Στις τηλεοπτικές εικόνες, μπορούσε κανείς να δει το σκουριασμένο και βρώμικο πλευρό από το κουφάρι του πλοίου αυτού των 6.825 τόνων να ξεπροβάλλει ανάμεσα σε δύο τεράστιες σωστικές φορτηγίδες.
Αυτός ο πολύπλοκος ελιγμός –μία από τις πιο σημαντικές επιχειρήσεις ναυαγιαίρεσης ενός ολόκληρου πλοίου που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ– πραγματοποιείται καθώς πλησιάζει η τρίτη επέτειος της καταστροφής.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το οχηματαγωγό είχε βυθιστεί στις 16 Απριλίου 2014 στα ανοικτά της νήσου Τζίντο (νοτιοδυτική Νότια Κορέα) σε μια από τις χειρότερες ναυτικές τραγωδίες στην ιστορία της Νότιας Κορέας.
Η ναυαγιαίρεση του πλοίου ήταν μια ουσιαστική διεκδίκηση των οικογενειών των θυμάτων. Εννέα πτώματα, που δεν βρέθηκαν ποτέ, μπορεί να εξακολουθούν να βρίσκονται παγιδευμένα εκεί.
Πολλοί συγγενείς θυμάτων παρατηρούσαν τις επιχειρήσεις από παρακείμενο πλοίο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Να ξαναδώ άλλη μια φορά το Sewol. Δεν μπορώ να περιγράψω αυτό που αισθάνομαι», δήλωσε ο Χου Χονγκ-Χουάν, η 16χρονη κόρη του οποίου έχασε τη ζωή της στο ναυάγιο. Η σορός της δεν έχει βρεθεί.
Η Λι Κέουν-Χούι, δακρυσμένη, ζητεί από τους Νοτιοκορεάτες να προσευχηθούν ώστε το πλοίο να μπορέσει να φθάσει άθικτο στην ξηρά και να διεξαχθεί εξαντλητική έρευνα ώστε «να μην συμβεί ποτέ ξανά τέτοιο κακό».
«Μου ραγίζει η καρδιά βλέποντας το πλοίο να ανεβαίνει στην επιφάνεια», λέει. «Η κόρη μου είναι παγιδευμένη εδώ και τόσα χρόνια μέσα σ’ αυτό το βρώμικο και σκοτεινό μέρος».
Άλλοι πενθούντες συγγενείς βρίσκονται εδώ και τρία χρόνια σ’ έναν καταυλισμό που έχει στηθεί πάνω σ’ έναν λόφο στο Ντονγκεοσάντο, το κοντινότερο νησί στον τόπο του ναυαγίου, σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου.
Οι τηλεοπτικές εικόνες έδειξαν δεκάδες ανθρώπους που συμμετέχουν στη ναυαγιαίρεση να περπατούν πάνω στο ναυάγιο.
«Οι εργαζόμενοι βρίσκονται πάνω στο οχηματαγωγό Sewol να τα το δέσουν σε μια φορτηγίδα», εξήγησε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ναυτιλιακών Υποθέσεων.
Περίπου 450 άνθρωποι συμμετέχουν σ’ αυτή την ηράκλεια επιχείρηση. Το οχηματαγωγό ζυγίζει μεταξύ 8.000 και 8.500 τόνων, μαζί με τη λάσπη που έχει συγκεντρωθεί στο εσωτερικό του.
Όταν θα έχει έρθει στην επιφάνεια το μεγαλύτερο τμήμα του ναυαγίου, ένα ημι-υποβρύχιο σκάφος θα πάρει θέση από κάτω για να το ανεβάσει πλήρως στην επιφάνεια και να το μεταφέρει μέχρι το λιμάνι του Μόκπο.
«Πιστεύουμε πως θα χρειασθούν 12 με 13 ημέρες για να σηκώσουμε το οχηματαγωγό και να το οδηγήσουμε μέχρι το Μόκπο», δήλωσε ο Λι Σέολ-Τζο, αρμόδιος για τις επιχειρήσεις διάσωσης στο υπουργείο.
Το ναυάγιο του Sewol βρισκόταν σε βάθος μεγαλύτερο των 40 μέτρων και οι επιχειρήσεις για την ανελκυσή του, που προβλεπόταν να πραγματοποιηθούν πέρυσι, είχαν αναβληθεί πολλές φορές εξαιτίας της κακοκαιρίας.
Το ναυάγιο έχει προκαλέσει τραύμα στη χώρα και είχε αντίκτυπο στην προεδρία της Παρκ Γκέουν-Χε, της αρχηγού του κράτους που έχει έκτοτε καθαιρεθεί εξαιτίας ενός πολύκροτου σκανδάλου διαφθοράς.
Η Παρκ είχε περάσει τις πρώτες κρίσιμες ώρες αυτής της τραγωδίας κλεισμένη στην προεδρική κατοικία της. Ουδέποτε εξήγησε τι έκανε τις ώρες αυτές, τροφοδοτώντας τις πιο τρελές εικασίες, ότι είχε αισθηματικό ραντεβού μέχρι ότι έκανε επέμβαση αισθητικής χειρουργικής.
Από τότε είχε δημιουργηθεί ένας μόνιμος χώρος διαδήλωσης κατά της Παρκ στο κέντρο της Σεούλ, με τη φωτογραφία της προέδρου δίπλα-δίπλα σ’ αυτές των πνιγμένων μαθητών.
Όταν την καθαίρεσε τον Δεκέμβριο, η Εθνική Συνέλευση την είχε κατηγορήσει για αμέλεια στη διάρκεια του ναυαγίου, κάτι που δεν διαπιστώθηκε από το Συνταγματικό Δικαστήριο που επικύρωσε την αποχώρησή της.
Το οχηματαγωγό πήρε τρεις ώρες για να βυθιστεί, όμως οι επιβάτες του δεν έλαβαν ποτέ διαταγή να το εκκενώσουν.
Ο καπετάνιος του οχηματαγωγού Λι Γιουν-Σέοκ καταδικάσθηκε σε ισόβια κάθειρξη για «ανθρωποκτονίες εξ αμελείας» και 14 μέλη του πληρώματος σε ποινές από φυλάκιση 2 ετών μέχρι κάθειρξη 12 ετών.
ΠΗΓΗ ΑΠΕ-ΜΠΕ