Site icon NewsIT

Ναυάγιο στη Σικελία: Τα βασικά ερωτήματα για τα αίτια της βύθισης του πολυτελούς γιοτ στο Παλέρμο

23.08.2024 | 11:10
Ναυάγιο στη Σικελία: Τα βασικά ερωτήματα για τα αίτια της βύθισης του πολυτελούς γιοτ στο Παλέρμο

Rescue personnel work at the scene where a luxury yacht sank, off the coast of Porticello, near the Sicilian city of Palermo, Italy, August 22, 2024. REUTERS/Louiza Vradi

Αναπάντητη παραμένει η αιτία για την τραγωδία του πολυτελούς γιοτ Bayesian, το οποίο βυθίστηκε στο Παλέρμο της Σικελίας με έξι άτομα από τα 22 που επέβαιναν να έχουν βρει τραγικό θάνατο και ένα ακόμη να αγνοείται.

Οι εικασίες για την αιτία του ναυαγίου του πολυτελούς γιοτ στο Παλέρμο της Σικελίας είναι πολλές και τα βλέμματα να είναι στραμμένα προς τον καπετάνιο, το πλήρωμα και σφάλματα στο ίδιο το σκάφος.

Ωστόσο, οι ειδικοί είπαν στο BBC ότι πιθανότατα επρόκειτο για ένα περιστατικό «μαύρου κύκνου» με φρικτό καιρό – και ότι κανείς δεν φταίει απαραίτητα. Ποια είναι όμως τα βασικά ερωτήματα προκειμένου οι ερευνητές τα βρουν τι έφταιξε για την τραγωδία;

Ήταν η καρίνα επάνω; Και αν ναι, γιατί;

Ένα από τα βασικά ερωτήματα που αντιμετωπίζουν οι ερευνητές είναι ο ρόλος της καρίνας του σκάφους.

Η καρίνα είναι ένα μεγάλο τμήμα του σκάφους που μοιάζει με πτερύγιο που προεξέχει από τη βάση του.

Ο πυθμένας της καρίνας – που είναι το χαμηλότερο μέρος του σκάφους – περιέχει ένα τεράστιο βάρος, τον βολβό, που κρατά το σκάφος σταθερό. Όταν ο άνεμος σπρώχνει το σκάφος στο πλάι του, η καρίνα ανεβαίνει μέσα από το νερό έως ότου – σαν τραμπάλα – το βάρος της σπρώχνει το σκάφος πίσω στο επίπεδο.

Σε ένα σκάφος στο μέγεθος του Bayesian, οι καρίνες είναι συχνά σχεδιασμένες για να ανασύρονται έτσι ώστε το σκάφος να μπορεί να ελλιμενίζεται σε περιοχές που δεν είναι τόσο βαθιά, όπως ένα λιμάνι.

Όταν η καρίνα είναι ανυψωμένη, κάνει το σκάφος πολύ λιγότερο σταθερό.

Σε αυτή την περίπτωση, το ναυάγιο του Bayesian βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων (164 πόδια), γεγονός που υποδηλώνει ότι δεν υπήρχε λόγος να χρειαζόταν να αποσυρθεί η καρίνα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έφταιγε ο καπετάνιος ή το πλήρωμα.

REUTERS/Guglielmo Mangiapane

«Ακόμη και χωρίς την καρίνα εντελώς έξω, το πλοίο είναι σταθερό και μόνο μια τεράστια είσοδος νερού θα μπορούσε να προκαλέσει τη βύθιση», δήλωσε εκπρόσωπος της Italian Sea Group, στην οποία ανήκει η εταιρεία που κατασκεύασε το Bayesian, σύμφωνα με την Telegraph.

Οι ερευνητές θα θέλουν να μάθουν εάν η καρίνα ήταν «πάνω, κάτω ή κάπου στη μέση», λέει ο Jean-Baptiste Souppez, συνεργάτης του Βασιλικού Ινστιτούτου Ναυτικών Αρχιτεκτόνων και αρχισυντάκτης του Journal of Sailing Technology.

Τι μέτρα έλαβε το πλήρωμα κατά την επιδείνωση του καιρού;

Ο καπετάνιος του Bayesian, James Cutfield, φέρεται να είπε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ότι δεν μπορούσε να προβλέψει την καταιγίδα που έπληξε το Bayesian.

Γνωρίζουμε όμως ότι η κακοκαιρία είχε προβλεφθεί εκ των προτέρων.

Ο Λούκα Μερκάλι, πρόεδρος της Ιταλικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, δήλωσε την Τρίτη ότι το πλήρωμα θα έπρεπε να έχει φροντίσει ώστε όλοι οι καλεσμένοι να ήταν ξύπνιοι και να τους είχε δώσει σωσίβια, δεδομένης της κακής πρόβλεψης.

Μία επιζών φέρεται να είπε στο ιατρικό προσωπικό ότι το πλοίο άρχισε να βυθίζεται μόλις δύο λεπτά αφότου την πήρε ο ύπνος.

Ο κακός καιρός είναι σίγουρα μια αιτία, αλλα ο υδροστρόβιλος είναι κάτι εντελώς άλλο. Και όχι κάτι που θα μπορούσε να προβλέψει το πλήρωμα.

Ένας εμπειρογνώμονας είπε στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι η πρώιμη εστίαση της έρευνας θα ήταν στο εάν το πλήρωμα του γιοτ δεν είχε κλείσει τις καταπακτές πρόσβασης πριν χτυπήσει η κακοκαιρία.

Αλλά σε ένα σκάφος αυτού του μεγέθους, οι ανοιχτές καταπακτές από μόνες τους πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετές για να βυθίσουν το Bayesian, λένε οι ειδικοί.

