Η φετινή τελετή απονομής των Όσκαρ ήταν η 90η στην σειρά και από όσα παρακολουθήσαμε, γέρασε αρκετά. Ευτυχώς, ήρθε η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ με τον ασυμβίβαστο χαρακτήρα της, να ξεσηκώσει. Και να σώσει την παρτίδα. Όχι μόνο για τα Όσκαρ.
Ο παρουσιαστής (δεύτερη χρονιά του Τζίμι Κίμελ) ήταν απών – παρών, τα αστεία ήταν τετριμμένα και οι συμπαρουσιαστές του αμήχανοι.
Η ρετρό έναρξη
Και η εισαγωγή του Κίμελ
Όλοι, εκτός από τους μεγάλους νικητές της βραδιάς. Την Φράνσις Μακ Ντόρμαντ και τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο. Που και πολιτικό λόγο άρθρωσαν και έδωσαν ζωή στην βαρετή βραδιά.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα φετινά Όσκαρ είχαν πολύ καλές ταινίες υποψήφιες. Πολύ καλές. Και υπέροχες ερμηνείες.
Φέτος, το Χόλιγουντ συνταράχθηκε από ένα μεγάλο σκάνδαλο. Αλλά πέρα από κάποια αστειάκια του Τζίμι Κιμελ, πέρασε στο ντούκου. Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν “ξορκίστηκε” από το Χόλιγουντ. Μπήκε “κάτω από το χαλί”.
Οι ηθοποιοί επίσης βαριεστημένα έπαιξαν το ρολάκι που τους είχε ανατεθεί στην παρουσίαση κάποιου βραβείου και έξω από την πόρτα. Δεν το έσωσαν ούτε οι πατερίτσες της Τζόντι Φόστερ δίπλα στη (θεόρατη φαινόταν) εντυπωσιακή Τζένιφερ Λόρενς.
Ακόμα και η “εισβολή” που έκανε ο Κίμελ σε γειτονικό κινηματογράφο σε ανυποψίαστους θεατές κι αυτή σαν ξεπέτα φάνηκε.
https://youtu.be/Usispl9CFqI
Ακόμα και το αυτοτρολάρισμα του Γουόρεν Μπίτι και της Φέι Ντάναγουεϊ που τους έβαλαν να δώσουν και φέτος το Όσκαρ καλύτερης ταινίας παρά την περσινή γκάφα. Κι αυτό προβλέψιμο ήταν.
Αν κάτι μπορεί να θεωρηθεί highlight της βραδιάς θα μπορούσε να είναι η “εισβολή” στη σκηνή του νικητή του Όσκαρ κουστουμιών Μαρκ Μπρίτζες με ένα τζετ σκι.
Στην παρουσίαση, ο Τζίμι Κίμελ είχε υποσχεθεί ένα τζετ σκι σε όποιον μιλήσει λίγο. Ο Μαρκ Μπρίτζες τα κατάφερε και έφυγε με το τζετ σκι (και την Έλεν Μίρεν).
Τα Όσκαρ θέλουν λίφτινγκ. Να δείχνουν την ηλικία τους αλλά να μοιάζουν όπως η Τζέιν Φόντα.
Πάμε να δούμε όλα όσα έγιναν στην αποψινή βραδιά…
Α’ Γυναικείου Ρόλου
Εν αρχή δεν είναι κανένας άλλος αλλά η σπουδαία Φράνσις ΜακΝτόρμαντ.
Δεν ξεκινάμε από την καλύτερη ταινία. Ούτε από το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Αλλά από τη νικήτρια του Όσκαρ Α’ Γυναικείου ρόλου. Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ πήρε ξανά στα χέρια της το χρυσό αγαλματάκι μετά από σχεδόν 20 χρόνια και το Fargo.
https://youtu.be/5JEI0sjJs8c
Μέσα σε λίγα λεπτά κατάφερε να “ξυπνήσει” τα Όσκαρ. Να τα ξεσηκώσει. Ήταν εκείνη που χωρίς βαρύγδουπες δηλώσεις μίλησε για όλα τα “καυτά” θέματα. Και το έκανε γιατί θέλει και μπορεί. Όχι γιατί αναγκάζεται ώστε να είναι politically correct.
Η παρότρυνσή της προς τη Μέριλ Στριπ, το χειροκρότημα, η απερίγραπτη χαρά της, ήταν μια από τις ελάχιστες στιγμές της βραδιάς που θα μείνουν.
