Κανείς δεν γλυτώνει από τον εμπορικό πόλεμο του ΗΠΑ και Κίνας ούτε φυσικά και τα είδη πολυτελείας – όπως πανάκριβες τσάντες και ρολόγια – καθώς οι δασμοί απειλούν να καταδικάσουν τον κλάδο και να παρατείνουν την ύφεση της ζήτησης το 2025.
ΗΠΑ και Κίνα οι δυο βασικές κινητήριες δυνάμεις της παγκόσμιας ζήτησης σε είδη πολυτελείας, συνεχίζουν το πινγκ πονγκ δασμών σε ένα εμπορικό μπρα ντε φερ που απειλει να κλονίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη. Ήδη οι αναλυτές αναθεωρούν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για τον κλάδο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι αμερικανικοί δασμοί στα κινεζικά προιόντα έχουν εκτοξευτεί στο 145% ενώ το Πεκίνο απάντησε με 125% στα δικά του προιόντα που εισάγονται από τις ΗΠΑ. Η πλειονότητα των προιόντων πολυτελείας παράγεται στη Γαλλία και την Ιταλία ενώ τα ρολόγια υψηλής ποιότητας κατασκευάζονται στην Ελβετία.
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα προϊόντα και από τις τρεις αυτές χώρες, αφού ανακάλεσαν τους υψηλότερους συντελεστές που είαν αρχικά επιβάλει.
Η Bernstein, αναμένει μειώσεις 2% για το 2025 στα έσοδα της αγοράς πολυτελείας – αντιστρέφοντας προηγούμενη εκτίμηση για ανάπτυξη 5% – επικαλούμενη την εντεινόμενη οικονομική αβεβαιότητα και τις αυξημένες πιθανότητες παγκόσμιας ύφεσης. «Η βασική μας εκτίμηση είναι ότι οποιαδήποτε ανάκαμψη στον κλάδο μετατίθεται για το 2026» ανέφερε τραπεζίτης στους Financial Times.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Παρότι οι δασμοί – στην παρούσα φάση – παραμένουν σχετικά διαχειρίσιμοι για τις εταιρείες πολυτελών ειδών, αφού οι μάρκες έχουν την πολυτέλεια να απορρροφούν ένα μέρος του κόστους, υπάρχει και ο παράγοντας ψυχολογία κι αυτή είναι που επηρεάζει τους καταναλωτές και την αγοραστική τους δύναμη. Με απλά λόγια η οικονομική αβεβαιότητα είναι το απόλυτο δηλητήριο για το καταναλωτικό κλίμα.
Όπως σχολίασε χαρακτηριστικά ο Μπρούνο Παβλόφσκι της Chanel, στους FT: «Αν παρακολουθείτε τι συμβαίνει στο χρηματιστήριο, μπορείτε λίγο πολύ να προβλέψετε και την κίνηση στις μπουτί σας».
Στον αντίποδα, η Hermes με τις μυθικές τσάντες Birkin, αναμένεται να συνεχίσει την εξαιρετική απόδοσή της, αφού σύμφωνα με αναλυτές της Barclays, οι πωλήσεις της θα αυξηθούν κατά 8% το πρώτο τρίμηνο, αντίθετα με τη Gucci, όπου προβλέπεται πτώση 25% στις πωλήσεις της το ίδιο τρίμηνο.