Θρήνος και απόγνωση για τους συγγενείς των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας που βύθισε στο πένθος δυο χώρες, τη Βραζιλία και την Κολομβία αλλά και το παγκόσμιο ποδόσφαιρο. Η συντριβή του αεροσκάφους της εταιρίας Lamia στα βουνά έξω από το Μεντεγίν της Κολομβίας ξεκλήρισε μια ολόκληρη ομάδα: τη «Σταχτοπούτα» του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου, Σαπεκοένσε. Μιας ομάδας που από την τέταρτη κατηγορία της Βραζιλίας, μέσα σε λίγα χρόνια, βρέθηκε να έχει πάρει το εισιτήριο για τον τελικό του Copa Sudamericana, αλλά το όνειρο έμελλε να γίνει εφιάλτης.
71 νεκροί και έξι τραυματίες είναι ο αναθεωρημένος απολογισμός. Αρχικά, είχε ανακοινωθεί επίσημα πως οι νεκροί ήταν 75 αλλά στη συνέχεια αποκαλύφθηκε πως τέσσερις από τους επιβάτες της μοιραίας πτήσης, δεν μπήκαν ποτέ στο αεροπλάνο.
Οι εικόνες από το σημείο της συντριβής είναι δύσκολο να περιγραφούν. Άψυχα κορμιά διασκορπισμένα, το αεροσκάφος κατεστραμμένο σχεδόν ολοσχερώς και στρατιώτες να φρουρούν τα συντρίμμια στη διάρκεια της νύχτας έως ότου να συνεχιστούν οι έρευνες για τον εντοπισμό όλων των σορών με το πρώτο φως της μέρας.
Τα “μαύρα” κουτιά του αεροπλάνου βρέθηκαν από το απόγευμα της Τρίτης (29.11.2016) λίγες ώρες μετά την τραγωδία και από αυτά περιμένουν όλοι να μάθουν τι πραγματικά συνέβη στα τελευταία δραματικά λεπτά. Ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου λίγα λεπτά πριν το αεροπλάνο χαθεί από τα ραντάρ. Λέγεται πως ενημέρωσε τον Πύργο Ελέγχου για πρόβλημα στα ηλεκτρικά συστήματα του αεροσκάφους.
Esta es la zona de la tragedia aérea en el municipio de La Unión. pic.twitter.com/UT6oW9RSLd
— MiOriente (@MiOriente) November 30, 2016
Για την ώρα δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση για τα αίτια που προκάλεσαν την πολύνεκρη τραγωδία. Τα επικρατέστερα σενάρια είναι τρία: είτε το αεροπλάνο είχε όντως πρόβλημα στα ηλεκτρικά συστήματα, είτε έμεινε από καύσιμα είτε συνεντρίβη εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών.
Click4more: Κολομβία: Τραγική μοίρα! Ίδιο τέλος με τον πατέρα του ο ήρωας πιλότος [pics, vids]
Υπάρχουν φυσικά πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Μια μαρτυρία έρχεται να ρίξει λίγο φως στο τι μπορεί να συνέβη. Το σημείο όπου έπεσε το αεροπλάνο βρίσκεται πέντε μίλια από το αεροδρόμιο και κοντά σε κατοικημένη περιοχή. Οι κάτοικοι έχουν συνηθίσει τον θόρυβο των αεροπλάνων αλλά αυτό που έζησαν τα ξημερώματα της Τρίτης, ήταν πρωτόγνωρο. Πολλοί ήταν εκείνοι που πετάχτηκαν τρομαγμένοι από τα κρεβάτια τους τρομοκρατημένοι.
«Πέρασε πάνω από το σπίτι μου, αλλά δεν υπήρχε θόρυβος, ο κινητήρας δεν πρέπει να λειτουργούσε» είπε η 35χρονη Νάνσι Μουνιόθ, που καλλιεργεί φράουλες στην περιοχή. «Σκέφτηκα ότι ήταν μια βόμβα, επειδή οι αντάρτες του FARC, διατηρούν στρατιωτική υποδομή εδώ. Τότε ακούσαμε τους διασώστες φτάνουν», είπε ο σύζυγός της Φαμπιάν.
Αν το όντως οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν και ο πιλότος το κατάλαβε, ίσως πήρε την απόφαση πως θα έπρεπε να επιχειρήσει αναγκαστική προσγείωση και άδειασε τα καύσιμα για να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο να γίνει έκρηξη.
Ειδικοί από τη Βραζιλία, την Κολομβία και τη Βρετανία (όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο) έχουν ήδη ξεκινήσει να ερευνούν τα αίτημα του πολύνεκρου δυστυχήματος της πτήσης 2933 της εταιρίας Lamia. Και ίσως η απάντηση να βρίσκεται στον τόπο της συντριβής.
