Ο νεότερος αρχιμουσικός στην πολύχρονη ιστορία του θεσμού, ο μόλις 35χρονος, αλλά διεθνώς καταξιωμένος Γκουστάβο Ντουνταμέλ, θα διευθύνει μεθαύριο, Πρωτοχρονιά, την ξακουστή Φιλαρμονική της Βιέννης στην παραδοσιακή Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της στη "χρυσοποίκιλτη αίθουσα" του Μεγάρου των Φίλων της Μουσικής στην αυστριακή πρωτεύουσα, το οποίο είχε δωρίσει ο μεγάλος Ελληνας μαικήνας των Τεχνών Νικόλαος Δούμπας.
Πολλές δεκάδες εκατομμύρια τηλεθεατές στα πέρατα της γης θα υποδεχθούν μουσικά τη νέα χρονιά με τη δημοφιλέστατη αυτή καλλιτεχνική εκδήλωση σε παγκόσμια κλίμακα, που θα μεταδώσει απευθείας η ΕΤ1 το μεσημέρι της Πρωτοχρονιάς, από τις 12:15 ώρα Ελλάδας, μαζί με άλλα 93 τηλεοπτικά και 300 ραδιοφωνικά δίκτυα ανά τον κόσμο.
Στο επίκεντρο του προγράμματος της συναυλίας, ο Γκουστάβο Ντουνταμέλ, όπως και οι προκάτοχοί του τις προηγούμενες δεκαετίες, θα θέσει τα έργα της μουσικής δυναστείας των Αυστριακών κορυφαίων μουσουργών Στράους, τα χαρακτηριστικότερα έργα του πατέρα και του γιού Γιόχαν Στράους, από τα ανεπανάληπτα “βαλς”, τις γρήγορες “πόλκες”, τις “καντρίλιες”, αλλά και τα “μαρς”, τα δυναμικά εμβατήρια τους.
Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία είναι συνώνυμη της μουσικής δυναστείας των Στράους, αφού από την αρχική καθιέρωσή της, εδώ και πάνω από 120 χρόνια, η συναυλία αυτή σημαδεύτηκε και πλαισιώνεται πάντα με τα αριστουργήματα των Στράους, ιδιαίτερα με εκείνα του υιού Γιόχαν Στράους, του οποίου η σφραγίδα της τότε συνεργασίας του με τη Φιλαρμονική της Βιέννης παραμένει μέχρι τις ημέρες μας.
Πέραν εκείνων του Γιόχαν Στράους, ο περιζήτητος διεθνώς νεαρός μαέστρος από τη Βενεζουέλα — ο οποίος τον Ιούνιο του 2010 είχε εμφανιστεί με την Ορχήστρα Νέων της Βενεζουέλας “Σιμόν Μπολίβαρ” στην Αθήνα στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού — θα συμπληρώσει το πρόγραμμα με έργα του πατέρα Γιόχαν Στράους και του άλλου υιού Γιόζεφ, καθώς επίσης των Φραντς Λεχάρ, Καρλ Μίχαελ Τσίρερ, Εμίλε Βάλντοϊφελ, όπως και του ιδρυτή του θεσμού της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας Οτο Νικολάι.
Για ελαφρά νοτιοαμερικανική χροιά που θα υπάρξει στη Συναυλία και για πιθανή επικράτηση του ρυθμικού στοιχείου στην διεύθυνση των έργων από τον Γκουστάβο Ντουνταμέλ, έκανε λόγο κατά τη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος της στη Βιέννη, ο Αντρέας Γκρόσμπαουερ, ο νέος διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιέννης, η οποία εφέτος γιορτάζει τα 175 χρόνια από την ίδρυση της.
“Δεν είμαι πια τόσο νέος” σχολίασε κατά την παρουσίαση ο Γκουστάβο Ντουνταμέλ το γεγονός ότι θα είναι ο νεότερος αρχιμουσικός όλων των εποχών που θα διευθύνει την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία, ενώ πρόσθεσε χαριτολογώντας πως η Φιλαρμονική της Βιέννης περίμενε να “γκριζάρουν” λίγο τα μαλλιά του για να του απευθύνει τη σχετική πρόσκληση.
