«Τραβάει το σχοινί» η Ρωσία στο θέμα της εξαγωγής ουκρανικών – κυρίως – σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Μετά την καταγγελία από τη Ρωσία της υπό την αιγίδα του ΟΗΕ συμφωνίας για τα σιτηρά, αλλά και τον βομβαρδισμό αποθηκών σιτηρών στο λιμάνι της Οδησσού, φαίνεται πως η Μόσχα επιβεβαιώνει τις καταγγελίες του Εμανουέλ Μακρόν και άλλων ευρωπαίων ηγετών πως χρησιμοποιεί τα σιτηρά και την πιθανή επισιτιστική κρίση στις φτωχότερες χώρες του κόσμου ως «όπλο».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το απόγευμα της Τετάρτης, 19/7/2023, το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι θα θεωρεί, από τα μεσάνυχτα της 20ής Ιουλίου, όλα τα πλοία που ταξιδεύουν με προορισμό τα λιμάνια της Ουκρανίας στην Μαύρη Θάλασσα ως δυνητικούς μεταφορείς στρατιωτικών φορτίων και κατά συνέπεια ως πιθανούς στόχους.
Στην ανακοίνωση του που αναρτήθηκε στην εφαρμογή Telegram, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας αναφέρει ότι μερικές περιοχές στα βορειοδυτικά και νοτιοανατολικά τμήματα των διεθνών υδάτων της Μαύρης Θάλασσας κηρύσσονται προσωρινά επικίνδυνες για την ναυσιπλοΐα και ότι τα κράτη υπό την σημαία των οποίων ταξιδεύουν τα πλοία θα θεωρούνται εμπλεκόμενα στην σύρραξη της Ουκρανίας με το μέρος του Κιέβου.
TASS- “The Russian Ministry of Defense announced that from 00:00 Moscow time on July 20, ships traveling through the Black Sea to the ports of Ukraine will be considered as carriers of military cargo” pic.twitter.com/G9uT231sKw
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) July 19, 2023
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ουκρανία: Θα δημιουργήσουμε δική μας θαλάσσια διαδρομή για την εξαγωγή σιτηρών
Της ανακοίνωσης του Ρωσικού υπουργείου Άμυνας είχε προηγηθεί η γνωστοποίηση επιστολής της Ουκρανίας προς τον ναυτιλιακό οργανισμό του ΟΗΕ, με την οποία το Κίεβο ενημέρωνε πως δημιουργεί μια προσωρινή θαλάσσια διαδρομή προκειμένου να συνεχιστούν οι μεταφορές σιτηρών μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας.
Στην επιστολή που φέρει ημερομηνία 18 Ιουλίου και κατατέθηκε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, η Ουκρανία αναφέρει πως “αποφάσισε να δημιουργήσει σε προσωρινή βάση μια συνιστώμενη θαλάσσια διαδρομή“.
“Σκοπός της είναι να διευκολύνει το ξεμπλοκάρισμα των διεθνών μεταφορών στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας”, ανέφερε στην επιστολή ο Βασίλ Σκουράκοφ, ασκών χρέη υπουργού της Ουκρανίας για τις κοινότητες, τα εδάφη και την ανάπτυξη των υποδομών.
Η Ουκρανία προσθέτει στην επιστολή πως η επιπρόσθετη διαδρομή που δημιουργεί θα οδηγήσει στα χωρικά ύδατα και στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ρουμανίας, που είναι μία από τις γειτονικές χώρες στη Μαύρη Θάλασσα.
Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι έχει πει πως η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά θα μπορούσε να συνεχιστεί χωρίς τη συμμετοχή της Ρωσίας και πως η Ουκρανία εξετάζει τις επιλογές προκειμένου να συνεχίσει να τηρεί τις δεσμεύσεις της για τον εφοδιασμό σε τρόφιμα.
Μετά την κίνηση της Ρωσίας να αποχωρήσει από τη συμφωνία, οι ασφαλιστικές εταιρίες επανεξετάζουν τη διάθεσή τους να καλύπτουν πλοία στην Ουκρανία.
Ένας μηχανισμός ασφάλισης φορτίου που παρείχε κάλυψη για τις μεταφορές μέσω του προηγούμενου διαδρόμου έχει ανασταλεί, δήλωσε χθες η εταιρία ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και διαχείρισης κινδύνων Marsh στο Reuters.
Επιπρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου λόγω πολέμου, που επιβάλλονται με την είσοδο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε επτά ημέρες.
Κοστίζουν ήδη χιλιάδες δολάρια και αναμένεται να αυξηθούν, ενώ οι πλοιοκτήτες μπορεί να είναι απρόθυμοι να επιτρέψουν στα πλοία τους να εισέρχονται σε πολεμική ζώνη χωρίς τη συμφωνία της Ρωσίας.