Σκηνοθέτες και παραγωγοί από την Ουκρανία κάλεσαν για ακόμα μια φορά σε μποϊκοτάζ των ταινιών από τη Ρωσία, κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης στο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, Visions du Réel, το οποίο διοργανώθηκε στη Νιόν της Ελβετίας.
Στη συζήτηση ειπώθηκαν οι τρόποι που θα μπορούσε κάποιος να αντισταθεί στον πόλεμο μέσω εικόνων, για αυτό και οι σκηνοθέτες και παραγωγοί της Ουκρανίας επανέλαβαν τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ των ρωσικών ταινιών, μετά την πρώτη έκκληση επτά Ουκρανών σκηνοθετών τον περασμένο μήνα.
Οι συγκεκριμένοι σκηνοθέτες, τον Μάρτιο, προέτρεψαν σε πολιτιστικό μποϊκοτάζ της Ρωσίας, υποστηρίζοντας ότι θα ήταν «μια προσπάθεια να καθαρίσει ο κόσμος από την προπαγάνδα ενός κράτους τρομοκράτη». Ο σκηνοθέτης του Volcano, Ρομάν Μπόνταρτσακ, ο Βαλεντάιν Βασάνοβιτς και ο Ναριμάν Αλίεφ εξήγησαν το σκεπτικό τους.
Στο Visions du Réel, ο παραγωγός Ιλία Γκλάντσαϊν και η σκηνοθέτης Νάντια Παρφάν της οποίας η ταινία Heat Singers προβλήθηκε στο Φεστιβάλ το 2019, συμμετείχαν στο πάνελ. Μαζί τους ήταν ο Μαξίμ Νακόντσνι η πρώτη ταινία του οποίου, Butterfly Vision θα προβληθεί στις Κάννες τον επόμενο μήνα, και ο φωτογράφος-σκηνοθέτης Αρτέμ Γιουρτσένκο.
Ο Νακόντσνι κινηματογραφεί στην Ουκρανία από τις πρώτες μέρες του πολέμου, τον Φεβρουάριο. Η Παρφάν επέστρεψε από την Αίγυπτο στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας για να καταγράψει τι συμβαίνει στη χώρα της.
Ο Γιουρτσένκο με έδρα το Παρίσι, ταξιδεύει σε όλη την Ευρώπη με το αυτοκίνητό του από την αρχή του πολέμου, βοηθώντας στη μεταφορά προσφύγων, εξοπλισμού, ιατρικής και ανθρωπιστικής βοήθειας από και προς την Ουκρανία.
«Αυτός είναι ένας πόλεμος λογοκριτών, ένας πολύ εικονογραφημένος πόλεμος της μετά – αλήθειας στον οποίο η πλευρά του εχθρού έχει τη δική της αλήθεια, που κατασκευάζει εδώ και πολύ καιρό» είπε ο Νακόντσνι. «Δεν είναι απλώς ένας πόλεμος όπλων, αλλά αφηγήσεων και ιδεών» ανέφερε.
Ο Γκλάντσαϊν ισχυρίστηκε ότι ο αγώνας είναι ενάντια σε έναν «αποικισμό που φαίνεται φυσιολογικός στα μάτια των ανθρώπων στη Δυτική Ευρώπη» και κάλεσε το δυτικό κοινό να αντιλαμβάνεται «το φίλτρο στα μάτια του».
«Έχω κάνει κάποια έρευνα και έχω συγκεντρώσει ένα σύνολο ταινιών που παράγονται για εσωτερική χρήση στη Ρωσία, όπου οι Ουκρανοί απεικονίζονται ως κακοί, ηλίθιοι, άπληστοι, προδότες και Ναζί. Αυτό είναι μέρος ολόκληρου του σύμπαντος εικόνων που παράγονται από τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων ταινιών για Φεστιβάλ που διανεμήθηκαν ευρέως» είπε.
«Γι’ αυτό η ουκρανική κινηματογραφική βιομηχανία απαιτεί μποϊκοτάζ των ρωσικών ταινιών. Όχι επειδή είμαστε προσβεβλημένοι και θέλουμε να φιμωθούν οι ρωσικές φωνές, αλλά επειδή είναι ένα μέσο πολέμου που δεν ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου, αλλά συνεχίζεται εδώ και χρόνια».
Η Παρφάν είπε ότι λυπάται που οι Ρώσοι σκηνοθέτες που «επωφελούνταν από αυτήν την αποικιακή στάση για χρόνια, έχουν θέσεις σε Φεστιβάλ Α’ κατηγορίας» και δεν χρησιμοποίησαν τη φωνή τους για να τονίσουν τα δεινά των Ουκρανών.
«Μπορεί να φαίνεται ριζοσπαστικό στην Ευρώπη, αλλά είναι σημαντικό: Απλώς προσπαθώ να εξηγήσω τη δυναμική ισχύος που υπάρχει εδώ και χρόνια. Γι’ αυτό τώρα είναι η ώρα να κάνουμε ένα προσωρινό μορατόριουμ και να επανεξετάσουμε τον ρόλο της ρωσικής κουλτούρας σε αυτόν τον πόλεμο» είπε.
Στο 53ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Visions du Réel προβλήθηκαν ρωσικές και ουκρανικές ταινίες εντός και εκτός διαγωνιστικού τμήματος.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