Γεννημένος τον Ιανουάριο του 1981 στο Μπαρκουισιμέτο, πόλη γνωστή ως “μουσική πρωτεύουσα” της Βενεζουέλας, ο Γκουστάβο Ντουνταμέλ άρχισε να παίζει βιολί σε ηλικία 10 ετών, ενώ δύο χρόνια αργότερα επέδειξε ενδιαφέρον για τη διεύθυνση ορχήστρας.
Στα 18 του χρόνια κατέλαβε τη θέση του μουσικού διευθυντή της νεανικής ορχήστρας “Σιμόν Μπολίβαρ” — ενός ημιεπαγγελματικού συνόλου αποτελουμένου από παιδιά και εφήβους προερχομένους από φτωχογειτονιές της Βενεζουέλας — που είχε ιδρυθεί το 1975 από τον πρωτοπόρο μαέστρο και συνθέτη Χοσέ Αντόνιο Αμπρέου και αποτέλεσε τη βάση ενός πρωτότυπου συστήματος εκπαίδευσης, του πολυσυζητημένου σήμερα Εl Sistema, το οποίο με “όπλο” τη μουσική προσπαθούσε να καταπολεμήσει τη φτώχεια και την εγκληματικότητα οι οποίες μάστιζαν τότε τη χώρα.
Το “σύστημα» βρέθηκε τελικά να “αγκαλιάζει” πάνω από 100.000 παιδιά σε 120 νεανικές και 60 παιδικές ορχήστρες σε ολόκληρη τη χώρα καθώς και μεγάλο δίκτυο χορωδιών όπου η μουσική εκπαίδευση άρχιζε από την ηλικία των δύο ετών, ενώ η Ορχήστρα “Σιμόν Μπολίβαρ” ξεπέρασε γρήγορα τα σύνορα της Βενεζουέλας και διάσημοι αρχιμουσικοί, όπως ο κορυφαίος Κλάουντιο Αμπάντο, του οποίου “ανακάλυψη” ήταν ο νεαρός Γκουστάβο Ντουνταμέλ, έχουν κατά καιρούς συνεργαστεί μαζί της.
Η παραδοσιακή Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιέννης, διευθύνθηκε από τους μεγαλύτερους αρχιμουσικούς σε όλη την πορεία της από το 1892 που έγινε ουσιαστικά η καθιέρωσή της, αν και επίσημα στη σημερινή της μορφή αναφέρεται από το 1946 και μετά.
Το “ρεκόρ” μετά το 1946, με 25 συνεχείς φορές να διευθύνει την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία, κατέχει ο Βίλι Μποσκόφσκι, και ακολουθούν με δέκα φορές ο Λορίν Μααζέλ, με έξι φορές ο Κλέμενς Κράους, με πέντε ο Ζουμπίν Μέτα και ο Ρικάρντο Μούτι με τέσσερις.
Μπορεί η χρυσοποίκιλτη αίθουσα στο βιεννέζικο Μέγαρο Φίλων της Μουσικής να προσφέρει θέση σε 1.744 καθήμενους και 300 όρθιους θεατές, όμως τα περισσότερα από τα εισιτήρια για την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία διατίθενται σε χορηγούς, επίσημους κρατικούς προσκεκλημένους, τιμώμενους και ευεργέτες της ορχήστρας.
Για τα μόλις 700 εισιτήρια, που “απομένουν” προς πώληση στο υπόλοιπο κοινό και στοιχίζουν πολλές εκατοντάδες ευρώ, υποβάλλονται κάθε χρόνο πάνω από 60.000 αιτήσεις μέσα από την ιστοσελίδα της Φιλαρμονικής της Βιέννης – και αυτό μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μεταξύ 2 και 23 Ιανουαρίου της προηγούμενης χρονιάς.
Οι “τυχεροί” γι’ αυτά τα εισιτήρια κληρώνονται ώστε, όπως τονίζεται, να δίνεται ίση ευκαιρία σε όλους τους ανά τον κόσμο φίλους της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας της Βιέννης.