Ο βασιλιάς Βίλεμ-Αλεξάντερ της Ολλανδίας ανακοίνωσε ότι δεν θα χρησιμοποιεί στο εξής και μέχρι νεωτέρας τη χρυσή βασιλική άμαξα, η οποία έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας συζήτησης γύρω από το αποικιοκρατικό παρελθόν της χώρας, καθώς στον διάκοσμό της περιλαμβάνονται εικόνες μαύρων σκλάβων, γονατισμένων ενώπιον των λευκών ιδιοκτητών τους.
Η πολυτελής ιππήλατη άμαξα, δεν έχει χρησιμοποιηθεί από το 2015. Αφού συντηρήθηκε πλήρως, μια διαδικασία που κράτησε πέντε χρόνια, είναι σήμερα το βασικό αξιοθέατο μιας έκθεσης στο Άμστερνταμ για την αποικιοκρατική ιστορία της Ολλανδίας.
Ο βασιλιάς θεωρεί ότι η ολλανδική κοινωνία «δεν είναι έτοιμη» να ξαναδεί την άμαξα, την αποκαλούμενη «Γκούντεν Κόετς», να κυκλοφορεί ξανά στους δρόμους, στις επίσημες τελετές. «Δεν μπορούμε να ξαναγράψουμε το παρελθόν. Μπορούμε να προσπαθήσουμε να το αποδεχθούμε. Αυτό ισχύει και για το αποικιοκρατικό παρελθόν», ανέφερε ο βασιλιάς σε ένα βιντεοσκοπημένο μήνυμά του. «Η Γκούντεν Κόετς δεν θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί παρά μόνο όταν η Ολλανδία θα είναι έτοιμη για αυτό. Και αυτό δεν συμβαίνει τώρα. Όσο θα υπάρχουν άνθρωποι που ζουν στην Ολλανδία και αισθάνονται καθημερινά την οδύνη των διακρίσεων, το παρελθόν θα ρίχνει τη σκιά του στην εποχή μας», πρόσθεσε.
Διχασμός στην Ολλανδία
Η βασιλική οικογένεια χρησιμοποιούσε την άμαξα για βαπτίσεις, γάμους και άλλες τελετές. Είναι ένα αντικείμενο που έχει διχάσει την κοινωνία, επειδή στην αριστερή πλευρά της απεικονίζονται μαύροι άνδρες, γονυπετείς ενώπιον των λευκών ιδιοκτητών τους – μεταξύ αυτών είναι και μια νεαρή γυναίκα, καθισμένη σε έναν θρόνο, που συμβολίζει την Ολλανδία, στην οποία οι σκλάβοι προσφέρουν κακάο και ζαχαροκάλαμα. Επίσης, ένας λευκός άνδρας δίνει ένα βιβλίο σε ένα μαύρο αγόρι, μια σκηνή για την οποία ο ζωγράφος Νίκολας φαν ντερ Βέι είχε δηλώσει το 1896 ότι συμβολίζει «τον πολιτισμό».
Στην Ολλανδία, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η συζήτηση για το αποικιοκρατικό παρελθόν και τη δουλεία αναζωπυρώθηκε με αφορμή το κίνημα Black Lives Matter στις ΗΠΑ.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Φωτογραφίες αρχείου: ΑΠΕ – ΜΠΕ.