Υπάρχουν επίσης άλλα σημεία εισόδου για το νερό γύρω από το σκάφος γνωστά ως «σημεία πτώσης πλημμύρας», τα οποία βρίσκονται εκεί για να επιτρέπουν, μεταξύ άλλων, τον αερισμό του μηχανοστασίου.

REUTERS/Guglielmo Mangiapane

«Θα υπάρξουν προφανώς ερωτήσεις σχετικά με το πλήρωμα και το τι συνέβη και εάν ήταν προετοιμασμένοι», λέει ο κ. Souppez.

«Αλλά σκεφτείτε ότι είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το σκάφος βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, και έτσι στην πραγματικότητα στη μέση της νύχτας για να μπορέσει το πλήρωμα να κρατήσει ζωντανούς τόσους πολλούς ανθρώπους στο πλοίο, να αναπτύξει τη φωτοβολίδα και να δράσει στη στιγμή είναι ένα δύσκολο έργο», σχολίασε.

«Είναι πολύ δύσκολο να πούμε τι ακριβώς συνέβη εδώ», δήλωσε ο Δρ Πολ Στοτ, συνεργάτης του Βασιλικού Ινστιτούτου Ναυπηγών Αρχιτεκτόνων.

«Αλλά είναι απίθανο το πλήρωμα να είχε αντιδράσει με οποιονδήποτε τρόπο για να σώσει το γιοτ μπροστά σε ένα τόσο ξαφνικό και καταστροφικό καιρικό συμβάν».

Πώς βυθίστηκε το σκάφος τόσο γρήγορα;

Σύμφωνα με μαρτυρία επιζώντας το πλοίο «ανετράπη μέσα σε λίγα λεπτά».

Ένα βασικό ερώτημα είναι πώς ακριβώς συνέβη αυτό – και πώς έγινε τόσο γρήγορα.

«Για να βυθιστεί το σκάφος, ειδικά με αυτή την ταχύτητα, κοιτάτε το νερό να περνάει μέσα στο σκάφος σε όλο το μήκος του», λέει ο κ. Souppez.

«Σκάφη σαν αυτό δεν είναι στην πραγματικότητα σχεδιασμένα για να αντέχουν οποιαδήποτε χρονική περίοδο στις 90 μοίρες», λέει ο κ. Souppez.

«Έτσι, αν το σκάφος βρισκόταν στις 90 μοίρες, τότε θα περιμένατε να μπει νερό μέσα ανεξάρτητα από το αν οι καταπακτές ήταν ανοιχτές ή όχι. Αν και προφανώς θα επιτάχυνε τη διαδικασία».

REUTERS/Louiza Vradi

Κάποιοι έχουν υποθέσει ότι υδροστρόβιλος που ήταν πάνω από το Bayesian θα μπορούσε να είχε «σκάσει» από τον ιστό, ρίχνοντας μια τεράστια ποσότητα νερού στο σκάφος – και βυθίζοντας το γρήγορα.

Ήταν απλώς ένα φρικτό ατύχημα, που προκλήθηκε από τον καιρό;

Μάρτυρες έχουν περιγράψει ότι είδαν να σχηματίζεται ένα κύμα νερού κατά τη διάρκεια της καταιγίδας πριν από τη βύθιση του Bayesian.

Οι περισσότεροι είναι εξοικειωμένοι με το πώς μοιάζουν οι ανεμοστρόβιλοι – είναι περιστρεφόμενες στήλες καταστροφικών ανέμων, που προεξέχουν από τη βάση των νεφών μέχρι το έδαφος.

Σύμφωνα με το BBC Weather, οι υδρορροές είναι ακριβώς αυτό, αλλά είναι πάνω από το νερό και όχι στη στεριά. Με την αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής, υπάρχει η ανησυχία ότι θα μπορούσαν να γίνουν πιο συχνές.

Σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Έρευνας Υδατοροής, μόνο στις 19 Αυγούστου υπήρξαν 18 επιβεβαιωμένες εκροές στα ανοικτά των ακτών της Ιταλίας.

Αλλά η πιθανότητα να χτυπήσει κάποιος απευθείας ένα πλοίο – όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να είχε συμβεί εδώ – είναι ακόμα πολύ μικρή.

«Πιστεύω ότι η ουσία θα είναι ότι ακόμα κι αν υπήρξαν προβλήματα με την καρίνα ή τις καταπακτές να είναι ανοιχτές, πιθανότατα εξακολουθείτε να βλέπετε ένα φρικτό καιρικό ατύχημα», λέει ο κ. Souppez.

«Αυτό είναι πιθανό να είναι ένα πολύ ασφαλές μοντέρνο σχέδιο που έχει συναντήσει μια τρομερή καιρική κατάσταση για την οποία δεν έχει σχεδιαστεί τίποτα», λέει ο κ. Stott.

Τα διδάγματα από το ναυάγιο

Τα διδάγματα σχετικά με το πολύνεκρο ναυάγιο του πολυτελούς γιοτ στο Παλέρμο της Σικελίας αναλύει ο υποναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού ε.α. Στέλιος Φενέκος.

Σε ανάρτησή του στο Facebook επισημαίνει ότι θα πρέπει να αναλογιστούμε αν το πλήθος των σκαφών που πλέουν στις θάλασσές μας (που ενοικιάζονται εύκολα, με προϋπόθεση να έχουν πτυχίο από ιστιοπλοϊκό όμιλο δύο άτομα από τους επιβαίνοντες), πληρούν τις αυξημένες προϋποθέσεις εκπαίδευσης και έχουν τις απαιτούμενες διατάξεις ασφαλείας ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε δυσμενείς καταστάσεις.

Να σημειωθεί ότι από το ναυάγιο υπάρχουν έξι νεκροί, ενώ μία 18χρονη παραμένει αγνοούμενη.

Κόσμος Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version