Η ΜακΝτόρμαντ κέρδισε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία “Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ”, στο Μιζούρι του Μάρτιν ΜακΝτόνα. Υποδύεται μια μητέρα που ζητά εκδίκηση από την τοπική αστυνομία της επειδή δεν κάνει ό,τι μπορεί για να βρει τον βιαστή και δολοφόνο της κόρης της.
«Έχω κάποια πράγματα να πω. Ευχαριστώ τον Μάρτιν ΜακΝτόνα – δες τι έκανες. Είμαστε ένα μάτσο αναρχικοί, αλλά τα καταφέρνουμε καλά» είπε η 61χρονη ηθοποιός, πριν βγάλει έναν λόγο από εκείνους που θα μείνουν στην ιστορία των Όσκαρ.
Από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο στον Τραμπ με αγάπη
Αναμφίβολα, κινηματογραφικά, το πρόσωπο της βραδιάς δεν ήταν άλλος από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και την ταινία του Shape of the Water (Η Μορφή του Νερού). Εκείνος κέρδισε το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του, το Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Και η ταινία του κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας.
Και επειδή πολλά είδαν τα μάτια του πέρυσι, όταν ανέβηκε να παραλάβει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας από τον Γουόρεν Μπίτι και τη Φέι Ντάναγουεϊ, κοίταξε τι έγραφε ο φάκελος για να είναι σίγουρος.
https://youtu.be/VpuY5T_2ViM
Η Μορφή του Νερού, που είχε συνολικά 13 υποψηφιότητες, κέρδισε τέσσερα Όσκαρ, ανάμεσά τους τα βραβεία Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ταινίας.
Παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Σκηνοθεσίας, ο Ντελ Τόρο είχε ένα μήνυμα για τον Ντόναλντ Τραμπ: «Είμαι μετανάστης, σαν τον Αλεχάντρο, τον Γκαέλ, τη Σάλμα και τα τελευταία 25 χρόνια ζω σ’ ένα κόσμο που είναι παντού. Νομίζω το ωραιότερο πράγμα είναι να σβήνουμε τα όρια. Το 2014 είχα μια τρελή ιδέα για έναν αμφίβιο θεό και μία μουγκή γυναίκα και κάποιοι πίστεψαν ότι αυτή η ταινία ήταν σίγουρο στοίχημα. Ευχαριστώ τους φίλους και την οικογένειά μου».
Όταν παρέλαβε το Όσκαρ για την καλύτερη ταινία, μίλησε ξανά για τις ρίζες του.
«Όταν ήμουν παιδί στο Μεξικό, έβλεπα ταινίες του κλασικού σινεμά. Κι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μου είπε, αν ανέβεις απόψε στη σκηνή, να νιώσεις μέρος αυτής της κληρονομιάς και να είσαι περήφανος. Αφιερώνω το βραβείο στους νέους, που μας δείχνουν πώς γίνονται τα πράγματα, σε όλες τις χώρες. Μεγαλώνοντας στο Μεξικό, ποτέ δεν πίστευα ότι θα μου συνέβαινε αυτό, αλλά μου συνέβη. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη φαντασία για να μιλήσετε για όλα αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα, μπορείτε να το κάνετε. Αυτή είναι μια πόρτα, κλοτσήστε την και μπείτε!», είπε στον ευχαριστήριο λόγο του ο σκηνοθέτης.
Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο έγινε ο τρίτος Μεξικανός από το 2014 που κερδίζει Όσκαρ, μετά τους Αλφόνσο Κουαρόν (Gravity) και Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου (Birdman, Η Επιστροφή).
V for Oscar
Ο Γκάρι Όλντμαν ως Γουίνστον Τσόρτσιλ στην ταινία The Darkest Hour ήταν καταπληκτικός. Και λίγοι περίμεναν πως δεν θα κέρδισε το Όσκαρ. Κι εκείνος δεν ξέχασε τις ρίζες του. Ούτε πως είναι μετανάστης στις ΗΠΑ.
