Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν τα ευρήματα έρευνας, σύμφωνα με τα οποία τα μικρά παιδιά, οι γονείς των οποίων χρησιμοποιούν πολύ οθόνες, περνούν και αυτά πολύ χρόνο μπροστά από αυτές, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στις γλωσσικές δεξιότητες.
Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Frontiers in Developmental Psychology» συμμετείχαν οι γονείς περισσότερων από 420 παιδιών, ηλικίας 2,5 έως 4 ετών. Οι επιστήμονες στην Εσθονία εξέτασαν με τη βοήθεια ερωτηματολογίων τους γονείς, σχετικά με τη χρήση της οθόνης τόσο από τους ίδιους όσο και από τα παιδιά τους, καθώς και τις γλωσσικές δεξιότητες των τελευταίων.
Στη συνέχεια ταξινόμησαν τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες σε τρεις ομάδες χρήσης οθόνης: υψηλή, μέτρια και χαμηλή. Στην ανάλυση των δεδομένων, οι επιστήμονες διαπίστωσαν τα παιδιά των οποίων οι γονείς χρησιμοποιούν πολύ τις οθόνες, υιοθετούν την ίδια συνήθεια με αυτούς. Την ίδια στιγμή, εντόπισαν ότι ο μεγαλύτερος χρόνος χρήσης οθόνης από τα παιδιά συνδέεται με φτωχότερες γλωσσικές δεξιότητες. Αντίθετα, τα παιδιά που χρησιμοποιούσαν λιγότερο τις οθόνες είχαν υψηλότερη βαθμολογία τόσο στη γραμματική όσο και στο λεξιλόγιο, ενώ επιπλέον καμία μορφή χρήσης οθόνης δεν είχε θετική επίδραση στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών.
«Ενώ η ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων και το παιχνίδι ορισμένων εκπαιδευτικών παιχνιδιών μπορεί να προσφέρουν ευκαιρίες γλωσσικής εκμάθησης, ιδίως για τα μεγαλύτερα παιδιά, η έρευνα δείχνει ότι ο παράγοντας με τη μεγαλύτερη επιρροή κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους είναι η καθημερινή λεκτική αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού», εξηγεί η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τάρτου, Τίια Τούλβιστε.
Διαβάστε αναλυτικά την έρευνα εδώ