Το "μαύρο κουτί" του Norman Atlantic ήταν προγραμμαατισμένο λάθος, ωστόσο περνούσε κάθε χρόνο από τον έλεγχο. Τρία ανθρώπινα λάθη, καμία πιθανότητα περιορισμού της φωτιάς και η αγνόηση ενός ναύτη που είδε την αρχή της φωτιάς είναι κάποιες από τις αιτίες που το πλοίο έγινε υγρός τάφος για 11 ψυχές ενώ αγνοούνται ακόμη 18 άνθρωποι.
«Το μαύρο κουτί του Norman Atlantic είχε ρυθμιστεί με λάθος τρόπο, αλλά περνούσε τα τεστ κάθε χρόνο» γράφει η ιταλική εφημερίδα il Fatto Quotidiano με αναφορά στην πραγματογνωμοσύνη που αφορά την πυρκαγιά που ξέσπασε στο συγκεκριμένο φέρι- μποτ στις 28 Δεκεμβρίου του 2014. Η εφημερίδα προσθέτει ότι όχι μόνον το μαύρο κουτί του πλοίου είχε ρυθμιστεί με λανθασμένο τρόπο, αλλά υπήρξε και πρόβλημα για την αποκρυπτογράφηση των στοιχείων του.
Σύμφωνα με το πόρισμα, έγιναν λάθη και στην διαδικασία φόρτωσης. Όπως φαίνεται, στα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, δυο χρόνια μετά την τραγωδία, δεν τηρήθηκαν αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων, ενώ η ηλεκτρική σύνδεση των φορτηγών-ψυγείων με το πλοίο εκτελέστηκε από μαθητευόμενο ηλεκτρολόγο και όχι από τον αρμόδιο ηλεκτρολόγο του πλοίου.
Ακόμη αναφέρεται ότι δεν έγινε επαρκής έλεγχος για αποφυγή εισόδου και παραμονής λαθρεπιβατών στα γκαράζ. Τουλάχιστον τρεις διασωθέντες, βάσει του πορίσματος, δεν ήταν εγγεγραμμένοι στη λίστα επιβατών.
Παράλληλα, σημειώνει ότι η πυρκαγιά αυτή, η οποία προκάλεσε το θάνατο 11 ανθρώπων, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν βρεθεί 18 επιβαίνοντες, σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη οφείλεται και στο μπλακ – άουτ που βύθισε στο σκοτάδι το πλοίο, αλλά και σε τρία ανθρώπινα λάθη. Το κυριότερο, είναι ότι ετέθη σε λειτουργία το αντιπυρικό σύστημα σε λάθος γέφυρα του πλοίου, και με καθυστέρηση, αφού οι σχετικές κινήσεις έγιναν δέκα με δεκαπέντε λεπτά μετά το ξέσπασμα της πυρκαγιάς.
Η εφημερίδα, με αναφορά στην πραγματογνωμοσύνη, τονίζει ότι βάσει όλων των προηγούμενων πυρκαγιών που είχαν ξεσπάσει σε πλοία και το πώς είχαν αντιμετωπισθεί, «υπό τις συνθήκες αυτές, οι πιθανότητες περιορισμού της φωτιάς ήταν ουσιαστικά μηδενικές».
Τονίζεται, ότι «ουδείς ανησύχησε, όταν ένας ναύτης, μετά από τις πρώτες υποψίες, κατέβηκε στο γκαράζ και πρόσεξε ότι από ένα φορτηγό έβγαινε καπνός», κάτι που «φέρεται να δείχνει ότι για τον καπετάνιο και το πλήρωμα, το ότι από κάποια φορτηγά έβγαινε καπνός, δεν αποτελούσε ένα σημαντικό νέο».
Επιπλέον, η επιχείρηση εκκένωσης που ακολούθησε περιγράφεται από τους εμπειρογνώμονες ως «χαοτική». Όπως αναφέρουν, όσες σωστικές λέμβοι έμειναν ανέπαφες από τις φλόγες δεν χρησιμοποιήθηκαν όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι μια λέμβος χωρητικότητας 150 ατόμων, στην οποία μπήκαν τελικά μόνο 85 επιβάτες. Γίνονται ακόμη αναφορές σε προβλήματα συντονισμού των μελών του πληρώματος, αλλά και ελέγχου ή καθοδήγησης των επιβατών, ορισμένοι εκ των οποίων βρίσκονταν σε κατάσταση πανικού.
Μάλιστα, δύο από τα μέλη του πληρώματος που ήταν επιφορτισμένα με τη διαχείριση των σωστικών σχεδιών δεν γνώριζαν ότι αυτό ήταν το καθήκον τους, ενώ άλλο μέλος του πληρώματος έφθασε στο πόστο που του είχε ανατεθεί με καθυστέρηση
Με πληροφορίες ΑΠΕ – ΜΠΕ και Καθημερινή