«Ζω χρόνια στην Αμερική κι είμαι ευγνώμων για τα δώρα που μου έδωσε. Το σπίτι μου, την οικογένειά μου, και τώρα το Όσκαρ. Οι ταινίες έδωσαν ένα όνειρο σ’ ένα αγόρι από του Σαουθάμπτον» είπε ο ηθοποιός κι ευχαρίστησε τον Τζο Ράιτ, όλους τους συνεργάτες, τον… Γουίνστον Τσόρτσιλ που όπως είπε χαρακτηριστικά ήταν καλή παρέα σ’ αυτή τη περιπέτεια.
Ευχαρίστησε και τη μητέρα του που γίνεται 99 χρόνων σε λίγο καιρό και παρακολουθούσε την τελετή από τον καναπέ της. Της ζήτησε μάλιστα να βάλει… τσάι γιατί της πάει το Όσκαρ σπίτι.
https://youtu.be/6rvx-iEtV5Q
Β’ Γυναικείου Ρόλου
Μεγάλη νικήτρια του Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου ήταν η Άλισον Τζένι. Ενσάρκωσε αριστουργηματικά την καταπιεστική μητέρα της Μάργκο Ρόμπι στην ταινία Εγώ, η Τόνια. Μια ταινία για τη ζωή της αθλήτριας καλλιτεχνικού πατινάζ Τόνια Χάρντινγκ που είχε σοκάρει την παγκόσμια κοινή γνώμη όταν κατηγορήθηκε πως σκόπιμα τραυμάτισε αντίπαλο για να κερδίσει το εισιτήριο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η 59χρονη ηθοποιός χρειάστηκε να παίξει σε πάνω από 100 ταινίες προτού προταθεί για πρώτη φορά στην καριέρα της για Όσκαρ. «Τα έκανα όλα μόνη μου», αστειεύτηκε η Άλισον Τζάνεϊ και ευχαρίστησε τις συνυποψήφιες της, την «οικογένεια της ταινίας», όλους τους συνεργάτες της και την Τζόαν Γούντγουορντ που της έδωσε κουράγιο παλιότερα για να κυνηγήσει μια καριέρα στην υποκριτική.
https://youtu.be/1Jv6B7xhCNY
Β’ Ανδρικού Ρόλου
Η μεγάλη στιγμή του Σαμ Ρόκγουελ. Η ερμηνεία του ως ρατσιστή, βίαιου αστυνομικού στην ταινία Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι, του χάρισε το χρυσό αγαλματάκι.
Στον ευχαριστήριο λόγο του ο Ρόκγουελ αναφέρθηκε στους γονείς που του μετέφεραν την αγάπη τους για το σινεμά, ευχαρίστησε τους συνυποψήφιούς του αλλά και τους συμπρωταγωνιστές του, τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και τον Γούντι Χάρελσον, που «είναι οι ήρωες του», τον σκηνοθέτη της ταινίας Μάρτιν ΜακΝτόνα που δεν «θα ήταν εκεί χωρίς αυτόν», και… όποιον έχει κοιτάξει ποτέ οποιαδήποτε διαφημιστική πινακίδα.
https://youtu.be/cUTnAeK4YFk
Καλύτερης Ξενόγλωσσης
Η ταινία Μια Φανταστική Γυναίκα του Σεμπαστιάν Λέλιο από τη Χιλή κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πρόκειται για την δεύτερη υποψηφιότητα της Χιλής: η προηγούμενη ήταν το 2013 με την ταινία Νο του Πάμπλο Λαραΐν. Ο Λέλιο ευχαρίστησε την πρωταγωνίστρια της ταινίας Ντανιέλα Βέγα σημειώνοντας πως ήταν η έμπνευσή του.
Σενάριο
Ο 90χρονος Τζέιμς Άιβορι κέρδισε το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για το λυρικό, ερωτικό δράμα του Λούκα Γκουαντανίνο Να Με Φωνάζεις Με το Όνομά Σου. Στην πρώτη του υποψηφιότητα ως σεναριογράφος, ο Άιβορι διασκεύασε το ομώνυμο βιβλίο του Αντρέ Ασιμάν.
«Ο πρώτος μου κανόνας είναι να ευχαριστώ τον συγγραφέα και ο Ασιμάν είναι εδώ απόψε. Όλοι περνάμε τον πρώτο έρωτα, και -ελπίζω- επιβιώνουμε. Ευχαριστώ τον λογικό κι ευαίσθητο σκηνοθέτη μας, Λούκα Γκουαντανίνο», είπε παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο.
