Στιγμές χάους. Στιγμές φόβου. Οι τελευταίες δραματικές στιγμές πριν το αεροπλάνο της εταιρίας Lamia συντριβή σε απόκρημνη περιοχή έξω από το Μεντεγίν της Κολομβίας, παρασύροντας στο θάνατο 71 ανθρώπους. Οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές και μέλη της ομάδας Σαπεκοένσε, που ταξίδευε στην Κολομβία για να παίξει τον πρώτο τελικό του Copa Sudamericana κόντρα στην Ατλέτικο Νασιονάλ.
Σχεδόν 24 ώρες μετά την πολύνεκρη τραγωδία, που έχει βυθίσει στο πένθος τη Βραζιλία και την Κολομβία αλλά και το παγκόσμιο ποδόσφαιρο, έρχονται στο φως λεπτομέρειες από τις τελευταίες δραματικές στιγμές μέσα στο αεροπλάνο. Η αιτία της συντριβής παραμένει αδιευκρίνιστη. «Σκοτεινό» σημείο το τι έγινε με τα καύσιμα του αεροπλάνου κι αν αυτά είχαν τελειώσει.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Μιγκέλ Μπόρχα, παίκτης της Νασιονάλ, κατήγγειλε ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε πολλά προβλήματα και χρειαζόταν συνεχώς ανεφοδιασμό. Ήταν ένα αεροπλάνο το οποίο χρησιμοποιούσαν πολλές ομάδες της Λατινικής Αμερικής. Μεταξύ αυτών, πριν από λίγες μέρες μάλιστα, η εθνική Αργεντινής. «Είναι το ίδιο αεροσκάφος, το ίδιο πλήρωμα, ο ίδιος πιλότος… Πολλές φορές είχαμε πάρει κι εμείς τη συγκεκριμένη πτήση και είχαμε σταματήσει γι’ ανεφοδιασμό» δήλωσε ο Μπόρχα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Και ενώ το τί οδήγησε στην πολύνεκρη τραγωδία και τον αφανισμό της Σεπεκοένσε (που έγραψε το όνομά της στη λίστα με τις αεροπορικές τραγωδίες που βύθισαν το παγκόσμιο ποδόσφαιρο στο πένθος, μαζί με τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και την Τορίνο) παραμένει άγνωστο, πιλότος της εταιρίας Avianca αποκαλύπτει πως άκουσε στον ασύρματο τον τελευταίο διάλογο που είχε ο πιλότος της Lamia με τον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου Χοσέ Μαρία Κόρντοβα κοντά στο Μεντεγίν.
Εκεί επρόκειτο να προσγειωθεί η μοιραία πτήση. Αλλά πέντε μίλια πριν φτάσει στον προορισμό της, συνετρίβη. Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει ο πιλότος της Avianca, όπως αναφέρει το elespectador.com, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους της Lamia επικοινώνησε με τον Πύργο Ελέγχου και ενημέρωσε ότι είχε πρόβλημα με τα καύσιμα και ζήτησε να του δοθεί προτεραιότητα για προσγείωση.
Εκείνη την ώρα, το αεροπλάνο RJ85 πετούσε πάνω από εκείνο της Avianca. Ο Πύργος Ελέγχου του απάντησε ότι δεν μπορούσε να του δώσει προτεραιότητα γιατί υπήρχε ένα άλλο αεροπλάνο, της εταιρίας Viva Colombia, που προηγούνταν και είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου. Στην πρώτη αυτή επικοινωνία, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο πιλότος της Avianca, ο κυβερνήτης του μοιραίου αεροπλάνου δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου. «Πλησιάζουμε, πλησιάζουμε, έχουμε πρόβλημα τα καύσιμα» φέρεται να είπε.
Ακολούθησε δεύτερη επικοινωνία του με τον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου στο Ρίο Νέγρο. «Όταν το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος, τότε εξέπεμψε σήμα κινδύνου» υποστήριξε ο πιλότος της Avianca, που ισχυρίζεται επίσης πως είδε τα φώτα του αεροπλάνου της Lamia να σβήνουν.
Αφού στη δεύτερη επικοινωνία εξέπεμψε sos, ο Πύργος Ελέγχου ενημέρωσε τον κυβερνήτη πως θα μπορούσε να προσγειωθεί στην πίστα 01 και ζήτησε να αναφέρει το πρόβλημα που έχει. Ο κυβερνήτης απάντησε ότι είχε πρόβλημα με το ηλεκτρονικό σύστημα και ζήτησε να αδειάσει η πίστα για να προσγειωθεί.
Η υπάλληλος στον Πύργο Ελέγχου ισχυρίστηκε ότι δεν άκουγε τον πιλότο στον ασύρματο. Και εκείνος απελπιζόταν όλο και περισσότερο, περιγράφει ο κυβερνήτης της Avianca που μαζί με τους συνεργάτες του άκουγαν τα πάντα. Εκείνη την ώρα, το αεροσκάφος ήταν τα 21.000 πόδια. «Ο πιλότος φώναζε “βοήθεια, βοήθεια” κι εμείς καθώς τους ακούγαμε, είχαμε μείνει σιωπηλοί. Ξαφνικά δεν ακούγαμε τίποτα. Η φωνή της υπαλλήλου “έσπασε” κι εμείς αρχίσαμε να κλαίμε» είπε ο κυβερνήτης της Avianca στην κατάθεσή του.
Συγκλονιστικές είναι και οι μαρτυρίες του τεχνικού αεροσκάφους Έργιν Τουμίρι και της αεροσυνοδού Χιμένα Σουάρες, των δυο από τους συνολικά έξι διασωθέντες της πολύνεκρης τραγωδίας. Περιγράφουν το χάος που επικράτησε στην καμπίνα του αεροσκάφους όταν εκείνο άρχισε τη μοιραία πτώση.
Μιλούν για το φόβο των επιβατών, πως πολλοί είχαν σηκωθεί όρθιοι μέσα στον τρόμο τους και φώναζαν. Ο Τουμίρι δεν έκρυψε πως οφείλει τη ζωή του στην πιστή εφαρμογή του πρωτοκόλλου, για το τι πρέπει να κάνει σε τέτοιες περιπτώσεις. Η νεαρή αεροσυνοδός αποκάλυψε πως το μόνο πράγμα που θυμάται είναι να κλείνουν τα φώτα του αεροπλάνου. Μετά σκοτάδι…
“Έβαλα τις τσάντες ανάμεσα στα πόδια μου και κάθισα σε εμβρυακή στάση, πληροφορία την οποία μας δίνουν σε περίπτωση δυστυχήματος. Πριν πέσει το αεροπλάνο, πολλοί είχαν σηκωθεί από τις θέσεις τους και φώναζαν. Σώθηκα επειδή ακολούθησα το πρωτόκολλο που ισχύει σε περιπτώσεις ανάγκης”, τόνισε ο τεχνικός του αεροσκάφους, Έργιν Τουμίρι.
“Το τελευταίο πράγμα που θυμάμαι είναι να σβήνουν τα φώτα στην καμπίνα. Ακολούθησαν δυνατές αναταράξεις και το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος. Μετά υπάρχει κενό”, ανέφερε η αεροσυνοδός Χιμένα Σουάρες.