Εκείνο στο οποίο στέκονται είναι το γεγονός πως δεν υπάρχουν ενδείξεις φωτιάς στα συντρίμμια του Avro RJ85. Και αυτό οδηγεί τους ειδικούς στην εκτίμηση πως ίσως τελικά το αεροπλάνο να έμεινε από καύσιμα. Και αν συνέβη αυτό, οι κινητήρες θα είχαν σταματήσει να λειτουργούν, μια εκτίμηση που “κολλάει” με τη μαρτυρία της κατοίκου. Τι μπορεί να το προκάλεσε; Είτε από διαρροή καυσίμων, είτε πάγωσαν τα σωληνάκια και διακόπηκε η παροχή καυσίμων, είτε κατέρρευσαν οι αντλίες καυσίμων είτε προκλήθηκε από ανθρώπινο λάθος.
Ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Κολομβίας Αλφρέδο Μποκανέγκρα τόνισε, σύμφωνα με το ANSA, πως αν και οι πρώτες έρευνες οδηγούν στο συμπέρασμα ενός ηλεκτρολογικού προβλήματα, η πιθανότητα το αεροπλάνο να έμεινε από καύσιμα δεν έχει αποκλειστεί. Πρόσθεσε ότι οι ερευνητές θα πρέπει να διαπιστώσουν γιατί το αεροπλάνο δεν είχε πολλά καύσιμα, από τη στιγμή που απείχε μόλις πέντε μίλια από το αεροδρόμιο όπου επρόκειτο να προσγειωθεί.
«Αυτό που ξέρουμε είναι πως δεν εκδηλώθηκε πυρκαγιά όταν το αεροπλάνο συνετρίβη και αυτός είναι ένας από τους λόγους που υπάρχουν επιζώντες» είπε ο Τζέφρι Τόμας, διευθυντής του Airlineratings.com. Η εικόνα από το σημείο της συντριβής δείχνει στους ειδικούς πως το αεροπλάνο είτε είχε λίγα είτε καθόλου καύσιμα.
Το αν έχει ένα αεροπλάνο που κάνει εμπορικές πτήσεις λίγα καύσιμα είναι κάτι σπάνιο. Και αυτό γιατί «είναι τόσοι πολλοί οι έλεγχοι για να είναι βέβαιο ότι υπάρχουν αρκετά καύσιμα για την πτήση» είπε ο Grant Brophy, ερευνητής ασφάλειας πτήσεων.
Οι ερευνητές θα προσπαθήσουν να αναπαραστήσουν τις τελευταίες ώρες της πτήσης χρησιμοποιώντας στοιχεία από τα “μαύρα” κουτιά αλλά και από τα αρχεία συντήρησης και κατασκευής. Το θετικό είναι πως τα “μαύρα” κουτιά έχουν βρεθεί σχεδόν ανέπαφα.
Το αεροπλάνο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Βιρου Βίρου της Σάντα Κρουζ στη Βολιβία στις 18:18 το απόγεμα της Δευτέρας (τοπική ώρα) και σύμφωνα με το FlightRadar24 άρχισε να κάνει κύκλους σχεδόν πάνω από το σημείο της συντριβής ενώ βρισκόταν στα 20.000 πόδια.
Το αεροπλάνο Avro είχε ξεκινήσει τις πτήσεις το 1999. Μέχρι τον Ιούλιο του 2016, είχαν γίνει επτά ατυχήματα και επτά δυστυχήματα με τέτοιου είδους αεροσκάφη.
Και ενώ οι ερευνητές προσπαθούν να καταλάβουν τι συνέβη και θρηνούμε 71 ζωές, οι γιατροί δίνουν μάχη για να κρατήσουν στη ζωή τους έξι επιζώντες. Οι τρείς είναι ποδοσφαιριστές της Σαπεκοένσε, οι δυο μέλη του πληρώματος (μια αεροσυνοδός και ένας τεχνικός) και ένας δημοσιογράφος που ακολουθούσε την αποστολή της ομάδας για τον τελικό του Copa Sudamericana κόντρα στην Ατλέτικο Νασιονάλ της Κολομβίας.
Ο τερματοφύλακας Τζάκσον Φόλμαν αναρρώνει από τον ακρωτηριασμό του δεξιού ποδιού του. Ο αμυντικός Ελιο Νέτο παραμένει στη μονάδα εντατικής θεραπείας με σοβαρό τραύμα στο κρανίο, τον θώρακα και τους πνεύμονες του, ενώ ο επίσης αμυντικός Αλαν Ρούσελ υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση της σπονδυλικής στήλης.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ, CNN
Φωτογραφίες: EFE / ΑΠΕ – ΜΠΕ