Ντόμινο εξελίξεων στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει προκαλέσει η απόφαση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει δασμούς έως και 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις 2 Απριλίου.
«Αυτό που θα κάνουμε είναι να επιβάλουμε δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ», είπε ο Ντόναλντ Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο, διευρύνοντας τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που σηματοδότησε η επιστροφή του στον Λευκό Οίκο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η απόφαση αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική του Τραμπ για την ενίσχυση της αμερικανικής βιομηχανίας και την αύξηση των εσόδων μέσω των δασμών, κάτι που θεωρεί ότι θα αντισταθμίσει τις φορολογικές περικοπές. Η εφαρμογή του μέτρου είναι προγραμματισμένη για τις 2 Απριλίου, την «Ημέρα Απελευθέρωσης».
Μία κίνηση που αναμένεται να πλήξει βασικούς εμπορικούς εταίρους, όπως το Μεξικό, τον Καναδά, τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και τη Γερμανία, όπως μεταδίδει το Politico.
Χαρακτηριστική του νευρικού κλονισμού που έχει προκαλέσει στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας η νέα «βόμβα» του Ντόναλντ Τραμπ είναι η πτώση των μετοχών των Toyota, Nissan, Honda, Hyundai.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να πέφτουν αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.
Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.
Ιδιαίτερα ευάλωτη η Ιαπωνία
Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.
Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό —έχουν ανασταλεί προς το παρόν— εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
«Παγωμάρα» σε Μεξικό, Νότια Κορέα, Καναδά και Γερμανία
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν περίπου οκτώ εκατομμύρια αυτοκίνητα πέρυσι, αξίας περίπου 240 δισ. δολαρίων, καλύπτοντας σχεδόν το 50% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στη χώρα.
Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές οχημάτων στις ΗΠΑ είναι το Μεξικό, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, ο Καναδάς και η Γερμανία.
Πολλές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, στο πλαίσιο των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των τριών χωρών.
Σχεδόν το 50% των οχημάτων που πωλούνται στις ΗΠΑ είναι εισαγόμενα. Οι ξαφνικοί δασμοί σε χώρες όπως το Μεξικό και ο Καναδάς θα πλήξουν τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν εκτεταμένες δραστηριότητές τους και στις δύο χώρες, πιο σκληρά από τους ανταγωνιστές τους offshore, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Bernstein.
Δασμοί και στα ανταλλακτικά αυτοκίνητων
Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, οι νέοι δασμοί θα ισχύουν τόσο για τα έτοιμα αυτοκίνητα όσο και για τα ανταλλακτικά που εισάγονται από άλλες χώρες πριν από τη συναρμολόγησή τους στις ΗΠΑ.
Ένας αξιωματούχος του Λευκού Οίκου, ο οποίος διατήρησε την ανωνυμία του είπε ότι το μέτρο με τους δασμούς έως 25% θα εφαρμοστούν και στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Αυτό θα έπληττε άλλα 192 δισεκατομμύρια δολάρια εισαγωγών από το Μεξικό, τον Καναδά, την Κίνα, τη Γερμανία, την Ιαπωνία και άλλους προμηθευτές, σύμφωνα με το Υπουργείο Εμπορίου.
Ο αξιωματούχος του Λευκού Οίκου είπε ότι τα αυτοκίνητα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό θα φορολογούνται με βάση την ποσότητα του περιεχομένου εκτός ΗΠΑ στο όχημα.
Ο Τραμπ απειλεί Καναδά και Ευρώπη επιπλέον δασμούς
Το ντόμινο εξελίξεων στις διεθνείς αγορές ακολουθεί σημερινή προειδοποίηση του Ντόναλντ Τραμπ επιβολής νέων δασμών στην ΕΕ και τον Καναδά, αν συνεργαστούν για «να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ».
«Αν η ΕΕ συνεργαστεί με τον Καναδά προκειμένου να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ, μεγάλης κλίμακας Δασμοί, πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που προβλέπονται τώρα, θα επιβληθούν και στις δύο με στόχο να προστατευθεί ο καλύτερος φίλος που είχε ποτέ κάθε μία από αυτές τις δύο χώρες», τόνισε ο Ρεπουμπλικάνος σε ανάρτησή του στο Truth Social.