Οι τουρκικές επιχειρήσεις νιώθουν τον αντίκτυπο από τη δραματική υποτίμηση στην οποία υπόκειται η τουρκική λίρα.
Πολλές εταιρίες πιέζονται λόγω των υψηλότερων ενοικίων και του κόστους εισαγωγής. Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, εμφανίζονται συγκρατημένοι στις δαπάνες τους με την ελπίδα ότι το νόμισμα θα ανακάμψει. Η τουρκική λίρα έχει χάσει το ένα πέμπτο της αξίας της φέτος, τροφοδοτώντας τον διψήφιο πληθωρισμό της Τουρκίας και πλήττοντας πολλούς καταστηματάρχες που πληρώνουν ενοίκιο σε δολάρια.
Υποφέρουν οι καταστηματάρχες από το “σοκ” με την τουρκική λίρα
Στο εμπορικό κέντρο Cevahir Mall της Κωνσταντινούπολης, που υπάρχουν από ακριβά έως και πιο οικονομικά ρούχα και ηλεκτρονικά, οι λιανέμποροι λένε ότι οι επιχειρήσεις τους, πολλές εκ των οποίων πληρώνουν τα γενικά τους έξοδα σε δολάρια, υποφέρουν.
[read4more]
Ο Νεντίμ Σόι, ιδιοκτήτης καταστήματος franchise της τουρκικής εταιρίας οικιακών ηλεκτρικών συσκευών Vestel, δήλωσε ότι η αδύναμη λίρα οδήγησε ανοδικά τα κόστη, μεγάλο μέρος των οποίων καταβάλλονται σε ξένο νόμισμα.
«Κάθε μήνα, υπάρχει μια αύξηση τιμών 4-5% λόγω της αστάθειας στη συναλλαγματική ισοτιμία», δήλωσε.
Ο Σόι ήταν ο ένας από τους εννέα καταστηματάρχες μεγάλων και μεσαίων εταιριών που μίλησε στο Reuters στο συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο, των οποίων τα προϊόντα είναι εγχώρια και εισαγόμενα. Όταν το Reuters επισκέφθηκε το εμπορικό κέντρο ένα πρωινό αυτής της εβδομάδας, στα καταστήματα επικρατούσε ησυχία. Αρκετοί από αυτούς, δείχνοντας τις σχεδόν άδειες αίθουσες, δήλωσαν ότι οι πωλήσεις έχουν μειωθεί και οι πελάτες, που έχουν πληγεί από τις υψηλότερες συναλλαγματικές ισοτιμίες, δεν μπορούν να αντέξουν τις αυξήσεις τιμών.
Κάποιοι πελάτες στο εμπορικό κέντρο δήλωσαν ότι έχουν κουραστεί από το πόσο γρήγορα αυξάνονται οι τιμές κάποιων προϊόντων σε δολάρια, ιδιαίτερα σε τεχνολογικά προϊόντα όπου η Τουρκία εξαρτάται σχεδόν απολύτως από εισαγωγές.
«Σε αυτές τις εποχές, ως καταναλωτές, απέχουμε από προϊόντα οι τιμές των οποίων είναι σε δολάρια», δήλωσε ο Μούτλου, διαχειριστής χαρτοφυλακίου. Πρόσθεσε ότι αποφεύγει την αγορά ακριβών ξένων προϊόντων έως ότου να σταθεροποιηθεί η λίρα. «Περιμένω για τις εκλογές και μετά», δήλωσε.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη χάνεται και… “φταίει” η τουρκική λίρα
Ο πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν προκάλεσε μαζική πώληση της ήδη αποδυναμωμένης λίρας την περασμένη εβδομάδα όταν δήλωσε ότι σχεδιάζει να αποκτήσει μεγαλύτερο έλεγχο της οικονομίας μετά τις εκλογές του επόμενου μήνα, εντείνοντας τις ανησυχίες για την επιρροή του στη νομισματική πολιτική.
Οι απώλειες της λίρας, που έχουν διαβρώσει την αγοραστική δύναμη των απλών Τούρκων, θα μπορούσαν να αποτελέσουν κακό οιωνό για τις πιθανότητές του στις προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές της 24ης Ιουνίου.
Το Τουρκικό Στατιστικό Ινστιτούτο ανακοίνωσε σήμερα ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε τον Μάιο στο χαμηλότερο επίπεδο της χρονιάς. Ο δείκτης εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε στις 69,9 μονάδες αυτό τον μήνα από τις 71,9 τον Απρίλιο. Κάθε τιμή κάτω από τις 100 μονάδες υποδηλώνει απαισιόδοξες προοπτικές.
“Αραβική Άνοιξη”
Μία ένωση Τούρκων λιανέμπορων κάλεσε την κυβέρνηση τον Νοέμβριο να προχωρήσει σε φοροελαφρύνσεις καθώς τα κέρδη και η ανάπτυξή τους έχουν πληγεί από την αδύναμη λίρα, λέγοντας ότι αρκετές μεγάλες εταιρίες λιανικών πωλήσεων περιόρισαν τα σχέδιά τους για επέκταση πέρυσι.
Η πτώση της λίρας επιταχύνθηκε σήμερα καθώς υποχώρησε κατά 5% στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο των 4,929 λιρών ανά δολάριο, κυρίως λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης στην ικανότητα της κεντρικής τράπεζας να συγκρατήσει τον πληθωρισμό. Ο Ερντογάν, που έχει αυτοχαρακτηριστεί «εχθρός των επιτοκίων», έχει κατ’ επανάληψη ζητήσει να μειωθούν τα επιτόκια.
Ο Μπιλάλ Σαγιάν, υποδιευθυντής στην εταιρία ενδυμάτων Sarar, δήλωσε ότι το κατάστημά του δυσκολεύεται να πληρώσει το ενοίκιο που καταβάλλεται σε δολάρια – το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή οι μεσαίες επιχειρήσεις στην Τουρκία.
Ο αριθμός των Τούρκων πελατών έχει επίσης μειωθεί σημαντικά, αφήνοντας τις εταιρίες να εξαρτώνται ολοένα και πιο πολύ από τους τουρίστες που επωφελούνται από τη συναλλαγματική ισοτιμία, δήλωσε.
Στα 15 χρόνια διακυβέρνησης, ο Ερντογάν και το κόμμα του, το AK, ενθάρρυναν την κατασκευή εμπορικών κέντρων στη χώρα, με την οικονομική ανάπτυξη να ενισχύεται μέσω της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας και του λιανικού εμπορίου.
Η Κωνσταντινούπολη εξελίχθηκε σε ένα τουριστικό προορισμό για αγορές, ειδικά για τουρίστες από τη Μέση Ανατολή, που τώρα προσφέρουν μια αχτίδα ελπίδας για τις τουρκικές επιχειρήσεις. «Βιώνουμε μια Αραβική Άνοιξη. Δυστυχώς, αυτή είναι η ζωή που ζούμε», δήλωσε ο Τόλγκα, υπάλληλος πολυκαταστήματος.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