τόσο η Βρετανία όσο και άλλες χώρες της Δύσης υποστήριζαν ότι η κατάσχεση του Stena Impero αποτελούσε αντίποινα για την κατάσχεση του ιρανικού υπερ-δεξαμενόπλοιου Grace 1 κοντά στο Γιβραλτάρ, 15 μέρες πριν. Οι Βρετανοί τότε κατηγόρησαν το Grace 1 ότι παραβίασε τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Συρίας.
Τελικά το Stena Impero απελευθερώθηκε δύο μήνες αργότερα, συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2019.
Να σημειωθεί ότι την εποχή εκείνη, για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά, το βρετανικό υπουργείο Άμυνας αποφάσισε να στείλει πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας τα οποία συνόδευαν τα υπό βρετανική σημαία δεξαμενόπλοια κατά τη διέλευσή τους από τα Στενά του Ορμούζ.