Site icon NewsIT
14:52 | 08.03.24

Πτήση MH370: Δέκα χρόνια από το μεγαλύτερο αεροπορικό μυστήριο που στοιχειώνει εκατοντάδες οικογένειες

Πτήση MH370: Δέκα χρόνια από το μεγαλύτερο αεροπορικό μυστήριο που στοιχειώνει εκατοντάδες οικογένειες
Newsit Newsroom

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα 8 Μαρτίου 2024 από την εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines.

Η πτήση MH370 της Malaysia Airlines, από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο, εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου 2014 με 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος και το αεροπλάνο παραμένει άφαντο παρά την πιο εκτεταμένη θαλάσσια έρευνα στην παγκόσμια ιστορία.

Για αυτό έχει καταγραφεί ως ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της αεροπορίας παγκοσμίως.

«Χάσαμε επαφή»

Την τελευταία δεκαετία, δύο λέξεις έχουν στοιχειώσει τον Li Eryou: «Χάσαμε επαφή». Ήταν τα λόγια που του είπε η Malaysia Airlines όταν εξαφανίστηκε το αεροσκάφος της πτήσης MH370, στο οποίο επέβαινε ο γιος του Yanlin.

«Για χρόνια ρωτούσα τι εννοείτε με το “χάσαμε επαφή”; Μου φαίνεται ότι αν χάσεις την επαφή με κάποιον, θα πρέπει να μπορείς να επανασυνδεθείς μαζί του», λέει ο κ. Li μιλώντας στο BBC.
Τόσο ο ίδιος όσο και η σύζυγός του, αγρότες από ένα χωριό νότια στο Πεκίνο, δεν μπορούν να καταλάβουν τι έγινε με αυτή την πτήση που έχει μείνει ως ένα από τα μεγαλύτερα αεροπορικά μυστήρια.

Στις 8 Μαρτίου του 2014, το Boeing 777 της Malaysia Airlines εξαφανίστηκε από τις οθόνες των ραντάρ, ενώ εκτελούσε την πτήση MH370 από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο με 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος, τη στιγμή που επρόκειτο να εισέλθει στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ.

Στη συνέχεια άλλαξε απότομα κατεύθυνση και όλες οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες διακόπηκαν. Γύρισε πίσω, πρώτα πάνω από τη Μαλαισία, και μετά βγήκε στον απομακρυσμένο νότιο Ινδικό Ωκεανό μέχρι να θεωρηθεί ότι είχε ξεμείνει από καύσιμα.

Η μεγαλύτερη και πιο δαπανηρή επιχείρηση έρευνας που έχει οργανωθεί ποτέ διήρκεσε τέσσερα χρόνια, αλλά δεν βρέθηκε κανένα ίχνος του αγνοούμενου αεροσκάφους.

Χιλιάδες ωκεανογράφοι, αεροναυπηγοί μηχανικοί και ερασιτέχνες ντετέκτιβ έχουν μελετήσει τα αποσπασματικά δεδομένα της πτήσης, προσπαθώντας να υπολογίσουν πού τελείωσε το ταξίδι του.

«Θα συνεχίσω να ταξιδεύω μέχρι την άκρη του κόσμου για να βρω τον γιο μου»

Για τις οικογένειες των επιβαινόντων αυτά ήταν 10 χρόνια ανείπωτης θλίψης και αγωνίζονται να συνεχιστεί η έρευνα για να μάθουν επιτέλους τι ακριβώς συνέβη με το MH370 και γιατί.

Μέχρι σήμερα, δεν έχουν εντοπιστεί παρά ελάχιστα συντρίμμια, στην ανατολική ακτογραμμή της Αφρικής, κυρίως. Πρόκειται για τμήματα από το φτερό του αεροσκάφους, διαβρωμένα από τη θάλασσα, που δεν μπορούν να δώσουν πληροφορίες για το τι συνέβη και γιατί χάθηκε το αεροσκάφος. Όλα εντοπίστηκαν περίπου 16 μήνες μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους.

Ο κ. Li Eryou έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Λέει ότι εξάντλησε όλες τις οικονομίες του ταξιδεύοντας στην Ευρώπη και την Ασία, καθώς και σε παραλίες στη Μαδαγασκάρη, όπου βρέθηκαν συντρίμμια από το χαμένο αεροπλάνο.

Όπως λέει στο βρετανικό μέσο, ήθελε να νιώσει την άμμο στο μέρος όπου μπορεί και να ξεβράστηκε ο γιος του. Θυμάται να φωνάζει, ενώ ήταν στον Ινδικό Ωκεανό, στον Yanlin ότι ήταν εκεί για να τον πάρει σπίτι του.

