Το μεγάλο όνειρο του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έγινε πραγματικότητα, καθώς στα σχολεία της Τουρκίας μπήκε και επίσημα η διδασκαλία της «Γαλάζιας Πατρίδας» και εντάχθηκε στο μάθημα της Γεωγραφίας της 9ης τάξης.
Στην αναφορά της «Γαλάζιας Πατρίδας» στα σχολεία της Τουρκίας δεν υπάρχουν χάρτες με τα γεωγραφικά όρια που χρησιμοποιούσαν συχνά οι ιδεολογικοί εμπνευστές της, μπροστά από τους οποίους είχε μάλιστα φωτογραφηθεί και ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Σε απόσπασμα από το μάθημα αναφέρεται χαρακτηριστικά, όπως μεταδίδει ανταποκριτής του ΣΚΑΙ στην Κωνσταντινούπολη Μανώλης Κωστίδης: «Να δοθούν παραδείγματα του αγώνα της Τουρκίας ενάντια στις άδικες διεκδικήσεις, που αγνοούν τα νόμιμα και γεωγραφικά συμφέροντα της χώρας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο».
Υπάρχει μια αυτοσυγκράτηση, ωστόσο, στη σύνθεση του χάρτη που παρουσιάζεται στους μαθητές, δηλαδή δεν εμφανίζεται το Αιγαίο Πέλαγος κομμένο στη μέση. Ο όρος «Γαλάζια Πατρίδα» τοποθετείται στον χάρτη πάνω από την Τουρκία, όχι όπως φαινόταν πίσω από την ομιλία του Ερντογάν.
Επίσης, γίνεται λόγος για «Ουράνια Πατρίδα».
Οι θαλάσσιες περιοχές ευθύνης της Τουρκία
Όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή» στο βιβλίο της Γεωγραφίας της 9ης τάξης στη σελίδα 62 υπάρχει η επικεφαλίδα Mavi Vatan (Γαλάζια Πατρίδα), ώστε οι μαθητές της χώρας να αρχίσουν να διδάσκονται το συγκεκριμένο δόγμα. Στο βιβλίο αναφέρεται πως η έννοια της «Γαλάζιας Πατρίδας» περιλαμβάνει «τις θαλάσσιες περιοχές ευθύνης της Τουρκίας που κηρύχθηκαν σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, όπως και σύμφωνα με τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της Τουρκίας. Οπως και οι λίμνες, τα ποτάμια και όλες οι υδάτινες πηγές».
Στο βιβλίο υπάρχει μια διφορούμενη αναφορά καθώς αναφέρεται ότι «η έκταση της Τουρκίας φθάνει τα 780.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα» (δηλαδή η σημερινή έκταση της Τουρκικής Δημοκρατίας), ενώ προστίθεται πως υπάρχουν «και οι περιοχές κυριαρχίας της Τουρκίας που είναι εντός των ορίων του “Εθνικού Ορκου” και αυτά είναι τα σύνορα της Γαλάζιας Πατρίδας που είναι το κομμάτι της πατρίδας στις θάλασσες». Ο «Εθνικός Ορκος» του 1920, τον οποίο επικαλούνται ακόμη και σήμερα οι Τούρκοι εθνικιστές, ανέφερε ότι τα «νόμιμα σύνορα» της Τουρκίας περιλαμβάνουν και περιοχές όπως η Δυτική Θράκη, τα Δωδεκάνησα, το Βόρειο Ιράκ κ.ά.
Επιπλέον δίπλα από τον χάρτη που δημοσιεύεται υπάρχει λεζάντα και συνιστάται στους καθηγητές και στους μαθητές «να δοθούν παραδείγματα του αγώνα της Τουρκίας ενάντια στις άδικες διεκδικήσεις που αγνοούν τα νόμιμα και γεωγραφικά συμφέροντα της χώρας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο».
Βάσει του βιβλίου που έχει μοιραστεί στα σχολεία, o όρος «Γαλάζια Πατρίδα» εκφράζει τη στρατηγική σημασία των θαλασσών, τα δικαιώματά της στις διεθνείς σχέσεις, την ασφάλεια των ακτών και των θαλασσών, την υπεράσπιση της πατρίδας και τη χρήση των πηγών ενέργειας (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, ουράνιο κ.τ.λ.).
«Όποιος κυριαρχεί στις θάλασσες κυριαρχεί και στον κόσμο»
Μέσα από το βιβλίο υπάρχει το παράδειγμα μιας ομιλίας του Μπαρμπαρόσα που έλεγε ότι «όποιος κυριαρχεί στις θάλασσες κυριαρχεί και στον κόσμο» και αναφέρει πως «πρέπει να προστατεύονται τα κυριαρχικά δικαιώματα στις θάλασσες που βρίσκονται δίπλα μας, όπως συμβαίνει με τη μητέρα πατρίδα, και να γίνει η εκμετάλλευση των θαλασσών με τον βέλτιστο τρόπο». Στη σελίδα 63 του ίδιου βιβλίου υπάρχει και ο όρος «Ουράνια Πατρίδα», η οποία περιγράφεται ως εξής: «Η περιοχή της Ουράνιας Πατρίδας (Εθνικός Εναέριος Χώρος) καλύπτει τους αιθέρες πάνω από τα χερσαία σύνορα, όπως και τους αιθέρες πάνω από τις θαλάσσιες περιοχές ευθύνης».
Στην ίδια σελίδα παρουσιάζονται και εγχώριας παραγωγής μη επανδρωμένα αεροσκάφη, όπως το ANKA, και εκπαιδευτικά αεροσκάφη της Τουρκίας, όπως το Hürkus, και πολλά άλλα συστήματα.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας, η νέα σχολική ύλη που αποφασίστηκε τον Ιούλιο του 2024 θα ενταχθεί σταδιακά στα σχολεία και γι’ αυτό τα περισσότερα από τα βιβλία τα οποία διανεμήθηκαν έχουν την έγκριση του εκπαιδευτικού συμβουλίου προηγούμενων ετών.