Στο παρελθόν ο Τζέιμς Άιβορι ήταν υποψήφιος τρεις φορές, αλλά για Όσκαρ σκηνοθεσίας: για τα φιλμ Δωμάτιο με Θέα (1985), Howards End (1992) και Τ’ Απομεινάρια μιας Μέρας (1993).
Το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου κέρδισε ο Τζόρνταν Πιλ για το «Τρέξε!». «Σταμάτησα 20 φορές να γράφω αυτή την ταινία, γιατί θεώρησα ότι δεν μπορούσε να γίνει, αλλά πίστεψα ότι αν γυριζόταν, ο κόσμος θα την έβλεπε» ανέφερε ο Τζόρνταν Πιλ. Ευχαρίστησε τη μητέρα του που τον έμαθε να δείχνει αγάπη ακόμα και μπροστά στο μίσος, αλλά και τους θεατές που αγόρασαν εισιτήριο για να δουν την ταινία.
Όσκαρ Μουσικής
Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά κέρδισε το Όσκαρ Πρωτότυπης Μουσικής για το σάουντρακ της ταινίας Η Μορφή του Νερού του. Ήταν ένατη υποψηφιότητα του συνθέτη. Στην ομιλία του, ευχαρίστησε την… Ελληνίδα μάνα.
«Ευχαριστώ, είναι καταπληκτικό! Και η μητέρα μου (σ.σ. εκτός από τα… Όσκαρ) γίνεται 90 φέτος, και νομίζω θα είναι πολύ χαρούμενη. Είναι Ελληνίδα, παρεμπιπτόντως» ανέφερε ο Ντεσπλά και ευχαρίστησε τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο που άφησε τη μουσική του να γίνει η φωνή των ηρώων του, αλλά και για τη μελαγχολική αγάπη της ταινίας του. Αφιέρωσε το βραβείο στις κόρες του.
Καλύτερο τραγούδι
Το Remember Me των Κρίστεν Άντερσον-Λόπεζ και Ρόμπερτ Λόπεζ από την ταινία κινουμένων σχεδίων Coco κέρδισε το Όσκαρ Τραγουδιού.
Ντοκιμαντέρ
Οι Μπράιαν Φόγκελ και Νταν Κόγκαν κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το Icarus, ένα από τα δύο ντοκιμαντέρ του Netflix τα οποία βρίσκονταν στην λίστα με τις υποψηφιότητες φέτος. Το Icarus αναφέρεται στο μεγάλο σκάνδαλο ντόπινγκ της Ρωσικής ολυμπιακής ομάδας. Συγκινημένοι οι δημιουργοί δήλωσαν πως ελπίζουν το ντοκιμαντέρ να «δώσει έναυσμα όχι μόνο για μια καλύτερη γνώση της πραγματικότητας στη Ρωσία, αλλά και της αλήθειας σ’ όλο τον κόσμο».
Όλη η λίστα των νικητών των φετινών βραβείων Όσκαρ
Καλύτερης ταινίας: “The Shape of Water”
Σκηνοθεσίας: Guillermo del Toro, “The Shape of Water”
Α’ Ανδρικού Ρόλου: Gary Oldman, “Darkest Hour”
Α’ Γυναικείου Ρόλου: Frances McDormand, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Β’ Ανδρικού Ρόλου: Sam Rockwell, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Β’ Γυναικείου Ρόλου: Allison Janney, “I, Tonya”
Σεναρίου: “Get Out”
Διασκευασμένου Σεναρίου: “Call Me by Your Name”
Ξένης Ταινίας: “A Fantastic Woman”
Κινουμένων Σχεδίων: “Coco”
Οπτικών Εφέ: “Blade Runner 2049”
Μοντάζ: “Dunkirk”
Κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους: “Dear Basketball”
Μικρού μήκους: “The Silent Child”
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: “Heaven Is a Traffic Jam on the 405”
Μουσικής: “The Shape of Water”
Τραγουδιού: “Remember Me” from “Coco”
Διεύθυνση παραγωγής: “The Shape of Water”
Φωτογραφίας: “Blade Runner 2049”
Κοστουμιών: “Phantom Thread”
Μακιγιάζ: “Darkest Hour”
Ντοκιμαντέρ: “Icarus”
Ήχου: “Dunkirk”
Μιξάζ: “Dunkirk”
Φωτογραφίες: Reuters