«Θα συνεχίσω να ταξιδεύω μέχρι την άκρη του κόσμου για να βρω τον γιο μου», λέει.

Ο Yanlin ήταν ένας από τους 153 Κινέζους επιβάτες της πτήσης. Οι γονείς του είναι μεταξύ των 40 οικογενειών που αρνήθηκαν τις πληρωμές διακανονισμού από τη μαλαισιανή κυβέρνηση και έχουν καταθέσει νομικές αγωγές στην Κίνα κατά της αεροπορικής εταιρείας, της κατασκευάστριας εταιρείας του αεροσκάφους και των άλλων εμπλεκόμενων μερών.

Οι γονείς του Yanlin ζουν τώρα σε μια αγροτική περιοχή της επαρχίας Χεμπέι της Κίνας. Το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους πήγαινε για να πληρώσουν το σχολείο των παιδιών τους και δεν είχαν ποτέ χρήματα για να ταξιδέψουν.

Ο γιος τους, Yanlin ήταν ο πρώτος άνθρωπος στο χωριό τους που πήγε στο πανεπιστήμιο και ο πρώτος που βρήκε δουλειά στο εξωτερικό, δουλεύοντας στη Μαλαισία για μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών.

Επέστρεφε στην Κίνα για ένα ραντεβού για βίζα όταν η πτήση εξαφανίστηκε.

Την περασμένη Κυριακή 500 συγγενείς και άλλοι πολίτες συγκεντρώθηκαν σε εμπορικό κέντρο κοντά στην πρωτεύουσα της Μαλαισίας, Κουάλα Λουμπούρ, για την «ημέρα μνήμης».

Η Grace Neythan έδινε τις τελικές εξετάσεις για να μπει στη Νομική στο Ηνωμένο Βασίλειο όταν εξαφανίστηκε η πτήση MH370. Στο αεροσκάφος επέβαινε η μητέρα της Anne.

Σήμερα είναι δικηγόρος με δικό της γραφείο στη Μαλαισία και μητέρα δύο μικρών παιδιών.

Κατά την επέτειο μνήμης στην Κουάλα Λουμπούρ, θυμήθηκε ότι κρατούσε τη φωτογραφία της μητέρας της στον γάμο της και πόσο της έλειπαν οι συμβουλές της στις δύο δύσκολες εγκυμοσύνες της.

Οι θεωρίες για το τι συνέβη στην πτήση MH370

Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με το τι έγινε σε εκείνη την πτήση.

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους συμμετείχαν 60 πλοία και 50 αεροσκάφη από 26 χώρες και διήρκεσε από τον Μάρτιο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2017.

Επαναλήφθηκε στις αρχές του 2018 για πέντε μήνες από μια ιδιωτική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ, την Ocean Infinity, χρησιμοποιώντας υποβρύχια μη επανδρωμένα αεροσκάφη για τη σάρωση του βυθού.

Η έλλειψη αδιάσειστων πληροφοριών έχει τροφοδοτήσει πολλές θεωρίες, μερικές αρκετά άγριες, σχετικά με το τι συνέβη στο αεροσκάφος MH370, από το να έγινε αεροπειρατεία μέχρι να καταρρίφθηκε.

Η Γαλλίδα δημοσιογράφος Florence de Changy έχει γράψει ένα από τα 100 βιβλία που έχουν εκδοθεί για την μοιραία πτήση.

Υποστηρίζει ότι ολόκληρη η υπόθεση ότι το αεροπλάνο έστριψε και πήγε νότια είναι ψεύτικη.

Πιστεύει ότι τα συντρίμμια που έχουν βρεθεί δεν προέρχονται από το Boeing 777 της Malaysia Airlines.

Θέτει ερωτήματα σχετικά με το φορτίο που υπήρχε στο αεροσκάφος και στο βιβλίο της υποστηρίζει ότι μπορεί να καταρρίφθηκε από αμερικανικά αεροσκάφη πάνω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας εξαιτίας αυτού του φορτίου.

Ο πιλότος, οι ελιγμοί 

Σε ένα νέο ντοκιμαντέρ του BBC, με τίτλο «Why Planes Vanish», δύο Γάλλοι ειδικοί της αεροδιαστημικής, ο ένας έμπειρος πιλότος, χρησιμοποίησαν έναν προσομοιωτή πτήσης για να αναπαραστήσουν την απότομη στροφή που έκανε το Boeing 777 πάνω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αμέσως μετά την τελευταία επαφή με τον πύργο ελέγχου της Μαλαισίας.

Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο από έναν εξειδικευμένο και έμπειρο πιλότο.

Το γεγονός ότι αυτό έγινε ακριβώς την ώρα που το MH370 μετακινούνταν από τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ, τους υποδηλώνει ότι ο πιλότος προσπαθούσε να αποκρύψει τον ελιγμό.

Και ότι γνώριζε ότι θα περνούσε αρκετός χρόνος μέχρι ο πύργος ελέγχου του Βιετνάμ να αναφέρει ότι δεν είχε ακόμη επικοινωνήσει μαζί τους το αεροπλάνο.

Υπάρχουν και άλλες θεωρίες όπως ότι όλοι οι επιβαίνοντες υπέστησαν υποξία μετά από αποσυμπίεση ή ότι μια ξαφνική καταστροφική φωτιά ή έκρηξη διέκοψε τις επικοινωνίες και ανάγκασε τους πιλότους να γυρίσουν πίσω.

Ωστόσο, η ιδέα ότι ένας από τους πιλότους οδήγησε σκόπιμα το αεροπλάνο και όλους τους επιβάτες του σε ένα υδάτινο θάνατο είναι επίσης δύσκολο να γίνει αποδεκτή. Κανένας πιλότος δεν είχε ιστορικό που θα μπορούσε να εξηγήσει μια τέτοια ενέργεια.
Όλες αυτές οι εικασίες έχουν επιβαρύνει τις οικογένειες.

«Δεν θα το ευχόμουν αυτό στον χειρότερο εχθρό μου», λέει η Jaquita Gonzalez, σύζυγος του Patrick Gomes, του επόπτη εν πτήσει στο MH370.

Από την αρχή η κυβέρνηση της Μαλαισίας επικρίθηκε από τις οικογένειες. Πρώτα ότι δεν ενήργησε γρήγορα για τον εντοπισμό του αεροσκάφους από το στρατιωτικό ραντάρ. Και αργότερα, για την προφανή απροθυμία της να εγκρίνει περαιτέρω έρευνες, αφού η τελευταία επιχείρηση της Ocean Infinity έληξε στα μέσα του 2018.

Η εταιρεία προσφέρθηκε να συνεχίσει την αναζήτηση χωρίς εύρεση, χωρίς αμοιβή, αλλά χρειάζεται την έγκριση της κυβέρνησης.

Ορισμένοι Μαλαισιανοί αξιωματούχοι αναγνωρίζουν ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε κάνει περισσότερα. Η χώρα διέρχεται μια περίοδο έκτακτης πολιτικής αναταραχής τα τελευταία χρόνια. Στη συνέχεια, υπήρξε η πανδημία, μια τεράστια απόσπαση της προσοχής που εμπόδισε επίσης τις οικογένειες να πραγματοποιήσουν το ετήσιο μνημόσυνό τους.

Ο υπουργός Μεταφορών, Άντονι Λόουκ υπόσχεται στις οικογένειες ότι θα κάνει ό,τι είναι για να βρει το αεροπλάνο που χάθηκε. Ανακοίνωσε ότι τώρα συζητάει με την Ocean Infinity το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η αναζήτηση αργότερα φέτος.

«Θέλω απλώς να βρεθεί το αεροπλάνο. Τουλάχιστον τότε μπορώ να αφήσω τον σύζυγό μου να αναπαυθεί εν ειρήνη. Αυτή τη στιγμή δεν έχω κάνει τίποτα για αυτόν, ξέρετε, να του κάνω μνημόσυνο. Δεν μπορώ, γιατί δεν έχουμε τίποτα απτό από αυτόν» είπε η Jaquita Gonzalez, σύζυγος του Patrick Gomes.

Στην Ημέρα Μνήμης για τα 10 χρόνια από την εξαφάνιση του αεροσκάφους τοποθετήθηκε ένας μεγάλος πίνακας, στον οποίο ο κόσμος μπορούσε να γράψει μηνύματα, ελπίδας, συμπαράστασης ή θλίψης.

Ο Li γονάτισε για να γράψει ένα μήνυμα στον γιο του Yanlin και στη συνέχεια κάθισε με δάκρυα στα μάτια και το κοίταζε. 

«Γιε μου, έχουν περάσει 10 χρόνια», έγραψε. «Η μαμά και ο μπαμπάς σου είναι εδώ για να σε φέρουν πίσω στο σπίτι. 3 Μαρτίου 2024».

Πληροφορίες από BBC

Πηγή φωτογραφιών: Reuters

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version